Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S 24-70mm F:2.8 G IF ED op D300: overkill of de investering waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon AF-S 24-70mm F:2.8 G IF ED op D300: overkill of de investering waard?

Vooraleer mezelf op "zotte" kosten te jagen had ik graag advies ingewonnen. Op korte termijn denk ik niet aan overstappen naar een FX camera.
    Momenteel gebruik ik een Tokina AT-X Pro 28-70 mm 1:2.6-2.8 als standaardzoom op mijn D300. Ik ben tevreden over scherpte, kleur en degelijke mechaniek.
    Minder gelukkig ben ik over de vertekening en cas en het extra werk om dit via software op te lossen.

In eerste instantie dacht ik aan een Nikon AF-S VR DX 16-85mm F:3.5-5.6 G ED als vervanger: groter bereik, stabilisatie, betaalbaar en goede recensies.

Op een Nikon Cleaning Day bij Kamera Express had ik de gelegenheid om een Nikon AF-S 24-70mm F:2.8 G IF ED op mijn D300 te plaatsen.
    Deze combinatie lag alleszins goed in de hand. De paar foto's die ik kon nemen waren echter geen maatstaf om de meerwaarde te kunnen inschatten.
    Volgens de aanwezige Nikon vertegenwoordiger is er op alle vlakken een wezenlijk kwaliteitsverschil tussen de "goede consumer" 16-85 en de professionele 24-70:
    mooier bokeh en betere kleurweergave, scherper, minder vertekening en cas, betere mechaniek ...

Graag had ik zijn beweringen getoetst aan jullie ervaringen. Zijn er BD-ers die de Nikon 24-70 op een D300 gebruiken? Overkill (op een DX camera) of de investering waard?
    Dank bij voorbaat voor de hulp.
    Marc

Re: Nikon AF-S 24-70mm F:2.8 G IF ED op D300: overkill of de investering waard?

op een D300 kies ik resoluut voor een 17-55mm (heb die combo gehad)
    en op D700 gebruik ik een 24-70mm...

de juiste lens op het juiste toestel is al de helft van het plezier...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Volledig eens met bovenstaande en uit ervaring.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de reacties.
        Ik heb tot nu toe nooit de aankoop van een Nikon 17-55 overwogen omdat o.a. de review in Photozone bedenkingen had bij de optische kwaliteit en slechts 2 sterren toekende voor prijs/kwaliteitsverhouding. Blijkbaar zijn jullie ervaringen positiever.
        Deze lens wordt momenteel regelmatig aangeboden op de tweedehandsmarkt. Als ik de kans krijg zal ik eens gaan testen.

Comment

de lens voor op de d300 is voor mij zonder meer de 16-85 , deze prefereer ik boven alle andere genoemde lenzen absoluut!
          ps: eigen ervaring.
          http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcopole Bekijk bericht
            Bedankt voor de reacties.
            Ik heb tot nu toe nooit de aankoop van een Nikon 17-55 overwogen omdat o.a. de review in Photozone bedenkingen had bij de optische kwaliteit en slechts 2 sterren toekende voor prijs/kwaliteitsverhouding. Blijkbaar zijn jullie ervaringen positiever.
            Deze lens wordt momenteel regelmatig aangeboden op de tweedehandsmarkt. Als ik de kans krijg zal ik eens gaan testen.
            De 17-55/2.8 is een toppertje voor Dx-camera's.
            Zeker niet over twijfelen. De quoteringen van Photozone zijn vrij subjectief.
            Tweedehands vrij makkelijk te vinden.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Idem, op D300 is de 17-55 AF-S f2.8 zeker het beste en meest veelzijdige objectief , maar werkt niet op FullFrame.

Comment

Ook hier nog een stem voor de 16-85 VR. Voor het budget van de 17-55 2.8 koop je de 16-85 én de schitterende 85 mm 1.8 of de 16-85 én een ultrabreedhoek genre 10-20.

De 24-70 zou ik niet aanraden in combinatie met een DX body.

Ik heb de 16-85 VR, de 85 mm 1.8 en de 24-70 allemaal liggen. Je mag altijd eens komen testen
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties.
                  @MoreThanWords: Ik ben reeds tevreden gebruiker van 85 mm 1.8 en 14-24 mm 2.8 maar ga graag in op je aanbod om 16-85 en 24-70 te testen.
                  Als het niet stoort neem ik eerdaags per PM contact op in een poging om iets af te spreken. Alleszins dank bij voorbaat.

Comment

Working...
                  X