Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotosnaiper - Rusland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotosnaiper - Rusland

Ik heb me in januari via eBay een kisje gekocht met daarin een 2-tal exotisch lenzen waar de interesse het meeste ging naar de 300mm f4,5 (Zenith).
    Dit is de set waarover het gaat:

Ik heb nog niet de tijd gevonden deze te testen (zit in het buitenland) maar een collega van op het werk heeft net als ik ook een Nikon D300 en heeft eens snel het objectief aan enkele testen onderworpen.

Hier zijn bevindingen die per mail gekomen zijn:
    Het is een verwonderlijk goede lens.
    Ik heb geen zelfontspanner op mijn D300 dus heb ik bewegingsonscherpte. Daarbij kan je de lens niet vastzetten op de tripod maar moest ik het doen op de D300.
    Het is een ferm kanon dat daar dan uitsteekt. Natuurlijk weersomstandigheden nu ook niet ideaal.

Het scherpstellen is niet gemakkelijk.
    Je krijgt vignettering op de kleinste diafragma op de D300.
    De foto's zijn wel gereduceerd om door te sturen daar gaat natuurlijk ook wat kwaliteit verloren.

Ik denk in goed lichtomstandigheden en met een zelfontspanner dat het een goede lens zal zijn.

En er waren ook 3 voorbeeldfoto's bijgevoegd:

Als ik de tijd gevonden heb zelf enkele tests doen en zal ik deze hier ook eens posten.

Re: Fotosnaiper - Rusland

't is idd nog een vrij goeie lens!
    Van vignettering heb ik nog niks gemerkt, ik dacht zelfs dat de lens ontworpen is voor een groter filmformaat dan 35mm, dus lijkt me vreemd, die voorbeelfoto's hebben het precies ook meer langs links? De scherpte is idd ongeveer wat je ervan kunt verwachten. Wel wat bokeh-CA (paars en groen voor en achter het scherpstelvlak)

Door het grote gewicht vind ik dat je niet snel bewegingsonscherpte hebt door trilling, voor statische onderwerpen lukt het wel tot 1/100ste

Ook een paar voorbeelden (ze staan mss al ergens in het m42 topic):

Deze is met nog een 2x convertor ertussen maar bij iets beter licht:

Klein albumke: http://www.flickr.com/photos/koen_nh...7622940364008/
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Die foto sniper op zich bestaat al zeer lang ik heb er in de jaren 70 bijna zelf zo een gekocht maar ben toen naar Nikon overgeschakeld met een ander objectief.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Re: Fotosnaiper - Rusland [min of meer OT]

Een leuk hebbeding. Die TAIR 300mm heeft een erg goede reputatie en terecht, heb ik de indruk.

Die "photo snaiper" (sic) heeft overigens een erg boeiende geschiedenis: de eerste snaiper-prototypes werden ingezet bij de slag om Stalingrad, met name bij de voorbereiding van operatie Uranus, waarbij het Duitse zesde leger van Von Paulus ingesloten werd.

Om de sterkte van de vijandige stellingen in te schatten werden kleine verkenningseenheden van Rode Leger en NKVD (binnenlandse veiligheidsdienst, de voorloper van de KGB zeg maar) ingezet. Omdat men al vlug tot de conclusie kwam dat hun verslagen onvoldoende accuraat waren, werden de verkenners uitgerust met zo goed mogelijke foto-apparatuur.

Omdat je nu eenmaal moeilijk een statief enzo kan meezeulen in gevechtsomstandigheden, kregen de verkenningseenheden, op advies van de iconische sluipschutter Vasili Zajtsev, zo wordt gezegd, een camera + telelens mee, gemonteerd op de houten kolf van het toen gebruikte Mosin - Nagant sluipschuttergeweer.

De afloop is bekend.

Naar verluid zou Nikita Chroesjtsjov, die destijds een leidende rol had in Stalingrad en een enthousiast amateur-fotograaf was, zijn ganse leven zo'n eerste "photo snaiper" gehad hebben en die beschouwd hebben als zijn allerbeste toestel...

Comment

Ik heb ook de TAIR 300 mm, maar dan voor Kiev 88.

Comment

Ze bestaan in een aantal soorten. Voor de Snaiper is er een aangepaste versie waarbij de scherpstelling gebeurt d.m.v. een draaiknop eh... hoe moet ik dat zeggen... voor de denkbeeldige trekker van het wapen: met de linkerhand wordt scherpgesteld, met de rechter wordt de trekker overgehaald.
            Maar er zijn dus ook de gewone versies van de lens. Een search via Google levert heel veel op, want deze lens heeft zijn enthousiaste fans, die er nogal wat info over verzameld en gepubliceerd hebben.

Comment

Ik dacht het, dan kan ik me zeker niet voorstellen dat deze lens vignettering zou geven op een 'mini' cropsensor, de mount is heel makkelijk te vervangen met enkel een paar schroefjes.
              Ik heb de mijne 60 euro betaald op een fotobeurs, met het geweer bij en dat dan omgebouwd met draadafstandsbediening voor mijn 40D zodat ge de trekker kunt gebruiken
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Collega's,

Heb er ook ene op geweerkolf (met draaiknop) van lang geleden op een Practica EE2 met m42. Die koste bij Ringfoto te kuurne in 1976 zo'n 10.000fr nieuw.

De scherpstelling werk vrij snel en accuraat als niet AF.
                Enkel de novoflexen uit die periode waren daar aan gewaagd.

Zit in een metalen extra omhulsel en dus beresterk. Weet nog dat die in de winter van 1985 - 86 werd gebruikt om ganzen te fotograferen bij - 20° C op de EE2.
                En bleef werken. Mijn Pentax Super A was uitgevallen wegens batterij onvoldoende capaciteit.
                In de metalen koffer zit ook een serie filters voor zwart wit.

De schroefdraad is 3/8": dus bruikbaar via gewone adapter 1/4" naar 3/8" op een gewoon statief.
                Leuk om te lezen dat die lenzen nog nuttig zijn en goede resultaten leveren.
                Had er nog nooit aan gedacht om die op een DSLR te zetten en te testen.

En zal die uitproberen op Pentax K20D.

mvg

Franky

Comment

Zeker doen, op Pentax past die ook met een heel goedkope adapter. Ik ben benieuwd welke sluitertijden je kunt halen met stabilisatie!

Comment

Hierbij enkele testopnames met de photosniper 300mm op pentax K20D met stabilisatie aan uit vrije hand (op geweerkolf): iso 200 stabilisatie
                    op f8

windmolen 1/500 sec staat op 2.8km in Oekene

Detail windmolen op 10 x 15 cm aan 100%

muur: 1/125 sec

lager: aan 1/60 sec zijn die toch onscherp.

mvg

Franky

Comment

Kan er niemand eens een foto nemen van jou als je er mee werkt
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

Comment

Working...
                      X