Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Makro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Makro

Beste,

Ik twijfel tussen de EF-S 60mm en de EF 100mm, en de reden daarvoor is heel praktisch: mijn lens 24-105mm heeft een makrofunctie waarmee het lukt om bijvoorbeeld vlinders zeer aanvaardbaar te fotograferen. Waanneer deze foto's dan worden gecropt heb ik beeldvullende vlinders. De kwaliteit hiervan is goed, bewijze daarvan het feit dat meer dan 20 van dergelijke beelden aan scholen werden opgehangen, op een formaat van 1 op 2 meter.

Met kleinere onderwerpen (kevertjes,...) lukt dit echter niet meer: er dient te veel worden gecropt.

Ik zou dus graag in staat zijn ook deze kleine onderwerpen te fotograferen, zonder echter in het andere uiterste te vervallen: het is wel degelijk de bedoeling de kever te fotograferen, niet een voelspriet van de kever.

Maw: als ik een insect zijdelings fotografeer of van boven uit heb ik scherptediepte nodig, om precies te vermijden dat enkel een voelspriet scherp is: precies zoals dat nu het geval is met mijn vlinders - als ik een vlinder van boven uit fotografeer is deze (meestal) helemaal scherp, zelfs al zijn de vleugels een klein beetje naar boven geheven.

Ik zit dus vast, omdat ik niet weet wat ik best aanschaf.

Kan iemand mij helpen?

mvg,

Peter DC

Re: Makro

Het enige verschil tussen een 60 en 100mm is de minimumcherpestelafstand waarop je 1:1 vergrotingen hebt: bij de 100mm ligt die iets verder van het object wat voordelig is bij schuwe insecten, je hoeft niet zo dicht te komen.
    Je scherptediepte bepaal je gewoon zelf door met het diafragma te spelen: f/1,4 zal een veel kleinere scherptediepte geven dan f/22 (macro voor insecten gebruikt meestal tussen 11 en 22). Om een ruw idee te krijgen hoe de cherptediepte veranderd in functie van de objectafstand en het gekozen diafragma surf je maar eens naar dofmaster.
    Persoonlijk zou ik voor 100mm+ gaan (heb zelf de 150mm)
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

Comment

Met beide lenzen kun je dezelfde vergroting halen, het verschil is dat voor dezelfde vergroting je met de 60mm dichter bij het beestje gaat moeten komen. Op maximale vergroting (zonder hulpstukken) zul je een huisvlieg net niet beeldvullend in beeld krijgen. Als je insecten wil fotograferen zou ik absoluut de 100mm boven de 60mm verkiezen.

Hou er wel rekening dat met zo'n macrolens de scherptediepte nog een stuk kleiner gaat worden t.o.v. wanneer je zou croppen. Een vlinder in één mooi vlak leggen lukt meestal wel (f/8), maar bij kevertjes moet je toch al nauwkeurig te werk gaan om de scherpte optimaal te krijgen en zul je sneller naar hogere f-waarden grijpen.

Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
      (macro voor insecten gebruikt meestal tussen 11 en 22).
      Bwa, ik ga zélden boven f/16. Er zijn handigere manieren om aan veel scherptediepte te geraken zonder dat je diffractie krijgt (focus stacking).
      Last edited by ThierryM; 4 maart 2010, 09:57.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Kan de 150mm macro van Sigma een alternatief zijn?
        Ik heb hem laatst aangeschaft en ben tot nu toe erg tevreden. Verder uitproberen moet nog wel komen als de lente eindelijk in het land komt.
        It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Ja of de 105mm f2.8 van sigma (die ik ooit van plan ben om te kopen)

Comment

Ik heb vorige week de sigma 150 gekocht voor op men nikon.en ik ben er zeer tevreden over.
            “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

Comment

Ik heb met en impulsieve bui een nieuwe macrolens gekocht.
              Had reeds een Canon EF 50:2.5 maar vond dat ik te dicht bij het voorwerp moest komen. Al bij al en prima lens om vlakke voorwerpen bv. ook portretfotografie te maken en vooral ook een compacte lens dat je overal kan meenemen.
              Bestelde dus een Canon EF 100:2.8 macro IS USM.
              Is me dat een monster zeg, snel, scherp ..... maar duur !!!!
              Heb ik teveel geld uitgegeven ( zo'n goeie 800 euro ) of was er een ander alternatief ?
              Ja ik weet ik moet me beter eerst informeren, maar soms strookt dat niet met mijn karakter. Dom.
              Last edited by zoltan; 6 maart 2010, 19:29.
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                Ik heb met en impulsieve bui een nieuwe macrolens gekocht.
                Had reeds een Canon EF 50:2.5 maar vond dat ik te dicht bij het voorwerp moest komen. Al bij al en prima lens om vlakke voorwerpen bv. ook portretfotografie te maken en vooral ook een compacte lens dat je overal kan meenemen.
                Bestelde dus een Canon EF 100:2.8 macro IS USM.
                Is me dat een monster zeg, snel, scherp ..... maar duur !!!!
                Heb ik teveel geld uitgegeven ( zo'n goeie 800 euro ) of was er een ander alternatief ?
                Ja ik weet ik moet me beter eerst informeren, maar soms strookt dat niet met mijn karakter. Dom.
                Maar ik denk dat je daar wel heelveel plezier zult aan hebben, wacht maar als het wat zonnig is !

Comment

Ik lees zelfs dat de Canon EF 100:2.8 macro IS USM voor bepaalde beroemde portretfotografen DE favoriete lens is. Wat ik er over lees moet het een prachtig snel objectief zijn met een zalige bokeh. Smul smul

Comment

Beste mensen,

De eerste keer dat ik gebruik maak van dit forum, maar zeker niet de laatste.

Hartelijk dank voor de reacties, dewelke mij zeer zeker vooruit helpen!

mvg,

Peter DC

Comment

Als je echt amper geld hebt en je wilt een leuke macro lens voor weinig geld moet je ook eens kijken naar de tamron 70-300mm, nu het is weleens waar niet de beste lens en is niet een echte macro lens maar heeft een macro stand waarin je toch redelijk beeldvullend je beestje hebt, en het is dan ook nog eens een leuke tele lens.
                      Nu verwacht er geen wonderen van, kwa fotokwaliteit is het geen goeie lens en autofocus is ook traag maar voor die prijs is het toch echt een tof lensje dat ik nu al bijna 3 jaar gebruik!
                      Hier een paar macro foto's (van mij) met die lens:

Comment

Working...
                      X