Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

    De Canon 50 1.8 II => ook snel terug verkocht.

    Comment


    • #17
      Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

      Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
      Iedereen koopt wel eens de miskoop van zijn leven door gebrek aan kennis of ervaring.
      Wat was uw grootste miskoop ?
      Wat heeft u ondertussen bijgeleerd na het testen van diverse objectieven?
      Mijn externe flash. Veel geld en 2x gebruikt.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #18
        Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

        Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
        Iedereen koopt wel eens de miskoop van zijn leven door gebrek aan kennis of ervaring.
        Wat was uw grootste miskoop ?
        Wat heeft u ondertussen bijgeleerd na het testen van diverse objectieven?

        Ooit was er een technisch zeer begaafde dame ( Julia Borg ) op D.Preview die het erover had dat je met een magentafilter het dynamisch bereik van je D200 kon opvijzelen . Ik naar de winkel , magentafilter gekocht , hoeveel het precies was weet ik niet meer ,maar het liep wel in de tientallen euri's .
        Ik moet iets gemist hebben want het enige dat die magentafilter mij gaf was een zeer rozige blik op de wereld .Nadien nog wat uitleg over gevraagd , maar ik kreeg kop noch staart uit het antwoord .
        Het ding vergaart nu stof .
        Iemand een magentafilter kopen ? Je kan er het dynamisch bereik van je Nikon mee opschroeven


        Walter
        D850

        Comment


        • #19
          Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

          2de hands apparatuur.

          Te veel uitgegaan van eerlijkheid, óók bij een winkelier: Objectief met schimmel.
          Terugbrengen kost net zoveel als het aankoopbedrag. Dus maar het verlies genomen, en gezien als een me te kostbare les:
          In het vervolg het objectief bij helder licht controleren bij volledig open diafragma.
          Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

          Comment


          • #20
            Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Iemand een magentafilter kopen ? Je kan er het dynamisch bereik van je Nikon mee opschroeven
            Magenta-filters worden in Z/W-fotografie gebruikt om harder contrastrijke resultaten te bekomen. Hoe je met zo'n ding het dynamisch bereik kunt vergroten lijkt me 'n raadsel. 't Is weliswaar logisch dat zo'n filter op kleuropnames nogal een roze effect heeft. Funny

            Neen, dank u.
            F.

            Comment


            • #21
              Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

              1) Weliswaar geen objectief maar wel vermelden waard: Canon MVX350i videocamera destijds incl. accessoires voor € 800,-
              2) Koop geen videocamera als je toch maar 1x per jaar filmt

              Na een jaar of drie is de camera met DV tapes nagenoeg niets meer waard. Jammer eigenlijk want ik heb die misschien een 15tal keren gebruikt. Misschien als ik eerdaags een 7D koop, dat ik het ding toch verkoop ondanks het groot financieel verlies.
              Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

              Comment


              • #22
                Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                In je marktonderzoek moet je ook een onderscheid maken trouwens .

                Was het een miskoop omdat het een impulsaankoop was, iets wat de koper later toch maar weinig bleek nodig te hebben, iets waar je eigenlijk weinig van kende, wat niet voldeed aan je verwachtingen, enz.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #23
                  Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                  Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                  2de hands apparatuur.

                  Te veel uitgegaan van eerlijkheid, óók bij een winkelier: Objectief met schimmel.
                  Terugbrengen kost net zoveel als het aankoopbedrag. Dus maar het verlies genomen, en gezien als een me te kostbare les:
                  In het vervolg het objectief bij helder licht controleren bij volledig open diafragma.
                  Heb vorig jaar voor de eerste keer een tweedehands Canon 100-400mm L lens aangekocht. Gezien ze maar een jaar oud en het om een zeer scherp exemplaar ging was ik ook zo naïef te geloven dat ze in orde was. Ook als je nog nooit een lens in je handen hebt gehad waar iets mis mee is, heb je daar ook geen ervaring mee. Viel mij wel soms op dat het beeld precies in de lens viel, weet niet hoe ik dat anders moet omschrijven. Enfin op AF was er buiten dit euvel geen probleem tot ik eens manueel wilde focussen en de miserie begon. Na een paar draaoien om scherp te stellen was het precies of er zand in zat en een tijdje later blokkeerde de manuele focus en kreeg er geen beweging meer in. Daar sta je dan en je zou de vorige eigenaar kunnen contacteren maar waarschijnlijk is dat toch maar ontkennen geblazen. Er ervaren fotograaf op het werk zei mij dat deze lens heel waarschijnlijk gevallen was, vooral omdat het beeld precies in de lens viel. Of ze ooit gevallen is zal ik wel nooit te weten komen.
                  Uiteindelijk contact opgenomen met de persoon ( LS Digital Zonhoven), waar ik altijd alles nieuw aankoop en daar is ze nog onder garantie in herstelling gegaan.
                  Gisteren ben ik ze samen met hem in Born - Nederland gaan afhalen en is het een plezier dat ze weer 100% in orde is. Het goede van heel deze situatie is wel dat ik de volgende keer weet waar ik moet opletten, als ik nog eens overweeg om tweedehands lens aan te kopen. Misschien was het zelfs beter geweest om een nieuwe aan te kopen, want het prijsverschil was eigenlijk maar 250 Euro.

                  Groetjes,
                  Last edited by Agaguido; 20 februari 2010, 12:52.
                  Canon the best a men can get ....

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Nikkor 50/1.8.
                    Hier ook. Te lang voor algemeen gebruik, te kort voor portret en bokeh is er niet zacht genoeg voor. Heb er gelukkig geen verlies op gemaakt, 2de hands gekocht en weer verkocht voor €5 meer.

                    Daarnaast de sigma 70-300 (niet-APO); wat een onscherpe lens is dat zeg. Maar ook hier weer: €40 gekocht, €90 verkocht, dus op zich geen ramp. De uiteindelijke eigenaar was er wel erg tevreden mee.

                    En dan nog een goedkoop statief van €30, niet doen! Als ik mijn camera met ietwat zware lens zelf vasthoud, dan staat die stabieler.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                      Oorspronkelijk geplaatst door Agaguido Bekijk bericht
                      Viel mij wel soms op dat het beeld precies in de lens viel, . Er ervaren fotograaf op het werk zei mij dat deze lens heel waarschijnlijk gevallen was, vooral omdat het beeld precies in de lens viel.

                      Groetjes,
                      Dat moet ook, anders heb je geen beeld.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                        miskopen:

                        bijna niet.. wat mij niet beviel, of wat overbodig was, heb ik verkocht..

                        heb lang gedacht dat lens zus of zo mij betere beelden zou opleveren..

                        heb van alles en nog wat gehad..

                        primes, zooms, you name it..

                        alles wat te lang in de kast bleef liggen was een miskoop..

                        voorbeeldjes:

                        sigma 28-80 asf. macro met plastic mount... mooi lensje, maar ik kon hetzelfde doen met de sony-kit


                        minolta 100-300 telezoom: lang gebruikt, zowel analoog als digitaal.. verkocht, daar ik geen behoefte had aan 300mm op f/5.6.. is vervangen door een sigma 70-200 2.8 hsm II apo macro..

                        2x teleconverter: een MEGA-miskoop! was blij dat ik dat ding nog voor een redelijk prijsje heb kunnen verkopen!

                        minolta 50mm 1.7 RS: niet echt een miskoop, want het is een echt goed ding, maar voor hetgeen ik doe, had ik hem niet meer nodig..

                        sigma 24mm 2.8 ultrawide II: zeer zeker geen miskoop, maar ik had hem niet echt meer nodig..en als je iets niet veel meer gebruikt, dan moet je eea gewoon 'ditchen'.. ondanks dat ik er nog af en toe met veel weemoed aan terugdenk..

                        verkocht aan iemand uit antwerpen, die voornamelijk met primes wilde werken.. was helemaal compleet.. incl ori. lenscase, ori zonnekap etc.. met veel verdriet afscheid van genomen, maar wel meer voor teruggekregen, dan wat ik er voor betaald had.. (heeft wel meegeholpen met de aanschaf van een nieuwe 70-200)

                        resumerend:

                        ales wat ik naargelang de tijd verstrijkt, niet meer gebruik is een miskoop geweest..

                        momenteel prefereer ik een standaard zoom+telezoom, en verder heb ik niet al teveel meer nodig..

                        travelling light noem ik dat maar..

                        wellicht dat ik nog es wat interessants tegenkom, en dan zal ik niet aarzelen, maar dan vliegt er weer eentje uit...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                          50 mm 1.8 (bah, nooit meer!)
                          55-200 (vrij traag maar was ook een kitlens)
                          18-55 (kitlens)

                          Matig tevreden: 24-70 sigma
                          No rules. Great shots.
                          -
                          Online

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                            Nadat ik supercontent was van mijn Olympus Camedia C-760 kocht ik een nieuwere, grotere Olympus, nl. de SP- 550 UZ. Wat een ramp ! Deze werkte met 4 Aa-batterijen en na enkele foto's waren de batterijen alweer leeg. Maakte wel goeie foto's.. super-macro, allerlei instellingen die je kon aanpassen zoals bij een DSLR. . natuurlijk volledig ingezoomd (10x zoom of zoiets) was dat niet hetzelfde als een goeie L-lens, maar toch leuk cameraatje voor in de sjakosj (als de batterijen werkten tenminste).

                            Daarna nog een Samsung Pro-850 gekocht. Heb ik ook snel weer verkocht. Het werkte gewoon niet zoals ik wou, problemen met focus etc. Als je een compactcamera hebt die bijna 1kg weegt, dan kan je net zogoed een echte DSLR kopen.
                            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                              De AF Nikkor 35-70mm f/3.3-4.5 kitlens op mijn oude F-501.
                              Beste les voor mij om nooit meer een kitlens te kopen bij de aanschaf van een nieuwe camera.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wat was je grootste miskoop en wat heb je bijgeleerd na het testen van objectieve

                                De AF Nikkor 35-70mm f/3.3-4.5 kitlens op mijn oude F-501.
                                Beste les voor mij om nooit meer een kitlens te kopen bij de aanschaf van een nieuwe camera.
                                Ewel, dat is nu eens een lensje die NOOIT van de hand doe (ook uit nostalgie want was mijn 1e AF-lensje) ! Ik gebruik ze nog vrij regelmatig. Ideaal voor portretjes, aanvaardbare lichtsterkte en zeer scherp vanaf f3.3 Enne.. toen ook gekocht samen met mijn F501 .
                                Nu 2e hands te vinden voor zo'n 25 Euro .
                                A picture a day, keeps the doctor away.

                                Comment

                                Working...
                                X