Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke tele-lens voor Safari/wildlife

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke tele-lens voor Safari/wildlife

Ik heb weldra een D90. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk naar Tanzania of Zuid-Afrika op safari. Welke lens schaf ik dan best aan voor fotografie van wildlife?
    Is de Sigma 50-500 hier prijs/kwaliteit best geschikt voor?
    moet je effectief 500mm hebben? Of is een 300mm of 400mm met teleconvertor ook mogelijk? Of is een 500mm nog te weinig en moet daar best ook een teleconvertor bij aangeschaft worden?
    Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

Re: Welke tele-lens voor Safari/wildlife

Een telezoom met een bereik tot +/-400mm is ideaal en zeker voldoende voor de grotere dieren. Voor vogels mag het wat langer zijn.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

300mm is zeker goed voor groot wild en 400mm voor kleiner wild. Gezien je al met een 1.5 cropfactor zit is dit zeker voldoende. Vogels kunnen al vanaf 400mm.
      Een zoom is uiteraard handig, maar moet kwalitatief de duimen leggen voor een vaste 300/4. Vooral bij minder licht, wanneer de meeste dieren actief zijn, is een f4 een meerwaarde. Ideaal is de Nikon 200-400/4 AFS VR, maar helaas voor velen onbetaalbaar. De combinatie 300/4 AFS + TC14E is dus een 'betaalbare' kwalitatieve oplossing.
      Wild fotograferen is een kwestie van geduld en een tikje geluk. Beter om je goed te positioneren aan een waterpoel en te wachten dan doelloos rondrijden op zoek naar.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

ik zou afwachten hoedat de 50-500 OS van sigma uit de testen gaat komen
        op 500mm is beelstabilisatie wel misschien handig
        ik gebruik met grote tevredenheid een sigma 70-200 2.8
        de sigma 100-300 4.0 heb ik ook gehad en dat was een dijk van een lens maar voor mijn toepassingen eigenlijk iets te veel zoom
        dus je zou misschien ook eens die lens kunnen overwegen

Comment

Ik heb het ooit gedaan met een Canon 10D met 75-300mm IS USM als langste objetief en ik heb daar heel mooie foto's aan over gehouden. Zelfs in de jungle in Uganda en Rwanda kwamen daar héél mooie foto's van. Deze combinatie is niet gekend voor z'n geweldige eigenschappen in low light maar toch...

Ik fotografeer nu zelf met Nikon en zou je afhankelijk van je budget dit aanraden:

basis:
          +D90 + 18-50 van Tamron of Sigma (breedhoek is toch wel een must) + 70-300mm VR (genoeg licht in de savanna om geen snelle zoom nodig te hebben) en je hebt een active VR functie waar je vanop een rijdende auto mee kan werken. richtprijs objectieven: 1000€

Iets meer centen:
          D90 + 18-50 van Tamron of Sigma + Nikkor 300mm f4 AF-S + 1.4TC : Hiermee moet je stilzitten en een staftief (of beanbag) gebruiken maar je kan verder en vooral veel scherper foto's maken. Dit is wel een kanon dat speciale zorgen nodig heeft (degelijke fotorugzak) richtprijs objectieven: 1600-1700€

Ideale combo:

D90 + Tokina 11-16 + 85mm f1.8 + 200-400 f4 VR
          Richtprijs objectieven 6000€ (200-400 is 5000€)

Bij de laatste 2 combo's moet je ook een statief met een goed balhoofd of Gimball rekenen wat je ook al snel 1000-1500€kan kosten.

Ga eens naar planckendael en leen een 70-300mm VR en probeer daar eens wat mee uit... Ik gok erop dat die je wel zal bevallen...

Comment

Ik weet niet welke safari je in gedachte hebt : prive jeep, groepsreis in een overlander,....

Op safari neem je 90% van de foto's uit de wagen, en best nog vanop een beanbag.
            Statief is minder belangrijk.

De game-drives doe je de eerste uren na zonsopgang en een uren voor zonsondergang
            dus er is niet altijd voldoende licht : lichsterke lens is wel belangrijk.

Je kan vrij dicht bij de beestjes komen (hangt af van de gids)

Ik zou de bigma niet aanbevelen maar wel de AF-S 300mm. Ik zou zeker een 1.4 TC meenemen want de beesten zitten niet altijd voor je neus en niet alle vogels hebben het formaat van een struisvogel.

De 70-300 VR is een prima lens (prijs kwaliteit) maar je zal zien dat je op safari bijna altijd op 300mm gaat zitten (en de lens neemt geen TC )

Voor al het overige zou ik voor een 16-85 VR gaan
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Ik ga in Augustus op een private safari met jeep de migratie volgen
              Ik heb een Nikon D5100 met een Tamron 18 - 270mm F3.5-6.3 lens
              Ik wil er nog een Tamron SP150 - 600 mm F5-6.3 VC USD DI bijkopen
              kunt U mij zeggen of ik dan voldoende gewapend ben voor deze safari
              graag uw raad en suggesties

Comment

Hallo,

Ik ben de meest fervente aanhanger van de Bigma 😄
                Die lens heb ik voor zowat alles gebruikt en ik heb hem nu al meer dan 10 jaar (versie zonder stabilisatie).
                Geeft de kleuren mooi weer, is scherp, aangenaam bokeh, kortom, nog steeds mijn all time favoriet ... 😄

Jaja

Verstuurd vanaf mijn LG-V500 met Tapatalk
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeChef Bekijk bericht
                  Ik ga in Augustus op een private safari met jeep de migratie volgen
                  Ik heb een Nikon D5100 met een Tamron 18 - 270mm F3.5-6.3 lens
                  Ik wil er nog een Tamron SP150 - 600 mm F5-6.3 VC USD DI bijkopen
                  kunt U mij zeggen of ik dan voldoende gewapend ben voor deze safari
                  graag uw raad en suggesties
                  Als het licht genoeg is buiten, kan je met dit materiaal vanuit een wagen veel doen. Zoals hier voor gezegd is een 'game drive' in de schemering en dan moet je wel werken om onbewogen vast te leggen. Zorg voor een goed contact met de chauffeur zodat je gemakkelijk kan vragen om effectief te stoppen. Ze zijn dat doorgaans wel gewend.

Vanuit de wagen is een bean bag de beste optie. Koop of maak de zak hier en vul hem ginder met lokaal beschikbaar materiaal om je bagage allowance niet te overschrijden.

Veel plezier

Comment

ik doe dezelfde reis in september, heb al meermaals zuid-afrika en kenia gedaan en ik koop altijd een paar maanden voor ik vertrek een 2dehands body bij , ik zelf heb een D7100 en zoek dan een D90 of D3200 zodat ik niet hoef te wisselen van lens dat rood stofzand kruipt overal tot zelfs in het batterijhuis !!
                    wissselen van lens tijdens de safari is geen goed idee ik steek dan meestal
                    de 70-200F4 voor de beestjes die heel dicht komen, en de 400mm op het ander body voor als het kleiner wild is of verder zit.
                    Als je goed uitkijkt verlies je niks op terug verkoop na de reis en ben je zeker van bijna geen stof in de camera.
                    Dus met de 18-270 en 150-600mm ben je zeker goed gewapend maar een 2de body is geen overdreven luxe .
                    veel plezier .
                    Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

Comment

bedankt, heb al een bean bag en heb dezelfde chauffeur voor de ganse trip

Comment

bedankt voor deze zeer nuttige tip, zal het opvolgen

Comment

Ik ben in 2000 drie weken in Kenia geweest en heb daar eigenlijk altijd de Canon 70-300mm op mijn camera gehad. Natuurlijk zijn er altijd situaties dat dieren te ver weg zijn om een foto van te kunnen nemen maar over het algemeen kun je wel redelijk dichtbij komen en heb je hier voldoende aan. Ga je specifiek vogels fotograferen dan kan 300mm te weinig zijn als je niet dichtbij genoeg kan komen.

Het is dus een beetje een budgettaire kwestie wil je meer millimeters hebben maar in principe zou je met 300mm goed uit de voeten moeten kunnen.

Comment

Working...