Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Per ongeluk aan scherpstelring draaien 18-105 VR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Per ongeluk aan scherpstelring draaien 18-105 VR

Het gebeurt me soms tijdens het fotograferen dat ik per ongeluk aan de scherpstelring draai van mijn 18-105 Vr objectief. Dit is gemonteerd op mijn D90. De schakelaar op het objectief staat op Autofocus en op de camera ook op AF.

Is dit nadelig voor de lens of het toestel?
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Re: Per ongeluk aan scherpstelring draaien 18-105 VR

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
    Het gebeurt me soms tijdens het fotograferen dat ik per ongeluk aan de scherpstelring draai van mijn 18-105 Vr objectief. Dit is gemonteerd op mijn D90. De schakelaar op het objectief staat op Autofocus en op de camera ook op AF.

Is dit nadelig voor de lens of het toestel?
    staat toch in je boekje?
    bij mijn 17-40mmL maakt het niet uit.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

In mijn boekje staat dat wanneer het gaat om een A/M - M lens, handmatig scherpstellen kan in de A/M stand.

Bij mij is het een A stand, dus zou het mijn lens kunnen beschadigen. Deze ring beweegt zo ligt, bij de minste aanraking verdraait hij reeds.

Het zal anderen toch ook al overkomen zijn dat ze bij het inzoomen per ongeluk de scherpstelring een beetje 'meedraaien'.
      Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden, maar 'in het heetst van de strijd' gebeurt het soms toch eens dat ik de ring een beetje verdraai.
      Mijn objectief werkt nog perfect... maar ik zou het graag zo houden.
      Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

In de handleiding van het AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3,5-5,6G ED VR-objectief staat:
        Handmatige scherpstelling is mogelijk zelfs wanneer de schakelaar voor de A-M-selectie van het objectief is ingesteld op A.
        Zet de scherpstelstand van de camera op AF-S en druk de ontspanknop half in om de autofocus te activeren. Terwijl u de ontspanknop half indrukt, draait u handmatig aan de scherpstelring van het objectief 8 om de scherpstelling nauwkeurig te regelen.
        Opmerking: probeer niet aan de scherpstelring te draaien terwijl autofocus actief is. Indien autofocus stopt met werken, laat dan de ontspanknop los en druk deze opnieuw half in.

Comment

Working...
        X