Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 f2.8 IS of geen IS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 70-200 f2.8 IS of geen IS

Ik gebruik mijn Canon EOS500D vooral voor concerten (en ook een beetje treinen en honden).

Aangezien ik geen perspas heb, kan ik enkel bij minder bekende bands en/of in kleinere zalen foto's nemen. Aangezien ik gemakkelijk bij t podium geraak ben ik dan ook heel blij met mijn goedkope 50 mm f1.8 lens.

Toch zou ik meer zoombereik willen en foto's vanop afstand nemen. Mijn f1.8 lens geeft ook niet echt veel scherptediepte.

Een Canon 70-200 f2.8 zonder IS kost 1000 euro, eentje met IS al 500 meer.

Ik vind het nogal dwaas om zoveel geld meer uit te geven als ik het niet echt nodig heb.

Geeft dat echt veel verschil ?

Zou ik die lens ook voor andere dingen kunnen gebruiken, bv lopende honden buiten ?

thanks
    Last edited by johan de man; 10 maart 2010, 22:28.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Re: Canon 70-200 f2.8 IS of geen IS

Die lens kan veel aan. Heeft zeer snelle AF, en de IS gaat bij de telekant jouw bewegingen compenseren. En dat zie je. Die IS maakt dat je bvb. met een sluitertijd van 1/100ste iets kan bevriezen en haarscherp hebben op 200mm terwijl je anders een zeer vaste hand moet hebben, of een hit/miss ratio in acht moet nemen en een paar keer moet afdrukken om zeker te zijn.
    Dus de IS helpt je bij tele goed (ook bij kortere sluitertijden van 'rustige' objecten), maar dat heb je op de 70-300 IS ook. Als je echter die concerten doet, kan je haast niet buiten de 2.8. En zelfs dat is soms onvoldoende. Je zou ook voor een 70-200 4.0 kunnen gaan + een 85 1.8 bvb. (voor als je concert te donker is). Maar voor die 4.0 moet je voor die concerten hoog genoeg kunnen in de ISO's of er moet voldoende licht zijn op het podium.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

IS is een geweldige uitvinding, maar je kan er ook niet alles van verwachten.

Die IS compenseert wel degelijk trillingen die uit je lijf/hand komen, en bij stilstaande objecten win je op die manier toch wel (1 à) 2 stops, of win je extra scherpte. Het geeft inderdaad een wereld van verschil.

Maar die IS compenseert niet de beweging die door het object dat je fotografeert gemaakt wordt. M.a.w. IS of niet, wanneer er beweging is op het podium (wat meestal het geval is) of wanneer je onderwerp beweegt (zoals de lopende honden) is dat de factor die vooral voor bewegingsonscherpte zorgt, en de enige manier om dat soort aktie te bevriezen is nog steeds een hogere sluitertijd. Gaande van 1/160s bij een gewone telefoto, tot 1/400s voor wat meer actie. En daaraan kan IS niks veranderen.

Uiteraard kan je zo een lens voor meer dan alleen concertfotografie gebruiken. Surf eens naar http://www.flickr.com/groups/ef70-200mm/ , dat geeft je misschien een beter beeld waarvoor die lens zoal gebruikt wordt.

Comment

ik gebruik de 70-200 2.8 IS ook voor concerten (en nog andere zaken uiteraard) en het is een toplens De IS komt bij donkere zalen vaak van pas om toch nog scherpe plaatjes af te leveren (als je onderwerp niet te veel beweegt uiteraard)...

70-200 is een enorm veelzijdig bereik : concerten, portretten, honden in actie, spelende kinderen , ... Ik wil de mijne niet meer missen...

Wat ik wel bedenk, is dat als je geen perspas hebt, zo'n 70-200 2.8 (zowel de non-IS als de IS) al een grote lens is en je die dus niet zo onopzichtig kan gebruiken... Je kan in dat geval misschien opteren voor een langere prime à la 85 1.8 en/of 135 2 Beiden 1 stop lichtsterker, ook retescherp (scherper dan de 70-200) en niet zo "opzichtig" als je niet wil opvallen...

Samen heb je die ook voor iets minder dan de nieuwprijs van een 70-200 2.8 IS...
        Als het een zoom moet zijn, kan ik echt wel de 70-200 2.8 IS aanraden
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Ikzelf heb ook zeer lang voor die keuze gestaan en heb uiteindelijk gekozen voor de non-IS. Why ? De 70-200 is niet mijn standaard lens, de 24-105l wel.
          Indoor sportfotografie, zoals de oudste zoon bij het judo. Judo is een sport met veel stilstaan, maar dat zijn niet de foto's die je wil. Om de actie te bevriezen, heb je 1/400ste nodig, waarbij de IS compleet nutteloos is. Je moet sowieso naar de hogere iso waarden om dat te halen, en dan is je camera veel belangrijker dan IS.Met een EOS 5D2 is dat geen enkel probleem en kan je dus gemakkelijk de IS achterwege laten.
          Da's maar mijn mening he, ik zeg niet dat dit de regel is die iedereen moet aanhouden.
          Last edited by tinky-winky; 10 maart 2010, 14:27.
          5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
          Fuji Finepix F30

Comment

ik ben nog aan 't wikken en wegen (nu ja, beslissing is eigenlijk al gevallen, maar om 200% zeker te zijn...) over de IS. Met al die hoeksnelheid berekeningen en andere technische zaken zou je de praktijk nog uit het oog verliezen. ga daarom nog eens mijn 70-300 IS op 150 mm zetten en hetzelfde shooten als met mijn 150 mm Sigma. En vergelijken naar bewegingsonscherpte toe bij langere sluitertijden.
            www.musicinframe.be

Comment

Ok, bedankt.

De concerten die ik zie zijn meestal vrij statisch.

In de AB moet je natuurlijk niet met zo'n lens binnenkomen zonder perspas, maar in achterafzaaltjes van cafe's, kleinere clubs, indoorfestivals als Gothfest en BIM, de meeste kleinere outdoor festivals (Cactus, Feest in t Park) is dat geen probleem ...

Gelukkig is t bijna vakantiegeld.
              Last edited by johan de man; 10 maart 2010, 22:30.

Comment

In de kleinere zaaltjes gebruik ik 24-70 en 150. Meer hoeft niet, je kan er toch vlak bij komen. ;-)
                www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  maar in achterafzaaltjes van cafe's, kleinere clubs, indoorfestivals als Gothfest en BIM, de meeste kleinere outdoor festivals (Cactus, Feest in t Park) is dat geen probleem ...
                  houd er ook rekening mee dat die achterafzaaltjes meestal nog slechter verlicht zijn en je daar toch dichtbij kan komen. Daar is een 70-200 dan misschien overkill en kies je beter voor een 85 1.8 en een 135 2. Die 2 vullen je 50 1.8 netjes aan en zijn echt 2 toplenzen... Je kan ook voor honden en zo die 135mm perfect gebruiken.
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

Comment

Yep, Hans heeft een punt....die 85mm 1.8 is een superlens en misschien een prima lens voor kleine zalen. Het is wel flink oefenen met een hele kleine DOF (groot diafragma).
                    Ik heb daarnaast de 70-200L 2.8 NON IS en heb net als jij getwijfeld tussen IS of geen IS. Uit meerdere reviews blijkt dat de NON IS versie nog een tikkie scherper zou zijn (maar what's in a name...het zijn beiden verdomd scherpe lenzen) en ik ben voor de NON IS gegaan, omdat ik met de 5DmkII zeer gemakkelijk, zonder vervelende ruis, de ISO omhoog kan gooien en ik vooral bewegende onderwerpen fotografeer (kinderen, dieren etc)....dus ik moet mijn sluitertijd sowieso boven de 1/125 houden om het beeld te bevriezen. Ik heb de 500 Euro van de NON IS versie geinvesteerd in de 85mm 1.8 en ben zeer zeer zeer gelukkig met de lenzen. Ze zijn echt WAUW)
                    Ik kan de keuze niet voor je maken en wil dat ook zeker niet. Bovenstaande is slechts mijn mening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                      Ik heb daarnaast de 70-200L 2.8 NON IS en heb net als jij getwijfeld tussen IS of geen IS. Uit meerdere reviews blijkt dat de NON IS versie nog een tikkie scherper zou zijn (maar what's in a name...het zijn beiden verdomd scherpe lenzen) en ik ben voor de NON IS gegaan, omdat ik met de 5DmkII zeer gemakkelijk, zonder vervelende ruis, de ISO omhoog kan gooien en ik vooral bewegende onderwerpen fotografeer (kinderen, dieren etc)....dus ik moet mijn sluitertijd sowieso boven de 1/125 houden om het beeld te bevriezen. Ik heb de 500 Euro van de NON IS versie geinvesteerd in de 85mm 1.8 en ben zeer zeer zeer gelukkig met de lenzen. Ze zijn echt WAUW)
                      Ik kan de keuze niet voor je maken en wil dat ook zeker niet. Bovenstaande is slechts mijn mening
                      Smart choice .... de recente ontwerpen zoals de 4.0 IS zijn volopen wel al haarscherp ... van de 2.8 IS II mag je hetzelfde verwachten ... er is dan helaas helaas de nog veel hogere prijs (op dit moment) ... mijn advies ... koop de lens tweedehands en wissel wanneer het niet bevalt ... ga je normaliter bijna niets inschieten indien het toch tot een wissel komt

Comment

In de AB moet je natuurlijk niet met zo'n lens binnenkomen zonder perspas,

miss een stomme vraag, wat heeft een perspas te maken met welk type lens je daar aankomt???
                        Nikon D90

Comment

Dat ze in kleine zalen er niet zo opletten of het publiek foto's neemt, en bv in de AB wel.

Een Canon Eos500d met kleine lens kan je nog in de sjakosj van een vriendin steken, een 70-200 mm objektief niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Dat ze in kleine zalen er niet zo opletten of het publiek foto's neemt, en bv in de AB wel.

Een Canon Eos500d met kleine lens kan je nog in de sjakosj van een vriendin steken, een 70-200 mm objektief niet.
                            ik weet daar een goed plekje voor...
                            In kleine zaaltjes en gratis optredens / festivals... daar zijn ze soms blij dat er foto's gemaakt worden. Maar als ze iets hebben van ' niet fotograferen', dan doe ik het ook niet zonder toelating. Gaat trouwens idd. niet om onopvallend met een 24-70, 70-200, 150, 35,... binnen te komen meestal.
                            www.musicinframe.be

Comment

ik was dus in de waan dat ge om het even op welk concert of optreden foto's mocht nemen
                              Nikon D90

Comment

Working...
                              X