Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

100-400L uit de hand of toch in combinatie met een monopod/tripod ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 100-400L uit de hand of toch in combinatie met een monopod/tripod ?

Hallo,

Ik heb interesse in de 100-400L IS, gebruiken jullie deze meestal uit de hand (dankzij de IS) of nog moeilijk wegens een donkere lens en toch met een monopod of tripod ?
    Omdat ik gratis een monopod kan krijgen indien ik me abonneer op een fotomagazine.

De 100-400L is meestal binnen het uur hier verkocht op BD zoals vorige week 2, waar zou ik de goedkoopste nieuwe kunnen vinden? (enkel in België aub)

Bedankt,
    2010

Re: 100-400L uit de hand of toch in combinatie met een monopod/tripod ?

Ik gebruikte deze lens voor surffoto's op strand steeds zonder statief, lukte perfect. Was wel overdag,goede lichtomstandigheden en snelle sluitertijden.
    Indien interesse in deze lens, laat me weten, ik doe de mijne weg...

Comment

ja ik zag uw advertentie, maar indien +€1000 koopt iedereen liever een nieuwe denk ik met met 2j garantie.
      Zocht een wat goedkopere 2e hands van 1 a 2j oud voor €900, da's mijn maximumprijs.
      Vorige maand verkocht iemand uit Gent zelfs één voor €750.

Comment

Ik gebruik de 100-400 L IS bijna altijd uit de hand.
        1/60 geeft dan nog een vrij groot percentage scherpe foto's, op 1/30 sec (400mm) wordt dat percentage minder, maar je zal meestal toch nog een aantal bruikbare foto's overhouden.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

ok bedankt, blijkbaar was het gratis monopod van Zoom.NL enkel geldig voor Nederlandse klanten, Belgen konden kiezen voor -20% abonnementskorting

Comment

Deze vraag kan je enkel zelf beantwoorden. Namelijk in welke lichtomstandigheden ga je ze gebruiken. Zolang je boven 1/320 blijft op 400mm zal je normaal geen monopod of statief nodig hebben. Ga je echter in donkerdere lichtomstandigeheden fotograferen is een statief of monopod geen overbodige luxe.

Comment

Ik gebruik men 100-400 meestal uit de hand op men zoektochten naar levend wild maar als ik kan dan gebruik ik men tripod, al dan niet uitgeklapt (mono) dit is soms gewoon niet mogelijk omdat je lawaai en onnatuurlijk bewegingen gaat maken en tegen de tijd dat je klaar staat er geen beestjes meer te bespeuren zijn. Momenteel is het eigenlijk nog iets te somber weer om uit de hand te trekken en zelf heb ik de lens ook nog niet zo heel lang.

Wat kost je abbonement voor dat magazine? Welk statief krijg je? Kan dat statief het extra gewicht van een 100-400 dragen. Dan moet je eventueel nog snelkoppelingplaatjes kopen voor je lens en camera als er al een snelkoppeling opzit. Zonder kan ook maar dan sta je meer te schroeven dan te schieten of je moet het statief enkel voor je 100-400 gebruiken en hem er vast laten opzitten. Ik zou toch opteren voor een tripod, als je echt ver wil gaan zoemen denk ik dat je met een mono toch nog teveel last kunt hebben van beweging bij niet zo'n zonnige dagen.

Maar dit is ook maar mijn geringe ervaring als beginner.

En waar je hem goedkoop kan kopen.... ik ben gewoon naar Art en Craft gestapt omdat ik tevreden ben van hun service en advies en de prijs in andere winkels nagenoeg hetzelfde was en voor 5euro verschil ga ik geen 200km rijden. Op internet kan je waarschijnlijk wel goedkoper maar daar krijg je dan ook geen onmiddelijk advies of worden eventueele vragen niet zo snel beantwoord.
              En ja ze zijn snel verkocht die 100-400's en meestal scheelt de prijs niet zo heel veel van een nieuw exemplaar waar je dan garantie op hebt maar das natuurlijk ierder zijn ding.
              Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
              Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

In goede lichtomstandigheden is het uit de hand schieten geen enkel probleem. 't Is natuurlijk geen heel erg lichtsterke lens dus in minder goede lichtomstandigheden zul je toch al snel wat in ISO omhoog moeten en/ of gebruik moeten gaan maken van statief of monopod. IS helpt uiteraard ook wel maar op 400mm heb je toch al een behoorlijke sluitertijd nodig. (volgens de vuistregel zou je toch 1/400 aan moeten houden of op een cropcamera zelfs 1/640). Wel, met de IS schiet ik soms toch op 1/160 of nog langer, uit de hand op 400mm op een cropcamera maar ik merk dan wel dat ik over 't algemeen meer opnames heb die net niet helemaal 100% zijn qua scherpte. Bij voorkeur gebruik ik in dergelijke gevallen dus liever óók nog een monopod.

Ik heb overigens wel gemerkt dat ik echt heb moeten leren werken met dit objectief. In het begin kreeg ik nauwelijks goede resultaten met deze lens, ik twijfelde op een gegeven moment zelfs of ik niet beter naar de dealer terug moest gaan. Achteraf gezien is het toch allemaal "user error" geweest. 400mm uit de hand met een betrekkelijk zware lens is toch wel wennen en in het begin vertrouwde ik dan ook veel te veel op het IS systeem.
                Last edited by MarkEL; 15 maart 2010, 20:12.
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik heb overigens wel gemerkt dat ik echt heb moeten leren werken met dit objectief. In het begin kreeg ik nauwelijks goede resultaten met deze lens, ik twijfelde op een gegeven moment zelfs of ik niet beter naar de dealer terug moest gaan. Achteraf gezien is het toch allemaal "user error" geweest
                  Ik heb de lens al bijna 3 jaar en nu begint het wat te gaan

Ze heeft bij mij nog nooit op statief gestaan (de prime zonder IS ook niet, maar daarmee haal ik geen scherpe fotos op 1/100)

Voor 200 EUR verschil zou ik hem ook nieuw kopen

Comment

Iets off-topic, maar hier een hier een mooi artikel over hoe goede, scherpe telefoto resultaten te krijgen (wel in 't Engels)
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                      wegens een donkere lens en toch met een monopod of tripod ?
                      Het is geen donkere lens, die is wit. Ik gebruik de 'dark side' variant(Nikkor 80-400) gewoon uit de hand en met wat concentratie lukt dat nog 1/100ste.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                      X