Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haarscherpe lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Haarscherpe lens

    Hoi,

    Ik ben sinds één jaar bezig met fotografie, (Nikon D90) nu zoek ik een lens die haarscherpe beelden levert. De prijs is niet echt van belang, liefst wel onder de 200mm.
    De lens zal overal gebruikt worden, vakantie, safari, binnen, 's nachts, ... .

    Alvast bedankt!!!!
    Nikon D90 met grip + Nikon 24-70 2.8 + Nikon 35 AF-S DX 1.8 Nikon af-s 105 Macro VR 2.8 + Sigma 150-500 + Nikon SB-900
    en wat stokjes en kleinere (led)lampjes http://web.me.com/nathrahier...........

  • #2
    Re: Haarscherpe lens

    Oorspronkelijk geplaatst door nathrahier Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik ben sinds één jaar bezig met fotografie, (Nikon D90) nu zoek ik een lens die haarscherpe beelden levert. De prijs is niet echt van belang, liefst wel onder de 200mm.
    De lens zal overal gebruikt worden, vakantie, safari, binnen, 's nachts, ... .

    Alvast bedankt!!!!
    prijs niet van belang... mmm.... de 85mm 1.4 is een befaamde haarscherpe lens...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Haarscherpe lens

      24 - 70 f 2.8?

      Comment


      • #4
        Re: Haarscherpe lens

        Je wilt dus een lens die haarscherpe beelden levert voor vakantie, safari, binnen, 's nachts, enz... Bedoel je hiermee echt één lens? Ik denk dat iedereen die wel wil

        Wat wil je er nu precies mee fotograferen? Als je doelt op een "alles in één lens" zoals een 18-200, dan kun je die haarscherpe beelden wel vergeten... althans, 't hangt er natuurlijk ook maar vanaf met welke mate van scherpte je tevreden bent en op wat voor formaat je wenst af te drukken of je foto's wilt bekijken

        Een groothoek is leuk voor binnen en op vakantie vaak ook nog wel bruikbaar, maar wil je nu tijdens je safari een close-up maken van een roofdier dan zul je weinig aan je groothoek hebben. Een 85mm f1.4 is dan weer een leuke portretlens, maar binnenshuis wellicht alweer te lang (zeker op een crop-camera)... en zo heeft elke lens met elke brandpuntsafstand wel zo z'n beperkingen.

        Dus, conclusie; Er is tóch een reden waarom al die fanatiekelingen (zoals ikzelf ) véél geld spenderen aan het betere glaswerk en vrijwillig sjouwen met zware tassen
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Haarscherpe lens

          Moet spijtig genoeg men voorgangers volgen. Maar moest je deze lens tegenkomen en die ligt rond de prijs van 2500euro laat het me gerust weten, wil wel een lens die van 18mm tot 700mm haarfijn trekt en dan nog F2.8, met eventueele nog IS, niet teveel weegt en compact is.

          Denk dat je op zen minst toch voor 2 lenzen zal moeten kiezen. Een 400mm of meer voor je safari en dan een 24mm voor binnen en landschap. Of een paar lenzen en je tevreden stellen met dat net iets minder scherp maar overlappen en je eventueel een totaal bereik geven tussen 18mm en 500mm, spijtig dat de euros er dan ook naartoe zijn. Een mens wilt wel alles maar krijgt het niet... plezant toch

          Maar ik zou zeggen 18-200 IS toestand voor Nikon lijkt me in jouw geval dan het beste, al ben ik vrij zeker als je met zulke lens de natuur induikt je binnen de kortste keren iets 400mm achtig zult aanschaffen.
          Last edited by Alca; 20 maart 2010, 23:43.
          Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
          Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

          Comment


          • #6
            Re: Haarscherpe lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Alca Bekijk bericht
            Maar ik zou zeggen 18-200 IS toestand voor Nikon lijkt me in jouw geval dan het beste, al ben ik vrij zeker als je met zulke lens de natuur induikt je binnen de kortste keren iets 400mm achtig zult aanschaffen.
            de 18-200mm is absoluut geen "haarscherpe" lens...

            ik zou je het volgende kunnen aanraden... een 17-55mm f2.8 voor het brede gedeelte en een 70-300mm voor het lange gedeelte...

            de haarscherpe lenzen zijn over 't algemeen primes... 35mm 1.8, 50mm 1.4, 85mm 1.4, 200mm 2.0
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Haarscherpe lens

              80-200 2.8 voor vakantie en safarie eventueel met 12-24 groothoek landschap en voor binnen 60 mm macro
              let op met een grotere tele zul je alleen in de ochtend uren kunnen gebruiken i.v.m, hitte luchtspiegelingen
              Last edited by jan197; 21 maart 2010, 01:38.

              Comment


              • #8
                Re: Haarscherpe lens

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                de 18-200mm is absoluut geen "haarscherpe" lens...
                Als je de lens goed kent is het best wel een goeie all-round, maar haarschep kun je die inderdaad niet noemen

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                ik zou je het volgende kunnen aanraden... een 17-55mm f2.8 voor het brede gedeelte en een 70-300mm voor het lange gedeelte...
                De 17-55 F2.8 is zeker top, maar voor het lange deel zou ik toch voor de 70-200 F2.8 gaan

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                de haarscherpe lenzen zijn over 't algemeen primes... 35mm 1.8, 50mm 1.4, 85mm 1.4, 200mm 2.0
                Absoluut. Wil je het enkel bij één prime lens houden dan is de AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED zeker ook een aanrader.
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

                Comment


                • #9
                  Re: Haarscherpe lens

                  bedankt iedereen, momenteel beschik ik over een 18-200mm van nikon en een Bigma.

                  Die 85mm 1.4 lijkt mij wel iets, wat is eigenljk het verschil tussen 85mm 1.4 en 1;8?
                  Nikon D90 met grip + Nikon 24-70 2.8 + Nikon 35 AF-S DX 1.8 Nikon af-s 105 Macro VR 2.8 + Sigma 150-500 + Nikon SB-900
                  en wat stokjes en kleinere (led)lampjes http://web.me.com/nathrahier...........

                  Comment


                  • #10
                    Re: Haarscherpe lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door nathrahier Bekijk bericht

                    Die 85mm 1.4 lijkt mij wel iets, wat is eigenljk het verschil tussen 85mm 1.4 en 1;8?
                    oeps........

                    denk toch dat je je eerst eens wat verder moet verdiepen over lenzen in het algemeen.
                    zoeken naar de scherpste lens en dan zo'n vraag stellen.!
                    trouwens de scherpste lens geeft zeker geen garantie, dat je ook scherpe beelden krijgt.
                    kijk trouwens al je vorige post eens na!!
                    grt,bouk.
                    Last edited by bouk; 21 maart 2010, 08:27.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Haarscherpe lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door nathrahier Bekijk bericht
                      bedankt iedereen, momenteel beschik ik over een 18-200mm van nikon en een bigma.

                      Die 85mm 1.4 lijkt mij wel iets, wat is eigenljk het verschil tussen 85mm 1.4 en 1.8?
                      1,8-1,4=0,4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Haarscherpe lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door nathrahier Bekijk bericht
                        Hoi,

                        Ik ben sinds één jaar bezig met fotografie, (Nikon D90) nu zoek ik een lens die haarscherpe beelden levert. De prijs is niet echt van belang, liefst wel onder de 200mm.
                        De lens zal overal gebruikt worden, vakantie, safari, binnen, 's nachts, ... .

                        Alvast bedankt!!!!
                        zoals je het hier schrijft gaat je dit niet lukken met 1 lens .
                        het zal altijd een compromie worden tussen gemiddelden .
                        creativiteit vereist ook gebruik van diversen lensen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Haarscherpe lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          1,8-1,4=0,4
                          1,8 is toch meer dan 1,4
                          Waarom kost die dan minder?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Haarscherpe lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            1,8 is toch meer dan 1,4
                            Waarom kost die dan minder?
                            Net daarom
                            F1.4 is lichtsterker, dus technologisch 'beter' en moeilijker te produceren dan de F1.8
                            Dus logisch dat je voor een lichtsterkere lens meer betaald, of niet?
                            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                            "Casu Consulto - Modo Fac"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Haarscherpe lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              1,8 is toch meer dan 1,4
                              Waarom kost die dan minder?
                              Hoe kleiner de F-waarde, hoe meer licht er door de lens op het brandpunt valt. Hoe meer licht er door de lens kan, des te kleiner zal de sluitertijd zijn, nodig om een optimale belichting te verkrijgen. De lichthoeveelheid wordt o.m. bepaald door de kwaliteit van het materiaal waaruit de lenzen zijn opgebouwd. M.a.w. hoe beter de glaskwaliteit en de constructie van de verschillende onderdelen, hoe sneller de lens, maar daarom ook des te duurder... Samengevat: een 1.4 is sneller dan een 1.8, maar ook duurder omwille van de betere kwaliteit van glas en/of constructie van de verschillende onderdelen.
                              Als vuistregel kan je stellen dat de snelheid van een lens verdubbelt (1 stop) als het F-getal daalt met een factor 1,4 (vierkantswortel van 2). Dit heeft te maken met het feit dat de oppervlakte van een cirkel evenedig met het kwadraat van de straal.
                              Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

                              Comment

                              Working...
                              X