Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer een sterk Nikon macro objectief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wanneer een sterk Nikon macro objectief?

Ik zie elders , meerdere fascinerende macro's, die je niet kan maken met een 1:1 objectief .
    Je moet dan gaan klooien met een balg , tussenzetringen , een omgedraaid gemonteerd objectief bovenop je 1:1 enz. , met alle lichtverlies vandien.
    Canon heeft al tientallen jaren macro objectieven in de aanbieding die verder gaan dan 1:1 .
    En ik zou nu wel eens graag hebben dat eindelijk Nikon ook met zoiets zou afkomen.

Walter
    D850

Re: Wanneer een sterk Nikon macro objectief?

ik denk dat je dat moeilijk zal vinden, nikon sigma en tamron hebben er geen denk ik

Comment

Noem je dat klooien...een balg of tussenringen gebruiken?
      Een balg zou ik wegens stof op de sensor niet gebuiken...maar met tussenringen zit je wel goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Ik zie elders , meerdere fascinerende macro's, die je niet kan maken met een 1:1 objectief .
        Je moet dan gaan klooien met een balg , tussenzetringen , een omgedraaid gemonteerd objectief bovenop je 1:1 enz. , met alle lichtverlies vandien.
        Canon heeft al tientallen jaren macro objectieven in de aanbieding die verder gaan dan 1:1 .
        En ik zou nu wel eens graag hebben dat eindelijk Nikon ook met zoiets zou afkomen.

Walter

Hoi,

Heb een Canon EF 100 /2,8 1:1
        heb geen probleem met 1:1 neem de foto op de best mogelijke manier, en als ik dan toch een diepere macro wil, kan ik de genomen foto van 1:1 nog steeds croppen, gaat prima zonder verlies met de Canon EF 100 /2,8
        Jos
        Site

Comment

Je kunt wel indruk maken met de uittrek van die MP-E 65.
          Nikon heeft in een grijs verleden speciale makrolenzen uitgebracht voor vergrotingen boven 1x. Deze hadden microscoopdraad of Leica draad en konden met een adapter op de balg worden gemonteerd.
          Zie ook
          Umfangreiche Sammlung von Macro-Objektiven mit Detailbildern, Glossar, Forum

Umfangreiche Sammlung von Macro-Objektiven mit Detailbildern, Glossar, Forum

Ik weet niet of er toen ook een losse variabele tubus was zoals in Olympus OM-macro Zuiko .

Blijkbaar zag Canon toch een gat in markt.

Groet Hans.

Comment

Persoonlijk vind ik een Nikon met pb-6 en lens beter bruikbaar dan een Canon met mp-e 65.
            De macro balg heeft namelijk een zeer goede instelslede aan de onderzijde, de MP-e 65 heeft nog een adequate instelslede nodig (en dat is bij dat gewicht/omvang nog geen gemakkelijke opgave.
            Met de mp-e 65 kun je 5x vergroten, met de pb-6 ongeveer 11-12x.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Klooien is een groot woord imho. Zo'n MP-E65 is ook niet de meest gebruiksvriendelijke lens.
              Dergelijke vergrotingen zijn gewoon altijd een beetje "klooien".

Als je wat inspiratie wil opdoen om met F-Mount materiaal extreme vergrotingen wil aankunnen moet je hier eens kijken, en kijk vooral ook eens hier: 9 lenzen op 2.5x vergroting.
              Uitermate interessant. Het werk van ]deze fotograaf (John Hallmen, sympathieke Zweed) vind ik minstens even indrukwekkend als dat van Brian V dat je aanhaalt.

OK, het zou handig zijn als Nikon zo'n vergrotingsmonster zou maken, maar ik ga er alvast niet op zitten wachten

PS: op dit forum doen Bobo_Igor en Devid ook geregeld mooie dingen die verder gaan dan 1:1, ze blijken daar toch prima in te slagen met hun nikon cameraatjes
              Last edited by ThierryM; 1 februari 2010, 11:57. Reden: correctie link
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Walter
                Dat Canon objectief heeft evenveel lichtverlies!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht

PS: op dit forum doen Bobo_Igor en Devid ook geregeld mooie dingen die verder gaan dan 1:1, ze blijken daar toch prima in te slagen met hun nikon cameraatjes
                  idd, een tijd lang overwoog ik om naar canon over te stappen omwille van de MP-E 65 maar ondertussen behaal ik met een balg,omkeerring en bijkomende opschroef filters op een "gewone" macro lens behaal ik dezelfde vergrotingen als een MP-E 65 en vééél budgetvriendelijker
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Woeps, de man heeft zelfs een vergelijking met de MP-E65 op zijn site staan!

My thoughts on MP-E65mm inclusief vergelijking met F-mount alternatieven.

So, does the MPE65 sweep the floor with the competition?
                    – No. Lets just say that If there is something magical about this lens from an image quality standpoint (as you sometimes are lead to believe) it eluded me in this comparison.
                    The MPE65 is good but at this magnification you can achieve as good or better results with much cheaper alternatives, especially if you intend to stop down beyond f5.6 or can tolerate a small amount of post processing. The MPE65 is the only lens in this test that offers automatic aperture but this is only a real benefit if you're stopping down and then IQ might not be the best. For handheld shooting at 1:1 – 3:1 the MPE65 seems really nice but frankly I would be surprised if the Micro-nikkor 105/f4 + Raynox diopter wouldn't prove to be as good in most relevant aspects.
                    Ik denk dat we als Nikon gebruikers alternatieven genoeg hebben, aan budgetvriendelijke prijzen. Het komt er gewoon op neer om wat moeite te steken in je set-up.

Comment

Volgens mij komt zo'n lens nooit. Gewoon niet genoeg stuks kunnen verkocht worden om het economisch haalbaar te maken.
                      Fotografie van vliegen is nu eenmaal een zeer beperkte markt.

Nerdi:
                      PS:
                      Als je top micro--macro wil, en een deftige balg hebt kun je wonderen doen met een vergrotingslens. De eerdere genoemde Nikon Macro lenzen zijn afgeleiden van vergrotingslenzen.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Als je top micro--macro wil, en een deftige balg hebt kun je wonderen doen met een vergrotingslens. De eerdere genoemde Nikon Macro lenzen zijn afgeleiden van vergrotingslenzen.
                        Uitgebreide voorbeelden zijn te vinden achter de links die ik hoger opgaf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                          Klooien is een groot woord imho. Zo'n MP-E65 is ook niet de meest gebruiksvriendelijke lens.
                          Dergelijke vergrotingen zijn gewoon altijd een beetje "klooien".

Als je wat inspiratie wil opdoen om met F-Mount materiaal extreme vergrotingen wil aankunnen moet je hier eens kijken, en kijk vooral ook eens hier: 9 lenzen op 2.5x vergroting.
                          Uitermate interessant. Het werk van ]deze fotograaf (John Hallmen, sympathieke Zweed) vind ik minstens even indrukwekkend als dat van Brian V dat je aanhaalt.

OK, het zou handig zijn als Nikon zo'n vergrotingsmonster zou maken, maar ik ga er alvast niet op zitten wachten

Dank voor de interessante informatie . Zoals je ziet aan Devid's reactie , die blijkbaar zelfs even overwoog van merk te veranderen voor die bewuste Canon lens , is mijn verlangen naar zo'n speciale macro lens nog zo gek niet .
                          (Het was hier uiteraard niet de bedoeling denigrerend te doen naar de BD fotografen,maar bij het surfen vielen deze juweeltjes me wel op,geef toe ,van iemand die het toch ook in de vingers heeft.)
                          De alternatieven noem ik toch een beetje klooien , ook op FredMiranda, (waar de Canon lens 9,9 krijgt)heeft men het wat dat betreft over "awkward" .
                          Ik denk trouwens dat "vliegen fotograferen" lang niet zo'n marginaal gebeuren is , gelet op het feit dat elk fotoforum zijn eigen macro subforum heeft.Als Canon zo'n objectief rendabel op de markt kan brengen , dan Nikon ook.
                          Als ik het goed heb,dan heeft de Canonlens bij 5:1 nog maximaal f8.Als ik mijn Sigma 2,8 1:1 wil "tunen" tot 5:1,dan haal ik volgens mij f8 niet meer, dus toch meer lichtverlies?
                          Ik zal dus ook wel blijven klooien,maar blijf het evenwel zinvol vinden dat Nikon iets gelijkaardigs als Canon op de markt zou brengen .

Walter
                          D850

Comment

Als ik het goed heb,dan heeft de Canonlens bij 5:1 nog maximaal f8.Als ik mijn Sigma 2,8 1:1 wil "tunen" tot 5:1,dan haal ik volgens mij f8 niet meer, dus toch meer lichtverlies?

Walter
                            In beide gevallen verlies je 5,2 stops!
                            Je kunt de wetten van de optica niet naar je hand zetten.

Comment

.....
                              Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:31.

Comment

Working...
                              X