Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenskeuze

Hey,
    In het weekeinde heb ik mijn fotoverzameling door exposureplot gehaald en kwam tot de vaststelling dat bijna de helft van mijn foto's getrokken zijn rond de 60mm.
    Ik bezit een 1000D met canon 18-55 kitlens en sigma 55-200mm kitlens.
    Nu had ik graag uitgekeken naar een kwalitatief betere lens, rekening houdend dat ik bijna de helft rond de 60mm getrokken heb, twijfel ik tussen een zoomlens of een vast brandpuntlens.
    Ik hou mij vooral bezig met hondensportfotografie, en 'tussendoor' natuur- en dierenfoto's. Dit is toch altijd buiten en overdag, dus een lichtsterke lens valt al af.
    Nieuw of tweedehands, daar ben ik nog niet uit, maar max. rond de 400 euro

Wie kan mij advies geven?
    Alvast bedankt.

Re: lenskeuze

Als vast brandpunt heb ik nog steeds m'n Canon 50 1.4, het is niet omdat je tijdens de dag fotos maakt dat een lichtsterke lens overbodig is, integendeel, mooiere bokeh, handig bij bewolkt weer of s'avonds en dus een snelle lens in alle omstandigheden.
    Last edited by CanonYouCan; 12 juni 2010, 12:10.

Comment

In jouw geval moet je vooral op de snelheid van scherpstelling letten (de AF-snelheid)

Dit hangt ook af van je camera (en de 1000D is zoals je wel kan veronderstellen niet de snelste van de Canons) maar de lens primeert

Grotere lichtsterkte is altijd meegenomen, maar let dan op of de scherpte nog goed is, en het gaat je veel meer geld kosten

Koop in elk geval een lens met echte USM

Dit is een ringmotor in de lens - de reeds aangehaalde 50 1.4 heeft dit als bijna enige NIET (de kitlenzen 18-55 en 55-250 uiteraard ook niet, de 70-200 wel)

Vele oudere EF-lenzen hebben een zeer goede scherpstelsnelheid (en algemene scherpte) en zijn goedkoop tweedehands te vinden en onverwoestbaar (ik heb bv de 24-85 USM, er is ook de 28-105 USM en de 28-135 IS USM)
      Koop liever een tweedehands Canon dan een nieuwe van een ander merk (uitzondering Sigma HSM-lenzen)
      Alle Canon-lenzen sinds 1987 zijn 100% compatiebel met de huidige cameras

zie bv

Last edited by palombian; 16 februari 2010, 11:06. Reden: onverwoestbaar

Comment

Bedankt voor de reactie's

Comment

Mss zegt macro u niks, maar als 60 mm je lievelings focuslengte is zou ik toch eens naar de Canon 60mm 2.8 macro kijken, die past (net als uw andere lenzen) niet op een fullframe body, maar op een cropcamera zoals de 1000D zou deze lens echt top zijn, zeker niet enkel voor macro, en ze valt mooi binnen uw budget.
          Hier een review: http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
          X