Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lichtsterke lenzen

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
    Dat kan idd zeer leuke foto's opleveren, maar neem nu de twee foto's hierboven. Bij de bovenste is de rug niet scherp, want op zich nog niet zo'n ramp is. Maar bij de onderste is het aangezicht van de speler in actie helemaal onscherp.

Ik vind spelen met DOF heel fascinerend en soms zijn de foto's inderdaad prachtig. Maar wat ik bedoel is dat wanneer je meer dan 1 persoon in je frame hebt, je héél moeilijk een actiefoto kan maken waarop alle betrokkenen scherp staan. Niet?
    Als ik moet kiezen tussen deze foto's en de foto's van de TS.... moet ik niet lang nadenken.

Wat heb je aan meer scherptediepte als iedereen onscherp is door beweging?

Comment

Uiteraard moet je werken met de middelen die je hebt. En dan is er inderdaad niet beter in dit geval. Maar wat ik bedoel is dat een "lichtsterke lens" geen wondermiddel is. Je moet nog steeds rekening houden met diafragma. En voor toepassingen waarbij een zéér groot diafragma niet altijd kan toegepast worden, heeft ook die lichtsterke lens zijn beperkingen.

Comment

Dat kan idd zeer leuke foto's opleveren, maar neem nu de twee foto's hierboven. Bij de bovenste is de rug niet scherp, want op zich nog niet zo'n ramp is. Maar bij de onderste is het aangezicht van de speler in actie helemaal onscherp.

Ik vind spelen met DOF heel fascinerend en soms zijn de foto's inderdaad prachtig. Maar wat ik bedoel is dat wanneer je meer dan 1 persoon in je frame hebt, je héél moeilijk een actiefoto kan maken waarop alle betrokkenen scherp staan. Niet?
        Klopt maar er is geen alternatief. Je kan niet met een kleinere opening werken want dan moet de sluiter langer en dan zijn de personen ook bewogen. Of je moet de ISO nog eens 4/5 stops kunnen opdrijven.

Bij die 2de foto kan je inderdaad nadenken dat de speler met de bal het scherpste had moeten zijn. Maar dat is de keuze van de fotograaf hé. Deze foto vind ik niet slecht want de 2 voorste personen nemen het grootste deel van de foto in en daarom is het gerechtvaardigd dat zij net scherp zijn. Als er was scherpgesteld op de jongen achteraan dan was het een veel minder aangename foto geweest zelfs al stond die jongen met de bal dan wel in het scherpstelpunt.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

Bij die 2de foto kan je inderdaad nadenken dat de speler met de bal het scherpste had moeten zijn. Maar dat is de keuze van de fotograaf hé. Deze foto vind ik niet slecht want de 2 voorste personen nemen het grootste deel van de foto in en daarom is het gerechtvaardigd dat zij net scherp zijn. Als er was scherpgesteld op de jongen achteraan dan was het een veel minder aangename foto geweest zelfs al stond die jongen met de bal dan wel in het scherpstelpunt.
          tja, da's inderdaad heel bewust gekozen natuurlijk... de speler met rugnummer 8 is m'n zoon... die wilde ik net scherp, als je basketbal kent dan weet je dat nu de actie bij de rebound ligt, de bal is immers al naar 't doel onderweg, vandaar dit shot, de verste jongen is niet meer aan doelen, nu komt het rebound duel.

ook op de eerste foto... de rode speler is m'n zoon, die staat er scherp op... daardoor tekenen ze zich goed af op de rest van het beeld... trouwens de actie zit in de handen, niet in de rug... als alles zou scherp zijn zou dit bijlange geen goede foto zijn, veel te veel afleiding... gewoon een snapschot...
          Last edited by d_oracle; 3 februari 2010, 14:45.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
          X