Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie: gewone lens of macrolens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrofotografie: gewone lens of macrolens?

Ik twijfel om een macrolens aan te schaffen. Nu heb je bij gewone lenzen meestal ook een macro-stand. Welke (praktische) voordelen biedt een specifieke macrolens om de extra investering te rechtvaardigen?
    Moest het een macrolens worden, dan zal de keuze gaan tss de Canon EF 100 /2,8, de Tamron 90 /2.8 en de Sigma 105 /2.8
    Bedankt

Re: Macrofotografie: gewone lens of macrolens?

Oorspronkelijk geplaatst door paull Bekijk bericht
    Ik twijfel om een macrolens aan te schaffen. Nu heb je bij gewone lenzen meestal ook een macro-stand. Welke (praktische) voordelen biedt een specifieke macrolens om de extra investering te rechtvaardigen?
    Moest het een macrolens worden, dan zal de keuze gaan tss de Canon EF 100 /2,8, de Tamron 90 /2.8 en de Sigma 105 /2.8
    Bedankt
    Dat je er echte macrofoto's mee kan maken bijvoorbeeld. De macro aanduiding op een
    gewone lens zou eigenlijk dichtbij opname moeten zijn. Voor een bloem of zo zal dit nog
    wel best meevallen voor een insect daarentegen...

Comment

Met de moderne macrolenzen kun je in één zwiep naar afbeeldingsmaatstaf 1:1 gaan. Constructief heeft dit wat gevolgen voor de lensuittrek. Optisch is de lens beter gecorrigeerd voor deze maatstaf.
      Tokisigron lenzen zijn in het algemeen wat voordeliger, optisch hoeven ze niet minder te zijn dan de A-merken.

Groet Hans.

Comment

Hoi,

Heb zelf een Canon EF 100 /2,8 en ben er heel tevreden mee. Toch nog wel iets anders dan de "macro instelling" op de camera.
        voorbeelden genoeg hier op forum.

voorbeelden Canon EF 100 /2,8 : zie fauna,flora,speciaal ... op site http://www.josv.be
        Jos
        Site

Comment

Bedankt
          De sigma 105 en tamron 90 zou ik persoonlijk niet nemen daar deze geen internal focus hebben.
          Niet zo handig voor insecten.

Comment

Lenzen met interne scherpstelling moet je ook naar een object brengen, als vliegjes daar niet van schrikken, dan schrikken ze ook niet van het langer worden van een lens.

Comment

(1) woordverklaringen:
              - Tokisigron-lens=?
              (met te googlen kwam ik op BD uit ...)
              - internal focus
              ik begrijp dat bij lensen-met-internal-focus:
              - de voorste lens niet draait (handig bij gebruik polarisatiefilter)
              - de voorste lens haar afstand tot het object blijft bewaren (handig om het
              smoeltje v/e insect niet te verwringen?)
              - andere voordelen?
              (2) voordeel v/e échte macrolens
              Met de moderne macrolenzen kun je in één zwiep naar afbeeldingsmaatstaf 1:1 gaan. Constructief heeft dit wat gevolgen voor de lensuittrek. Optisch is de lens beter gecorrigeerd voor deze maatstaf.
              - de optische correctie versta ik
              - 1:1 is dus niet zo logisch bij gewone lenzen?
              - lensuittrek?

Comment

Het voorste glaselement van de genoemde Sigma en Tamron lenzen draait niet tijdens het focussen.

Comment

(1) woordverklaringen:
                  - Tokisigron-lens=?
                  (met te googlen kwam ik op BD uit ...)
                  - internal focus
                  ik begrijp dat bij lensen-met-internal-focus:
                  - de voorste lens niet draait (handig bij gebruik polarisatiefilter)
                  - de voorste lens haar afstand tot het object blijft bewaren (handig om het
                  smoeltje v/e insect niet te verwringen?)
                  - andere voordelen?
                  (2) voordeel v/e échte macrolens
                  - de optische correctie versta ik
                  - 1:1 is dus niet zo logisch bij gewone lenzen?
                  - lensuittrek?
                  1) Tokisigron-lens = Tamsigtok = Sigtamtok= Tokina-Sigma-Tamron lens
                  2) Macro begint eigenlijk bij een vergrootingsmaatstaf van 1 op 1.
                  dit wil zeggen dat een voorwerp van 1cm ook werkelijk 1cm op je censor geprojecteerd wordt.
                  sommige zoomlenzen zetten ook macro op hun lens maar daar is de vergootingsmaatstaf meestal maar 1:3 tot 1:2 en spreken we eigenlijk van close-up.
                  Een echte macrolens is gecorrigeerd voor heel dichtbij scherpstellen.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

@Paull:
                    Een voordeel van interne focus is dat de lens niet langer wordt bij scherpstellen. Het luchtpomp effect is dan ook veel minder, en blijft beperkt tot luchtverplaatsing in de lens. Dit scheelt binnenzuigen van stofje en zo.
                    Een gewone lens naar 1:1 heeft hulpstukken nodig, zoals voorzetlens of tussenring. Prestaties varieren, hangt af van de lens. Meestal is het een voordelig alternatief, hoewel een set tussenringen ook behoorlijk aan de prijs kan zijn.
                    Als ik een lens met 100 mm brandpuntafstand instel op afbeeldingsmaatstaf 1:1, moet ik die lens 100 mm uitrekken tov. instelling op oneindig.
                    De oudere generatie macrolenzen haalden in één zwiep maatstaf 1:2. Om tot 1:1 te komen was een extra tussenring van 50 mm lengte nodig. De tubus schoof dan 50 mm uit.
                    In de moderne lenzen wordt dit opgelost door een telescopische uittrek (verkort de totale verlenging) en een brandpuntverkorting bij 1:1. Een 105 mm Nikon heeft bij 1:1 slechts 72 mm brandpunt. Alle moderne lenzen lijden daaraan.
                    Neem de minimum instelafstand bij 1:1, deel door 4 en je hebt de brandpuntafstand bij 1:1. Een oude-generatie lens heeft bij 1:1 meer vrije werkafstand dan een overeenkomstige nieuwe-generatie. Beroerd, maar het is zo.

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      1
                      dit wil zeggen dat een voorwerp van 1cm ook werkelijk 1cm op je censor geprojecteerd wordt.
                      .
                      Ik bezit 5 digitale camera's, maar geen enkele censor....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht

Neem de minimum instelafstand bij 1:1, deel door 4 en je hebt de brandpuntafstand bij 1:1. Een oude-generatie lens heeft bij 1:1 meer vrije werkafstand dan een overeenkomstige nieuwe-generatie. Beroerd, maar het is zo.

.
                        Beroerd ja, maar dat komt dus door die interne scherpstelling......

Comment

Vrije ruimte bij 1:1 :
                          Een AF-D 105 mm MicroNikkor heeft ongeveer 15 cm tot de frontlens.
                          Een Asahi Pentax 100 mm MacroTakumar uit plm 1980 heeft ongeveer 19 cm tot de frontlens.
                          Geen van twee heeft interne scherpstelling.

Groet Hans.

Comment

Working...
                          X