Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

alle niet 1D toestellen AF tot f5.6 lenzen - wat met Bigma en superzooms?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• alle niet 1D toestellen AF tot f5.6 lenzen - wat met Bigma en superzooms?

ik vraag het me al een tijdje af.
    Voor de meesten is het welbekend dat alle Canon toestellen maar AF toelaten tot f5.6 lenzen, met uitzondering van de 1D reeks (f8).

Nou, hoe zit het dan met de superzooms en bvb de Bigma die eindigen op f6.3?
    Verlies van AF? Ik veronderstel dat je daar geen AF verliest...? Waarom niet?
    5DmkIII en wat glas

Re: alle niet 1D toestellen AF tot f5.6 lenzen - wat met Bigma en superzooms?

@Mod;
    heb dit topic zo te zien verkeerd geplaatst, moest bij camera's staan
    5DmkIII en wat glas

Comment

Hmm, hier ben ik zelf ook wel eens nieuwsgierig achter. Goede vraag vind ik. Maar heb er zelf nooit echt bij stil gestaan.
      Deze objectieven gaan vol open al voorbij de f5.6 zoals een f4 prime met een 2xtc. Waarom mag A wel en B geen AF hebben.
      Intressant! Ben benieuwd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
        Deze objectieven gaan vol open al voorbij de f5.6 zoals een f4 prime met een 2xtc.
        f2.8 met 2x TC of f4 met 1.4x TC, geen contaminatie vd twee
        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          ik vraag het me al een tijdje af.
          Voor de meesten is het welbekend dat alle Canon toestellen maar AF toelaten tot f5.6 lenzen, met uitzondering van de 1D reeks (f8).

Nou, hoe zit het dan met de superzooms en bvb de Bigma die eindigen op f6.3?
          Verlies van AF? Ik veronderstel dat je daar geen AF verliest...? Waarom niet?
          Neem het niet voor absolute waarheid, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat Sigma daar een fake diafragma rapporteert aan de camera, dus f/5.6 ipv f/6.3.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Neem het niet voor absolute waarheid, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat Sigma daar een fake diafragma rapporteert aan de camera, dus f/5.6 ipv f/6.3.
            aha, dat zou een goede verklaring zijn... maar de lichtmeting wordt dan toch wat tuureluut
            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              aha, dat zou een goede verklaring zijn... maar de lichtmeting wordt dan toch wat tuureluut
              Nee hoor, ze wordt toch ook niet tureluut als je de contacten van een extender afplakt ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Nee hoor, ze wordt toch ook niet tureluut als je de contacten van een extender afplakt ?
                heb ik geen ervaring mee maar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht
                5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Is toch juist hoor. met en bigma zie je nooit F6.3 of 6.7 als grootste opening op de 500 (460 echtmm's) staan.

Comment

Ik dacht dat het niet zo was dat de Canons (met uitzondering van de 1D reeks) niet zouden kunnen AF'en bij diafragma's kleiner dan F5.6 maar dat de AF dan minder accuraat wordt en dat het AF'en dus softwarematig door Canon verhinderd wordt wanneer het diafragma kleiner dan F5.6 wordt. Echter, als het toestel niet "weet" dat het diafragma kleiner is dan F5.6 (hetgeen gebeurt met de Bigma, de lens geeft "foutief" F5.6 door als diafragma ipv F6.3), dan zal het gewoon proberen te AF'en. Bij F6.3 is de accuraatheid van de AF blijkbaar nog aanvaardbaar genoeg om het te proberen. Maar de accuraatheid wordt dus minder naarmate het diafragma kleiner wordt, al lukt het nog redelijk met een 400 F5.6 prime met 1.4x convertor (F8 dus), pins afgeplakt (we liegen weer tegen de camera ) en voldoende licht.

Maar ik kan me vergissen met deze verklaring en dan ga ik het ongetwijfeld horen .

Hoe zit het eigenlijk met Nikon, is daar ook een beperking op het diafragma waarbij de AF nog werkt ?

Mario

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M@rio Bekijk bericht
                      Ik dacht dat het niet zo was dat de Canons (met uitzondering van de 1D reeks) niet zouden kunnen AF'en bij diafragma's kleiner dan F5.6 maar dat de AF dan minder accuraat wordt en dat het AF'en dus softwarematig door Canon verhinderd wordt wanneer het diafragma kleiner dan F5.6 wordt. Echter, als het toestel niet "weet" dat het diafragma kleiner is dan F5.6 (hetgeen gebeurt met de Bigma, de lens geeft "foutief" F5.6 door als diafragma ipv F6.3), dan zal het gewoon proberen te AF'en. Bij F6.3 is de accuraatheid van de AF blijkbaar nog aanvaardbaar genoeg om het te proberen. Maar de accuraatheid wordt dus minder naarmate het diafragma kleiner wordt, al lukt het nog redelijk met een 400 F5.6 prime met 1.4x convertor (F8 dus), pins afgeplakt (we liegen weer tegen de camera ) en voldoende licht.

Maar ik kan me vergissen met deze verklaring en dan ga ik het ongetwijfeld horen .

Hoe zit het eigenlijk met Nikon, is daar ook een beperking op het diafragma waarbij de AF nog werkt ?

Mario
                      Van Nikon heb ik eigenlijk absoluut geen idee...
                      ik denk dat je verklaring klopt
                      5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M@rio Bekijk bericht
                        Nikon bouwt geen beperking in. En f/4 objectieven met 2XTC geven AF op alle camera's, buiten enkele uitzonderingen dan (de 200-400mm f/4 heeft het bv heel moeilijk) AF wordt dan wel een stuk trager, maar wanneer je genoeg contrast op je onderwerp hebt, lockt ie heel zelfzeker Bij de modellen D300 en groter ben je zelfs niet eens afhankelijk van het middelste AF punt.

Comment

Bij Nikon werkt het logischer: de af gaat steeds slechter werken als het donkerder wordt of dit nu komt of het donker wordt of dat het max diafragma akleiner wordt.

Ik kan mij voorstellen dat 2.8 in de schemer effectief minder licht oplevert dan 6.4 in de volle zon, dus waarom zou je dan niet moeten kunne focussen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Bij Nikon werkt het logischer: de af gaat steeds slechter werken als het donkerder wordt of dit nu komt of het donker wordt of dat het max diafragma akleiner wordt.

Ik kan mij voorstellen dat 2.8 in de schemer effectief minder licht oplevert dan 6.4 in de volle zon, dus waarom zou je dan niet moeten kunne focussen.
                            Nikons focussen toch ook met hun diafragma volledig open?

Behalve met hele oude lenzen misschien niet natuurlijk...

Comment

maar 6.4 kan ook volopen zijn natuurlijk.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X