Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 + Nikkor 300 f4 + teleconverter 1.4 of 1.7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 + Nikkor 300 f4 + teleconverter 1.4 of 1.7

Hallo,

ik heb een D90 en probeer regelmatig wat vogels te fotograferen. Ik heb nu een Nikkor zoom 70-300. ben daar tevreden van maar wil toch een iets betere lens en groter bereik.

Heb al vrij veel gelezen en dacht aan de Bigma (of de nieuwe binnenkort) maar lees daar toch regelmatig niet echt goed kritiek van.

De Nikkor 300 f4 komt er steeds zeer goed uit. Wil geen geld uitgeven aan 500 of 600 prime.
    De 300 f4 wil ik dan combineren met een teleconverter. Liefst dus met de 1.7 wat dan ook 500 mm geeft.
    Ik lees over deze combinatie echter tegenstrijdige berichten.

Heeft er iemand ervaring met een D90 + 300 f4 + converter 1.7 ? Nog mooi scherp ? En werkt bij daglicht de autofocus nog?

Alvast bedankt voor de info

Re: Nikon D90 + Nikkor 300 f4 + teleconverter 1.4 of 1.7

dan zou ik het toch op 1.4 houden, je verliest al een stop als je die erop zet (dan zit je aan f5.6 en f8 als je echte scherpte wil).

Kijk zeker ook eens naar de Sigma 100-300mm f4 dan heb je wat meer aan zo'n lange lens en is zelfs nog iets goedkoper, en erg scherp hoor moet zeker niet onder doen aan de 300mm f4 van Nikon.
    Ja zelfs als je geld hebt voor de Nikon dan zou ik toch eerder de Sigma kopen. (en er een sigma 1.4 converter bij kopen)
    Hier zijn reviews:

http://www.naturephotographers.net/je1001-2.html

http://photofocus.com/2008/12/13/a-m...g-if-hsm-twip/
    Last edited by aradilon; 8 maart 2010, 23:46.

Comment

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

De Nikkor heeft een niet onbelangrijk voordeel t.o.v. de Sigma 100-300 f/4 op gebied van kleinste focusafstand.
      Dat maakt de 300 f/4 van Nikon een erg interessante lens om libellen en vlinders te fotograferen (icm tussenring of TC).
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

je moet wel de AFS 300mm F/4 hebben anders passen de TC's niet !
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Hallo,

is er niemand die deze combinatie gebruikt ? met TC 1.7 ?

Comment

Deze is gisteren gemaakt met een D90+300f4+1,7TC
            Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
            www.cromagnonman.be

Comment

Alvast bedankt voor de reactie,

Echt knappe foto, mooi scherp.

Als ik het juist heb dan was het gisteren niet echt zonnig weer. Dus toch meer dan voldoende licht voor de TC 1.7.
              Gaat met deze combinatie en dat weer de auto focus nog voldoende snel ?

Gebruikte je oo statief ? En zoja daar ben ik ook in geïnteresserd welk statief ? Met balhoofd ? Of met monopod ?

Ik weet het wil inderdaad veel weten.

MVG

Comment

De foto van cromagnonman is wel duidelijk genomen met zon.
                De combinatie 1,7x + f4 300 afs werkt op zich vrij goed als je een vaste hand hebt en een redelijke sluitertijd (1/500-1/1000).
                Een monopod doet ook wonderen. Met een statief moet je nogal wat mee gaan sjouwen om een behoorlijk resultaat te krijgen.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

De AF gaat nog steeds bijzonder snel ism de 1,7TC.
                  Deze was gemaakt met een Manfrotto monopod ism Kirk statiefhouder
                  Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                  www.cromagnonman.be

Comment

Cromagnonman,

bedankt voor info.

Dus jij zou me de combinatie 300 = TC 1.7 aanbevelen. Of heb je de luxe dat je ook nog een TC 1.4 hebt ?
                    Ik wil maar 1 van de 2 TC's kopen.

Heb je de statiefgondel van Nikon dus vervangen door een Kirk ?

En is deze combinatie nog goed hanteerbaar om mee te wandelen ? Dus D90 + 300 f4 / TC 1.7 op monopod
                    Hoeveel weegt dit ongeveer in totaal ?

mvg

erik

Comment

Erik,

Ikzelf heb de 300mm f4 met Kirk statiefgondel en gebruik deze bijna steeds met TC14EII en krijg hier scherpe resultaten mee, zelfs met vol open diafragma, zowel op statief als monopod. AF werkt zonder problemen.

Dit is voor mij de ideale combinatie omdat ik ook veel macro's maak en door de korte scherpstelafstand maak je probleemloos foto's van bijv vlinders of libellen.

Enige alternatief van sigma is volgens mij de 100-300 f4. Blijf weg van de andere zooms zoals 170-500, 50-500, de prijs lijkt te mooi om waar te zijn. Er zijn scherpe exemplaren tussen maar ik vrees dat ze zeldzaam zijn.

Mvg

Eric
                      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                      Flickr - JAlbum

Comment

Hallo,

alvast bedankt voor alle info

Zijn er nog collega's die de combinatie D90 + 300 f4 + TC 1.7 gebruike en wat over hun ervaringen kunnen vertellen ?

Alvast bedankt

Erik

Comment

Working...
                        X