Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 180 Diafragma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 180 Diafragma

Vandaag de Sigma 180mm F3.5 Macro aangeschaft, en ben meteen wat aan het testen gegaan. Lekker zware lens, foto's zijn zeer scherp, maar natuurlijk wel moeilijk om te testen in het donker nu. Ik stootte alleen op iets hoogst eigenaardig (naar mijn gevoel dan toch):

Ik werk met een Nikon D700. Als ik mijn camera in stand A zet, diafragma voorkeur, zou ik voor deze lens toch altijd diafragma 3.5 moeten kunnen instellen, niet? Als ik scherpstel op oneindig lukt dat ook zonder problemen. Stel ik echter scherp op een voorwerp dichtbij, dan zet mijn camera automatisch het diafragma terug naar 5.6.. Normaal moet ik toch voor het hele scherpstelbereik diafragma 3.5 in kunnen stellen? Of vergis ik mij?

Ik heb het dus niet over het feit of dit al dan niet een goede instelling zou zijn om goede foto's te maken, maar puur over de technische mogelijkheden...

Jullie hulp graag!!!
    Last edited by Nickvg_; 26 januari 2010, 21:29.
    Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

Re: Sigma 180 Diafragma

Normaal bij macro lenzen max diafragma geldt voor oneindig en wordt kleiner bij een kortere scherpstelafstanden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dus bij korte scherpstelafstanden (waar je macro toch redelijk frequent voor gebruikt) kan je nooit het diafragma gebruiken dat aangegeven wordt op de lens?
      Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

Comment

.....
        Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickvg_ Bekijk bericht
          Dus bij korte scherpstelafstanden (waar je macro toch redelijk frequent voor gebruikt) kan je nooit het diafragma gebruiken dat aangegeven wordt op de lens?
          vreemd... mij sigma 150mm macro kan altijd op f2.8 werken...
          dit lijkt me ongewoon!
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Nog mensen die me hier raad in kunnen geven? Is dit normaal of niet? Anders moet ik morgen effe terug naar de winkel..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickvg_ Bekijk bericht
              Nog mensen die me hier raad in kunnen geven? Is dit normaal of niet? Anders moet ik morgen effe terug naar de winkel..
              ik denk dat het niet normaal is... heb het net nog even bij mij getest...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Kan het aan de instellingen van mijn camera liggen? Of iets met de diafragma instelring op de lens?

Comment

Het is normaal hoor. Als je de zoekfunctie zou gebruikt hebben, dan zou je zien dat dit fenomeen hier al meerdere malen besproken is. Canon bodies maken de correctie niet, waardoor het lijkt dat je op volle opening kunt fotograferen bij 1:1. Nikon bodies doen dit wel, althans, met nikkor lenzen. Met third party lenzen lijken er exemplarische verschillen te zijn.

Mijn sigma 180mm blijft f/3.5 aangeven op m'n D90.
                  Mijn nikkor 60mm macro daarentegen wordt wel gecorrigeerd (wordt iets van f/5.6 ipv f/2.8 op 1:1)

Het is dus hooguit wat verwarrend, maar perfect normaal. Aanpassing of niet, de foto zal er in beide gevallen hetzelfde uitzien qua DoF.
                  Last edited by ThierryM; 26 januari 2010, 22:26.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Stel dat ik hier een converter tussendraai, een Sigma 2,0x, wat is dan het resultaat? Is de maximum diafragma opening voor korte scherpstelafstanden dan F11? Of blijft het dan wel gewoon F7 (3.5 x 2) ??

Comment

Met een 2x teleconverter verlies je nog eens 2 stops, dus zul je bij de kortste scherpstelafstand ongeveer f/14 overhouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                        Als je de zoekfunctie zou gebruikt hebben, dan zou je zien dat dit fenomeen hier al meerdere malen besproken is.
                        Mm help! Waar ergens? Ik heb gezocht maar kan niets vinden...

Comment

f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

Af micro nikkor 60 mm diafragma verandert bij autofocus

Sigma 150 mm f2.8 verloopt

Allemaal mensen met hetzelfde "probleem"
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Als je voor een niet-macrolens tussenringen had gezet om dichtbij te focussen had je ook veel licht verloren
                            Macrolenzen doen alles binnenin, maar de optische wetten blijven gelden
                            Bij de Canon 100mm macro bv is de brandpuntsafstand nog maar 70mm bij 1:1

Comment

Bedankt voor de handige links, ik ben weeral heel wat wijzer geworden!!

Eén ding blijft me toch nog wat onduidelijk. Op 1:1 krijg ik dus een F5.6. Staat mijn diafragma van mijn lens toch nog wel helemaal open dan, en krijg ik dus nog altijd even veel licht binnen? Of is het effectief dichtgeknepen met 2 stops??

Comment

Working...
                              X