Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Communiefoto's- welke lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Communiefoto's- welke lenzen?

In het kort zal ik een eerste keer foto's gaan trekken voor kennissen, wiens dochter haar plechtige communie doet.

Waarschijnlijk gaat deze shoot buiten doorgaan, aan een vijverpartij, met buitenspeeltuin, veel zand en water,....

Momenteel heb ik 2 lenzen, de 18-55 is en de 55-250 is van canon, ben wel van plan om in de nabije toekomst een beetje te investeren in lenzen.
    Camera is de canon 500D, ook geen extra flitser.

Nu is mijn vraag, zal ik met deze combinatie "toekomen", of is het interessant om een lens te huren (bijvoorbeeld 70-200L) voor een dag?

Kan ik dan ook ineens als een test zien of dit een geschikte lens is voor mij.

Was al van plan om deze shoot zo vroeg mogelijk te doen, als de foto's dan tegen zouden vallen, kunnen deze mensen alsnog een "echte" fotograaf contacteren...

mvg, Marc
    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Re: Communiefoto's- welke lenzen?

een lichtsterke lens is of zich niet noodzakelijk maar kan je wel een mooiere bokeh (zachte achtergrond) geven. een 50mm 1.8 is niet duur en heel mooie bokeh
    Wat toch zeker wel noodzakelijk is om een mooie belichting te krijgen is wat extra lichtaansturing: reflectorschermen of een lichte filts .
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Over de 50mm 1.8 heb ik ook alleen nog maar goeie dingen over gelezen, dus deze zal er in het kort al wel bijkomen.

Wat betreft externe flits, ben ik echt een leek..

groeten, Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
        Was al van plan om deze shoot zo vroeg mogelijk te doen, als de foto's dan tegen zouden vallen, kunnen deze mensen alsnog een "echte" fotograaf contacteren...
        Als dat je zelfvertrouwen is, dan vrees ik dat een beter objectief je weinig verder zal helpen.

Wees maar gerust, voor een buitenshoot, met mooi licht, zal je er met wat je nu hebt reeds iets heel moois kunnen van maken, maak je maar geen zorgen, beter en duurder glas geven natuurlijk een meerwaarde qua vervorming, lichtsterkte, dof en noem maar op, maar een fotograaf met oog voor detail, kan veel méér dan dat, ik maak reeds dertig jaar van dat soort foto's, en dat met de beste objectieven en toestellen, wel ik durf hier gerust zeggen dat ik soms van dat soort foto's zie waar je zegt WAW, en dan blijkt dat deze soms zijn gemaakt met een simpel compactje.

Het juiste moment van de dag, met mooi licht in een mooie omgeving, wat durven experimenteren en zelfvertrouwen zal je meer opleveren dan een beter objectief, wat natuurlijk niet wegneemt dat je met een beter objectief net nog dat ietsje méér uit een foto kan halen, maar dan komt daar ook heel wat ervaring bij kijken.
        Last edited by Guest42; 31 januari 2010, 19:40.

Comment

@ demeyereg
          denk dat het niets met zelfvertrouwen te maken heeft, maar gewoon realistisch zijn...

Als ik foto's van mijn kinderen bekijk, denk ik ook, moet wel lukken, maar daarom vindt iemand anders deze nog nog niet
          Het gaat hier ook niet over zomaar een fotoke trekken, plechtige communie is éénmalige gebeurtenis, en is normaal dat men wil dat dit in orde is.

Dus heb ik deze mensen er ook op gewezen dat dit mijn eerste "shoot" zal zijn, en dat ik deze liefst zo snel mogelijk wil laten doorgaan, indien deze tegenvalt....er nog een oplossing kan gezocht worden.

groeten, Marc

Comment

@ demeyereg
            denk dat het niets met zelfvertrouwen te maken heeft, maar gewoon realistisch zijn...

Als ik foto's van mijn kinderen bekijk, denk ik ook, moet wel lukken, maar daarom vindt iemand anders deze nog nog niet
            Het gaat hier ook niet over zomaar een fotoke trekken, plechtige communie is éénmalige gebeurtenis, en is normaal dat men wil dat dit in orde is.

Dus heb ik deze mensen er ook op gewezen dat dit mijn eerste "shoot" zal zijn, en dat ik deze liefst zo snel mogelijk wil laten doorgaan, indien deze tegenvalt....er nog een oplossing kan gezocht worden.

groeten, Marc
            Zo bedoel ik het ook niet Marc,

Ik wil maar zeggen, wat er kan misgaan met de objectieven die je nu hebt, kan evengoed misgaan met dure lichtsterke objectieven, integendeel zelfs.

Heeft het zin dat iemand je hier zegt, dat je met een 85mm f1.4 van dikke 1.000€ betere foto's zal kunnen maken ? Ik durf hier gerust beweren dat je met je huidige objectieven met goed licht wellicht betere foto's zal maken, dan met het duurste objectief en met tegenvallend licht.

Comment

Over de 50mm 1.8 heb ik ook alleen nog maar goeie dingen over gelezen, dus deze zal er in het kort al wel bijkomen.

Wat betreft externe flits, ben ik echt een leek..

groeten, Marc
              Heb onlangs op een jubileum van vrienden wat foto's genomen met mijn Tamron 28-75 f/2.8 en ze waren prachtig(alles was binnen),met mijn flitser van metz 48AF(200 euro ongeveer)als hulpmiddel want die heb je echt wel nodig ingeval van slechte lichtomstandigheden,met de lenzen die je nu hebt zal je meer dan je plan kunnen trekken als je een outdoor-shoot neemt,maar kzou toch een externe flits aanschaffen,tis maar een tip hé en dat 50mm 1.8 lenske is niet duur in aankoop en maak je prachtige portretfoto's mee
              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

@ demeyereg
                toch bedankt voor je raad / advies

Zal voorlopig al op zoek gaan naar de 50mm 1.8, en zoals eerder gezegd denk ik een dagje een lens huren (misschien voor een andere gelegenheid dan...)

Voorkeur gaat oorspronkelijk toch uit naar extra mm's, bigma of 100-400mm ipv de
                55-250mm is, maar zou dan voor portret en dergelijke weer een beetje krap zitten,
                De kitlens vervangen door de 17-85 canon of de 17-70 sigma zou dan weer een oplossing kunnen zijn....

groeten, Marc

Comment

@ demeyereg
                  toch bedankt voor je raad / advies

Zal voorlopig al op zoek gaan naar de 50mm 1.8, en zoals eerder gezegd denk ik een dagje een lens huren (misschien voor een andere gelegenheid dan...)

Voorkeur gaat oorspronkelijk toch uit naar extra mm's, bigma of 100-400mm ipv de
                  55-250mm is, maar zou dan voor portret en dergelijke weer een beetje krap zitten,
                  De kitlens vervangen door de 17-85 canon of de 17-70 sigma zou dan weer een oplossing kunnen zijn....

groeten, Marc
                  Als je toch voor een andere lens gaat zou ik het toch overwegen om een licht sterkere te nemen zoals die Tamron die ik daarnet vernoemde,want met je kitlens ga je even mooie foto's maken dan met de 17-85 of de 17-70,is mijn mening toch.op de mijn camera komt de Tamron er niet meer af voor de kitlens tenzij ik wat meer breedhoek nodig heb zoals bij een landschapfoto,is hier al veel over geschreven op BD,best eens de zoekmachine raadplegen,veel suc6 ermee .....
                  Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

@ Bloatenaas

zou die Sigma 17-70mm (F 2.8-4.5 DC) dan geen verbetering zijn qua lichtsterkte t.o.v. de canon kitlens, + die extra mm's is ook wel handig?

Zal ook eens bij Tamron gaan rondsnuffelen.

groeten, Marc

Comment

groeten, Marc

Ik heb er ook veel minder goede dingen over gelezen en ondervonden.

Comment

@ Bloatenaas

zou die Sigma 17-70mm (F 2.8-4.5 DC) dan geen verbetering zijn qua lichtsterkte t.o.v. de canon kitlens, + die extra mm's is ook wel handig?

Zal ook eens bij Tamron gaan rondsnuffelen.

groeten, Marc

Pas op ik wil niet zeggen dat het geen goede lens is hé,als je echt verbetering wilt moet je lens over het ganse bereik die 2.8 hebben dan kan je op bv die 70mm dan ook foto's nemen op 2.8,bij die 17-70 zit je al aan 4.5 op 70mm snap je.

Comment

Als je een 50mm 1.8 op de kop kunt tikken of kan lenen van iemand ?

Zeker doen!

Dat heeft je iets meer mogelijkheden .

Succes.
                          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

met de lenzen die je noemt, kun je eigenlijk bijna alles wel doen. lichtsterkere en andere betere lenzen kunnen net wat toevoegen aan je foto's (bv mooi onscherpte op de achtergrond), maar het is niet noodzakelijk. Als je deze lenzen nu gewend bent, dan raad ik je niet aan om ineens met andere lenzen in de weer te gaan (het is mijn ervaring dat je soms even moet wennen aan lenzen).
                            Een 50mm 1.8 aanschaffen is niet zo'n gek idee als je ook nog een paar leuke portretjes wilt maken van het communicantje.
                            Een flitser kan zeker handig zijn, maar misschien niet als je niet weet hoe je die moet gebruiken.
                            Het mooiste resultaat bij foto's die je buiten maakt zal je krijgen als het licht buiten niet te hard (fel) is.
                            Verder zou je de foto's in Raw kunnen schieten, dan heb je nog wat meer mogelijkheden om achteraf wat bij te werken. Wist je trouwens dat je tot april gratis Lightroom (een beta versie) kunt proberen?
                            En verder heb je nodig zoals eerder opgemerkt: een beetje zelfvertrouwen. Je geeft zelf aan dat andere foto's van je wel goed lukten, dus dit moet ook lukken toch? Als het toch niet helemaal lukt, dan was het een leuke oefening.

Comment

vraagje over de 50mm 1.8,

is er buiten het "materiaal" nog een verschil tussen de eerste en tweede uitvoering?
                              Verschil in prijs tweedehands is redelijk groot...

Als iemand deze nog te koop heeft staan, mag altijd een pm sturen.

Voor de rest ga ik het voorlopig bij mijn huidige lenzen houden, en een beetje sparen voor de canon 70-200L F4 of 100-400L is usm, uit deze keuze ben ik nog niet uit

groeten, Marc

Comment

Working...
                              X