Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Een betere prime dan een 10-22, dat wordt een mission impossible.
Die zijn er gewoon niet.
Wat was er niet goed aan die 10-22, slechte exemplaren komen voor, maar daar moet je dan wat aan laten doen...
Normaal is de Canon 10-22 idd de beste, tweede bekendste UWA-zoom is de Tamron 12-24.
Heb ook al eens gedacht aan een UWA prime daar men toch meestal niet zoveel zoomt met een UWA, maar Canon is zeer duur.
Primes zijn meestal scherper (minder glas), kunnen enkel niet zoomen.
In volgorde van kwaliteit en score :
Canon EF 14mm f/2.8L II USM €2000
Wel maf, je bent de allereerst die ik hoor zeggen niet tevreden te zijn van de 10-22. Wat vond je daar zo slecht aan?
ps: 11-16 da's geen prime he, da's een zoom. Wat wens je eigenlijk?
Ik bedoel dus een lens voor op de 40D of 7D.
Ik vond die 10-22 niet scherp, vergeleken met mijn 17-55 , maar die is uiterst scherp.
Dus niets beters dan de 10-22? Zal dan nog eens moeten proberen.
De 14 is veeeeel te duur.
De nieuwe Sigma 10-20 f3.5 schijnt beter te zijn als de oude, of misschien de Sigma 8-16. Ik vind het vreemd dat vraagt naar een prime en dan een zoom suggereert???
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Ik zou toch je canon 10-22 nog eens een kans geven,
dat is echt een zalig goede UWA op croptoestellen.
Het exemplaar van de 10-22 die ik ooit gehad heb was juist zeer scherp, mooie kleuren, goed contrast, etc. Moest ik niet naar 5D zijn overgeschakeld had ik deze lens nu nog.
De nieuwe Sigma 10-20 f3.5 schijnt beter te zijn als de oude, of misschien de Sigma 8-16. Ik vind het vreemd dat vraagt naar een prime en dan een zoom suggereert???
In de test op Dutchphotozone zoor Nikon DX van de Sigma lens is op 10mm de nieuwe een stuk slechter dan de oude: 2x zo veel vervorming en veel midere resolutie in de hoeken.
Natuurlijk kan dit per exemplaar verschillen, maar zo'n uwa koop je vooral om op 10-14mm te gebruiken.
Ik denk dat ik toch terug een canon 10-22 zal moeten aanschaffen.
Komt overal de beste uit.
Vandaag geprobeerd met de pano-maxx statiefkop en 17-55 2.8 om een 360° pano te maken.
Alles ok, behalve de lucht, omdat je niet genoeg wide angle hebt om zo een stukje van de gebouwen/bomen mee te hebben. De lucht alleen is niet stitchbaar.
Comment