Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven voor D5000 of D90.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Objectieven voor D5000 of D90.

Dag iedereen,

ik ga vanaf september starten met een 3-jaar durende cursus fotografie en dit in avondschool.
    Momenteel heb ik een D5000 en een standaard 18-105 objectief f/3.5-5.6.
    In jullie ogen waarschijnlijk dikke rommel maar je moet ergens beginnen nietwaar?

Nu zou ik me meer willen toeleggen op het fotograferen van motorische sporten.
    Rally en motoren op circuit. Een tele-objectief op een D5000, is dat mogelijk?
    Of zou het niet beter zijn om de D5000 van de hand te doen en de D90 te kopen?
    En daarbij 1 of 2 objectieven te kopen die degelijk genoeg zijn voor een beginnende amateur zoals ik?
    Een D90 en daarbij een 17-50 en een 70-300 of zo?
    Want ik wil natuurlijk ook veel foto's van mijn kinderen nemen. Zowel binnen als buiten.
    Ik maak het moeilijk zeker?

Peperdure fototoestellen en objectieven zijn niet aan mij besteed. (beginnend en hobby)
    Ik heb geen flauw gedacht wat mijn D5000 nog waard is. (9 maanden oud)
    Maar die prijs niet meegerekend heb ik nog ongeveer 1000 euro budget over.

Kan iemand met ervaring me hierin een beetje bijstaan aub zodat ik geen domme aankoop doe. Ik moet er hard voor sparen dus een miskoop zou serieus pijn doen.

Alvast hartelijk bedankt voor alle info.
    Ze wordt oprecht gewaardeerd!!

Roel.

Re: Objectieven voor D5000 of D90.

Niemand die me kan helpen?

Spijtig

Comment

De Tamron 17-50 f/2.8 ? Schijnt voor z'n geld toch heel aardig te zijn...en ook lichtsterk. De 70-300 kan ik je van Nikon zelf aanraden: de AF-S 70-300 ED VR.
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Dag Joris,

bedankt voor je reactie.
        Jij werkt dus zelf met een 70-300 mm?
        Heb je daar soms niet te weinig lichtsterkte bij? Bewolkte dagen en zo?
        En valt dat een beetje mee om zonder statief te werken?

Grts.

Comment

Nou nee, ik heb een Sony en heb een 70-400G SSM, een 400mm dus. Met "Nikon zelf' bedoelde ik de merkeigen lens, de Nikkor .

Ik gebruik 'm om te vliegtuigspotten maar ik denk niet dat je binnen gaat fotograferen bij een rally en op het circuit zeker niet...

Dus die lichtsterkte is geen probleem voor het fotograferen, tenzij je 's nachts of 's avonds gaat fotograferen (ook niet met bewolkt weer, tenzij het héél erg bewolkt is en vroeg 's ochtends of 's avonds laat is dat je fotografeert)...

's Avonds kan je desnoods je ISO nog wat omhoog krikken...een D5000 kan tot ISO 6400 dus zou ISO 400 of 800 vrij ruisvrij moeten zijn.

Een statief zal niet nodig zijn, mits je sluitertijd kort genoeg is. De basisregel is de brandpuntsafstand vermenigvuldigen met de crop factor (Nikon & Sony 1,5). Op 300mm geeft dat 450 en heb je de keuze: 1/400 of 1/500. Deze lens heeft echter stabilisatie, dus je kan daar ruimschoots onder gaan. Ik heb zelf alleen maar in-body stabilisatie (soms wel een voordeel, toegegeven...bij langere lenzen is het effect minder merkbaar) maar kan gerust op 1/250 en 400mm (dus eigenlijk met de beeldhoek van 600mm) foto's nemen die goed scherp zijn. Voor voorbeelden kan je kijken op mijn Flickraccount, (kijk hieronder, onder het lijstje van m'n materiaal). Een statief zou ik niet proberen want dan kan je zelf niet genoeg 'meetrekken' (beter bekend als 'panning'...sluitertijd wat lager bij een bewegend onderwerp geeft iets zoals dit.) en ben je te statisch...zo'n dingen gaan behoorlijk snel, denk ik.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Hey Joris,

je foto's zijn wel hééééél goed he!!
            Duidelijk iemand met ervaring :-)
            Ik dus nog niet ... :-(.

Het 70-300mm objectief waar ik het over heb kost geen 400 euro nieuw, dat van jou rond de 1200 euro als ik het goed heb. Dan heb je sowieso waarschijnlijk eentje dat beter is en geen klein beetje. Of zie ik dat als leek volledig fout?

Jij bent er blijkbaar van overtuigd dat de Nikkor 70-300 een degelijk objectief is?
            Ik heb er nog al positieve dingen over gelezen dus zal je wel gelijk hebben:-).
            Ik ben nen eeuwige twijfelaar vrees ik.
            De D90 lijkt me ook een beter toestel voor actie shots ... maar ook hierin kan ik de bal volledig misslaan. Al zal ie wel beter zijn, mag voor de meerprijs :-).

Ik ga op jou mening af dus de 70-300 VR komt er:-).
            Nu nog beslissen of ik de D5000 ga switchen voor ne D90:-)

Nogmaals bedankt voor je hulp!!!!!

Roel

Comment

Ik ken er wel aardig wat die er nog mee aan actiefotografie doen...(ook vliegtuigen, niet toevallig ). Een hele leuke lens voor z'n prijs vind ik, die 70-300 . De mijne is nu wel een professionele lens (Sony's G-serie, iets als Canon's L-serie...degelijk maar wel relatief duur, dat geef ik grif toe)...

Deze jongen, Giel, (ik zeg jongen want hij is zo'n 17 jaar als ik het goed heb) neemt er ook zijn airshowfoto's enz mee:

En deze twee gebruiken 'm in de 'Mach loop' (gekende locatie voor oefenvluchten van de Britse en Amerikaanse luchtmacht in Wales):
              Explore Lloyd Horgan’s 723 photos on Flickr!

Explore David Ellins’s 996 photos on Flickr!

Voor optimale scherpte op 300mm kan het wel zijn dat je 'm wat moet dichtstoppen, naar f/8 bijvoorbeeld. Alhoewel hij met volledig open diafragma ook niet eens zo slecht is. Voor actiefoto's zal een D90 misschien inderdaad beter zijn...maar om nu te gaan upgraden...steek liever je geld dan in lenzen, die houden veel langer hun waarde (en die gaan waarschijnlijk, als je veel foto's begint te nemen en je bent wat voorzichtig met je lenzen, langer mee).

En het mannetje achter de lens en de camera doet héél erg veel...

Comment

What the ...!!!!!!!!!
                Coole foto's!! En mooi lol.
                Da "manneke" van 17 ... ben er jaloers op:-) Maar hij heeft dan ook al wel de ervaring die ik nog niet heb, dat speelt wel mee. Zoals je zelf al aangehaald hebt, de persoon achter de camera moet het grootste werk opknappen.
                Maar dat maakt het zo leuk he:-)
                Het doet me alleszins meer en meer overtuigd geraken van de prijs/kwaliteit van de lens.
                Duurder = beter, maar dat gaat voor alles op bijna.
                Maar aangezien ik het vak nog moet leren beheersen ga ik er niet meteen miljarden euro's tegenaan gooien
                En die vliegtuigen in Wales ... kiekevel gewoon. Ben speciaal op youtube filmpjes gaan zoeken :-)

Joris man , je komt wel met heel overtuigende voorbeelden af he:-).
                Great job and thanks a lot!!!!!!!!!!!!!

Comment

Working...
                X