Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel over aanschaf "Canon EF 50mm f/1.8 II"

Collapse

An unexpected error was returned: 'Query class localApi_dB_MYSQL_QueryDefs not found'

X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Twijfel over aanschaf "Canon EF 50mm f/1.8 II"

Hallo BD-ers,

Ik ben een beginner wat betreft het fotograferen net een D-SLR. Nochtans ben ik naar volle tevredenheid in het bezit van een Canon EOS 1000D in combinatie met een Sigma 17-70mm f2.8-4.5 objectief. Ik maak veel foto's in de sporthal (gaat redelijk met de Sigma, veel beter als met de 18-55 kitlens zonder IS), maar ik vang niet altijd voldoende licht.

Ik twijfel dus over de goedkope en lichtsterke Canon EF 50mm f/1.8 II en vraag me het volgende af:
    - Kan de plastic mount bij veelvuldig vervangen leiden tot schade aan mijn camera?
    - Heb ik i.v.m. de gevraagde snelle autofocustijd bij sportfotografie in een sporthal ic.m. slecht licht geen usm objectief nodig?

Van de andere kant, voor 97,50 incl. verzenden kan men zich geen echte buil vallen. Wat is wijsheid? Doorsparen voor een qualitatief hoogwaardiger alternatief, of is de prijs-kwaliteitsverhouding dusdanig goed dat ik maar meteen voor deze "plastic fantastic lens" moet gaan?
    Canon EOS 1000D, 17-55mm f3.5-5.6, Sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, Canon 50mm f1,8 MKII

Re: Twijfel over aanschaf "Canon EF 50mm f/1.8 II"

- Kan de plastic mount bij veelvuldig vervangen leiden tot schade aan mijn camera?
    Lijkt me uitgesloten

- Heb ik i.v.m. de gevraagde snelle autofocustijd bij sportfotografie in een sporthal ic.m. slecht licht geen usm objectief nodig?
    Hoogstwaarschijnlijk wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick1966 Bekijk bericht
      eigenlijk wel ja
      maar de AF gaat niet trager zijn dan jouw 17-70
      5DmkIII en wat glas

Comment

tweedehands kopen, veel mensen gebruiken deze lens, en vervangen ze door beter of doen ze terug weg. de veiligste manier om te zien bij welke van deze twee jij hoort is een tweedehands exemplaar te komen

Enkele aanbiedingen hier op't forum:

Als je over een sporthal spreekt, zou ik ook de 85mm f/1.8 USM overwegen, afhankelijk van hoe ver je van de actie zit.
        Last edited by RikH; 22 januari 2010, 16:20.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

ik dacht dat die MKI een ijzeren vatting heeft. dus je vraag ivm de plastic mount lost zich door het kopen van die lens vanzelf op
          en neen, ik ben niet de eigenaar van die MKI

ben zelf beginner en heb een 50mm 1.8 en vroeg me eigenlijk af of de kleine scherptediepte op 1.8 geen problemen zal geven om de juiste dingen scherp te krijgen in een sporthal waar je niet overal mag gaan staan waar je wil (ik veronderstel sportwedstrijden) en met veel beweging van het onderwerp? 't is geen retorische vraag, want ik vraag het me echt af?
          -----------------
          www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht
            ben zelf beginner en heb een 50mm 1.8 en vroeg me eigenlijk af of de kleine scherptediepte op 1.8 geen problemen zal geven om de juiste dingen scherp te krijgen in een sporthal waar je niet overal mag gaan staan waar je wil (ik veronderstel sportwedstrijden) en met veel beweging van het onderwerp? 't is geen retorische vraag, want ik vraag het me echt af?
            1. die ijzere vatting is voor mij niet bepaald een meerwaarde, USM zou meer verschil maken...
            2. de scherpte diepte valt wel mee als je 5-6 meter van je onderwerp afzit. 't is enkel zo zichtbaar als je onderwerpen dichtbij staan. Pas als je meerdere personen scherp wilt begint het een uitdaging te worden
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Heb zelf de EF 50mm f1.8II al succesvol gebruikt in een manege voor het fotograferen van ruiters of paarden in beweging onder erg moeilijke lichtomstandigheden.

Het aantal "missers" met een EF 50mm f1.4 USM zal wel een stuk lager liggen, maar die kost dan ook 3x zoveel.

Het is op dit forum al meermaals gezegd: de EF 50mm 1.8 is een no-brainer.
              Prijs/(beeld-)kwaliteit een koopje.
              Last edited by GeertB; 22 januari 2010, 19:58.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

Dank voor jullie advies. Ik zal de lens gaan kopen. (Het gaat trouwens om judofotografie. Ik kan vrij dicht bij de judoka, want ik ben in de regel de coach)
                Canon EOS 1000D, 17-55mm f3.5-5.6, Sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, Canon 50mm f1,8 MKII

Comment

als je vrij dicht zit, is een 35 of 28 dan al niet voldoende?
                  I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

Ik heb die lens al jaren in bezit en ik gebruik ze nog regelmatig. Een goede lens voor weinig geld.
                    EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

Dank voor jullie advies. Ik zal de lens gaan kopen. (Het gaat trouwens om judofotografie. Ik kan vrij dicht bij de judoka, want ik ben in de regel de coach)
                      dus binnenkort hier op het forum de eerste judo-experimentjes
                      veel plezier ermee!
                      -----------------
                      www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

Comment

De lens is echt haarscherp vanaf f2.2 vergeet dit ook niet.
                        Maar ik ben er ook zeer tevreden van, het is een goede koop.
                        Canon 5D/Canon 400D/50mm f 1.8/Canon 24-70 L f2.8/ Canon 85 mm f 1.8/ 55-250 mm f 4.0-5.6/ 430 EXII
                        Flickr

Comment

Dank allemaal voor de gefundeerde reacties. Ik heb het objectief online voor een mooie prijs kunnen aanschaffen, en ga deze over een week gebruiken bij een judotoernooi. 1 Vraag heb ik nog: Als ik in de TV stand fotografeer met een sluitertijd van 1/320 of sneller (op ISO 1600), kiest mijn EOS1000D dan automatisch het grootst mogelijke diafragma?

Comment

. 1 Vraag heb ik nog: Als ik in de TV stand fotografeer met een sluitertijd van 1/320 of sneller (op ISO 1600), kiest mijn EOS1000D dan automatisch het grootst mogelijke diafragma?
                            Nee, de camera kiest automatisch een PASSEND diafragma (teneinde een correcte belichting te verkrijgen)
                            Dat kan zijn:
                            1-Een kleiner diafragma dan mogelijk is, eventueel kan je de ISO dan wat omlaag zetten
                            2-Het grootste diafragma als de de belichting passend is.
                            3 Het grootste diafragma , terwijl er niet genoeg licht is, de foto wordt dan te donker en je moet met de sluitertijd omlaag.

Comment

Ik begrijp hem helemaal, telekees. Thx.

Comment

An unexpected error was returned: 'Query class localApi_dB_MYSQL_QueryDefs not found'

Working...
                              X