Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje ivm 50mm prime

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje ivm 50mm prime

ben van plan een 50mm prime te kopen nu mijn vraag is of het de meerkost waard is om een 50 MM 1.4 AF te kopen ipv een 50MM F/1.8. is er een groot kwaliteitsverschil buiten de lichtsterkte?
    D90+grip,16-85 , 70-300

Re: vraagje ivm 50mm prime

voor welk merk had je eea voor ogen? en in welke mate wil je beperkte DOF hebben?

Comment

nikon D90
      D90+grip,16-85 , 70-300

Comment

ik vond de meerkost het niet waard zijn en zou ook nu terug voor de 1.8 gaan.
        Langs de andere kant is een 35mm ook het overwegen waard!
        De 1.4 zou naast lichtsterker ook wel scherper zijn, maar daar durf ik mij niet over uitspreken. Na mijn kitlenzen was (en ben nog steeds) ik zeer tevreden over de scherpte van de 1.8.

Als je beperkte DOF wilt (scherpte-diepte klein) of in meer extreme lichtomstandigheden wilt werken (waar je je diafragma moet openzetten om sluitertijd beetje oke te houden), kan deze 2/3 stop misschien een klein verschil maken. Maar dit verschil zal in elk geval kleiner zijn van van je huidige lenzen naar 1.8
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik heb de 50mm 1.8 USM II van canon.....nog geen 100 euro kosten ze en het is mijn favoriete lensje. haarscherp en lekker lichtgevoelig.
          Ik vandaag deze foto met dit lensje gemaakt (de 50mm 1.8) Ook in de studio gebruik ik eigenlijk weinig andere lenzen. Hij is top

Comment

1.4 geeft erg beperkte DOF. m.i. is het de meerprijs niet waard..

gewoon een 1.8 en daar kun je zowat alles mee af.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
              Ik heb de 50mm 1.8 USM II van canon.....nog geen 100 euro kosten ze en het is mijn favoriete lensje. haarscherp en lekker lichtgevoelig.
              Ik vandaag deze foto met dit lensje gemaakt (de 50mm 1.8) Ook in de studio gebruik ik eigenlijk weinig andere lenzen. Hij is top
              heb deze indd ook en vind het ook een zalige lens
              zou nog beter zijn vermoed ik met is

alleen ga ik met de mijn mogen binnengaan
              heeft zaterdag de geest gegeven vermoed ik
              probeert te focussen / scherp te stellen maar blijft in alle omstandigheden het lichtwaarschuwingsteken geven van niet voldoende, zelfs als er externe flitser opzit
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pre10c Bekijk bericht
                vraag is of het de meerkost waard is om een 50 MM 1.4 AF te kopen ipv een 50MM F/1.8?
                Een f1.8/50 doet wat het moet doen, en doet dat ook goed. Daardoor zul je geen nood hebben aan een f1.4/50. Dit totdat je een f1.4/50 hebt gebruikt en dan zul je ze toch willen Daarnaast wordt mijn 50mm trouwens regelmatig op f1.4 gebruikt, maar da's uiteraard persoonlijk, als je van kleinere DOF houdt...
                't Is zoïets als een airco in een auto: vroeger was ik content met een auto zonder airco en verlangde daar ook nooit naar tot ik toevallig plots één had waar er wel een airco op zat. Sindsdien wil ik dat ook nooit meer missen
                FWIW, ik gebruik een Sigma f1.4/50: snellere AF, centraal scherper (zeker op aps-c formaat een aanrader), 77mm filterformaat; minpunten zijn weliswaar de omvang/gewicht (intimidatiefactor en algemeen minder handig) en de prijssetting. Sommige Sigma's zouden last hebben van front focus, doch de mijne werkt perfect...

Veel succes!
                F.

Comment

Ik gebruik ook steeds de 1.8. Ik heb ooit de kans gehad om bijde lenzen uit te proberen in de winkel en ik moet zeggen dat het prijsverschil niet de nodig meerwaarde geeft aan deze lens.Moest ik jou zijn zou ik het houden bij de 1.8.
                  nikon D90+grip & D70 + nikkor AF-S 18-70mm F3,5-4,5 + nikkor AF 28-200mm F3,5-5,6 + nikkor AF-D 50 1,8 + AF-S 70-200mm F2.8 VR & nikon SB800

Comment

Ook ik had de meerprijs er niet voor over, het verschil is te groot.

Als je echt foto's wil nemen met f1.4 durf ik te stellen dat je misschien een betere plek zoekt om te fotograferen. De f1.4 zou ook niet echt scherper zijn.

Als je budget de f1.4 probleemloos toelaat, dan misschien wel.

Maar het budget stopte ergens bij ondergetekende...

D
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

sinds gisteren in het bezit van de 50mm 1.8, héél content van.

Tweedehands aangekocht, verkoper had ook de 50mm 1.4 te koop staan, maar zei ook dat deze de grote meerprijs niet waard is.

groeten , Marc
                      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

schijnt dat de 1.8 scherper is dan de 1.4, je kan foto,s bekijken op www.pixel-peeper.com

Comment

Working...
                        X