Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoeklens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoeklens

    omdat ik voor mij job vaak interieurs moet fotograferen ga ik mij een groothoeklens aanschaffen.

    Na het lezen van verschillende reviews en op dit forum ben ik er eigenlijk uit dat ik de Tokina 12-24mm wil aanschaffen.

    Het enige wat mij nog doet twijfelen is de vraag of het groothoek genoeg is om badkamertjes en keukens op mijn Canon 450D te kunnen vangen en of ik dan toch ni beter de Sigma 10-20mm neem.
    Canon 450D / Canon 18-55mm f3.5-5.6 / Canon 50mm f1.8II / Canon 10-22mm f3.5-4.5

  • #2
    Re: groothoeklens

    Persoon heb ik geen ervaring met de lens die jij aan geeft.
    Maar ik heb er wel heen gekeken maar ben toch voor de Sigma 10-20 gegaan en die werkt voor mij erg goed.

    Dus misschien nog een optie om is op tezoeken.
    Ook is 10-20 misschien nog iets geschikter voor de kleine badkamers...
    Greetz Twan

    http://500px.com/TwanGroenen

    Comment


    • #3
      Re: groothoeklens

      Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
      Persoon heb ik geen ervaring met de lens die jij aan geeft.
      Maar ik heb er wel heen gekeken maar ben toch voor de Sigma 10-20 gegaan en die werkt voor mij erg goed.

      Dus misschien nog een optie om is op tezoeken.
      Ook is 10-20 misschien nog iets geschikter voor de kleine badkamers...
      ik ben ook voor de 10-20gegaan.
      breed en niet te veel vertekeningen
      D60 en glas

      Comment


      • #4
        Re: groothoeklens

        De Tokina 12-24 f4 is zeker een goed objectief,ik heb het zelf tweedehands gekocht ,er zijn er waarschijnlijk nog wel te vinden.
        De Tokina 11-16 mm heeft één mm meer in ,en de kwaliteit is zeker zo goed of misschien iets beter dan de 12-24 mm.
        Maar op 12 mm geeft die zoals elk supergroothoek objectief vertekening.
        Maar als je op statief werkt kan je om nog meer groothoek te krijgen 2 3 of 4 opnamen in portretstand maken en samenvoegen.

        Comment


        • #5
          Re: groothoeklens

          ik heb recent ook voor de keuze gestaan.
          Ik heb getwijfeld tussen de sigma 10-22 en tokina 11-16

          en heb uiteindelijk gekozen voor de tokina.
          Als je wat googled, wordt deze als de scherpste ultra wide angle lens aangeduid (buiten misschien de duurdere canon 10-22)
          en f2.8 helpt natuurlijk voor 'binnenwerk'
          Last edited by Peterl; 15 februari 2010, 20:55.
          The future brings my best photo. Time is on my side.
          Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

          Comment


          • #6
            Re: groothoeklens

            Ik zou voor de Tokina 11-16 gaan.
            Met zijn f2.8 is hij uitermate geschikt voor interieur en zijn vertekening is heel easy aan te pakken, in vergelijking met vele andere en duurdere lenzen.
            Zie hier voor meer info

            Grtz
            Piet
            Piet Cosaert
            http://kepsfotografie.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: groothoeklens

              Waarom is die 2.8 zo belangrijk voor interieur? Alleen bij het interieur van een swingcafé kan ik me er iets bij voorstellen....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: groothoeklens

                thanks voor de tips

                Twijfel twijfel….

                Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM € 690,41

                Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM Canon € 446,38

                Verantwoordt het prijsverschil ook een opmerkelijk verschil in kwaliteit?

                Enerzijds moet de lens dienen voor mijn werk, maar langs de andere kant fotografeer ik graag straten en gebouwen bij avond.
                Canon 450D / Canon 18-55mm f3.5-5.6 / Canon 50mm f1.8II / Canon 10-22mm f3.5-4.5

                Comment


                • #9
                  Re: groothoeklens

                  10 of 12 mm maakt toch een behoorlijk verschil.
                  Kijk hier voor enkele voorbeelden: http://www.juzaphoto.com/eng/article...omparisons.htm

                  Leuk weetje vóór je kiest: Sigma gaat een 8-18 uitbrengen voor crop sensor, en zal daarmee de allereerste lens worden waarmee je nog breder dan 10mm kan trekken op cropsensor.

                  Ik heb de canon 10-22, aangekocht voor landschappen te trekken, maar ook in interieur kan ik erg bekoren dat die zeer beperkte barrel distortion heeft.
                  Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoeklens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Engelbosch Bekijk bericht
                    thanks voor de tips

                    Twijfel twijfel….

                    Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM € 690,41

                    Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM Canon € 446,38

                    Verantwoordt het prijsverschil ook een opmerkelijk verschil in kwaliteit?

                    Enerzijds moet de lens dienen voor mijn werk, maar langs de andere kant fotografeer ik graag straten en gebouwen bij avond.

                    Ik heb vroeger op mijn 20D eerst de sigma gehad en heb die vervangen door de duurdere canon variant. Dit was echt een prachtobjectief en voor mij het prijsverschil meer dan waard. Mijn Canon was veel scherper dan mijn sigma en niet alleen in de hoeken maar ook in het centrum. Ook de kleurenweergave was veel getrouwer bij de Canon naar mijn mening.

                    Comment


                    • #11
                      Re: groothoeklens

                      Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
                      Ik heb vroeger op mijn 20D eerst de sigma gehad en heb die vervangen door de duurdere canon variant. Dit was echt een prachtobjectief en voor mij het prijsverschil meer dan waard. Mijn Canon was veel scherper dan mijn sigma en niet alleen in de hoeken maar ook in het centrum. Ook de kleurenweergave was veel getrouwer bij de Canon naar mijn mening.
                      mee eens, als het kan, zet een Canon op een Canon.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: groothoeklens

                        heb de sigma 10-20mm gehad op crop camera... prima lensje!
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: groothoeklens

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          mee eens, als het kan, zet een Canon op een Canon.
                          grt,bouk.
                          Dat was niet de inhoud van het citaat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: groothoeklens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Dat was niet de inhoud van het citaat.
                            zeker wel:

                            Twijfel twijfel….

                            Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM € 690,41
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: groothoeklens

                              Ik ben ook met een breedhoek bezig. Recent in een fotoblad gelezen, de 12-24 van Tokina werd verkozen tot beste koop (prijs/kwaliteit). De Sigma 10-20 was ook top, maar tweede plaats.

                              Met die 'kennis' vertrok ik naar de fotowinkel. Hij wist me te zeggen dat Tokina als belangrijk nadeel heeft dat ze een slechte 'dienst naverkoop' hebben in Belgie. Indien de lens stuk gaat en moet gerepareerd worden zit je met lange wachttijden. Hou hier dus rekening mee.
                              Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X