Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

    [QUOTE=tcf;2573675]Ben maar een amateur maar heb altijd begrepen dat lenzen qua scherpte op hun best zijn 2 tot 3 stops naar beneden van hun maximaal diafragma (wijd open).
    Mijn ervaring met mijn Nikkor AF-S 50mm f/1.4 leert mij dat ook; is scherper op f/2.8 dan f/1.4. Op f/5.6 lijkt hij mij op zijn best alhoewel het verschil met f/4.0 alleen in de hoeken is te zien.

    je stuurt een mol mee hoor.
    kijk dat effe na.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #47
      Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

      Hey juppekes

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      je stuurt een mol mee hoor.
      kijk dat effe na.
      grt,bouk.

      Der kwamen hier een paar ferm madammen op mijn scherm
      Bootjes

      Comment


      • #48
        Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        je stuurt een mol mee hoor.
        kijk dat effe na.
        grt,bouk.
        Kan niet goed volgen. of bedoel je de pop-up (liveJasmin) van imagevenue ... kan ik spijtig genoeg niets aan doen...

        Comment


        • #49
          Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
          Kan niet goed volgen. of bedoel je de pop-up (liveJasmin) van imagevenue ... kan ik spijtig genoeg niets aan doen...
          dedju, hier popt helemaal niks up... geen madammen gezien helaas

          Comment


          • #50
            Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

            Heb er ook geen last van: firefox browser met adblock en greasemonkey.

            Comment


            • #51
              Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

              Ik ben te snel geweest met mijn vorige reactie... ze zijn gelukkig toch nog even komen piepen

              't Was een lelijke, dus ik heb ze maar snel weggeklikt...

              Comment


              • #52
                Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                Met de formule van Nerdifantast tiens ...

                Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                Wat een vragen man. Straks gaat die nog met een meetlat staan om op excact 35 M van zijn model te staan.
                :
                Powerkiller kan het niet beter formuleren.
                Het is een kwestie van je materiaal te kennen en te beheersen.
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #53
                  Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht

                  Als je nog steeds niet tevreden bent is er natuurlijk nog altijd Photoshop waar je heel eenvoudig met een unsharp mask de foto kunt opscherpen naar wens.

                  origineel opgescherpt
                  Ik vind het origineel klassen beter, kijk uit voor teveel USM....

                  PS, ik denk dat het origineel rechts staat.....
                  Last edited by Keeskanon; 21 februari 2010, 11:51.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Ik vind het origineel klassen beter, kijk uit voor teveel USM....
                    ...
                    Voor één keer () ben ik het volkomen met je eens.
                    Maar dan lees ik dit:


                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    PS, ik denk dat het origineel rechts staat.....
                    Dat meen je toch niet, wel?

                    (het rechtse plaatje is veel te veel opgescherpt naar mijn mening, maar mijn ogen zijn vast niet meer zo goed als die van jou)
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                      Ik ben 57 en mijn ogen zijn echt niet bijzonder goed....
                      Maar het is voor mij zonneklaar dat het linkerplaatje onder te zware USM lijdt en rechts veel natuurlijker overkomt.

                      Misschien eens langs de optieker voor een nieuwe bril... (is dat goed Vlaams voor oogarts?)

                      Comment


                      • #56
                        Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                        Ik word 60 over een tiental dagen en heb inderdaad een stevige bril nodig.
                        Optieker = opticien (waar men een bril koopt; een technicus, doorgaans geen medicus). Een ophtalmoloog of een oogarts is waar je wellicht op doelt. Die persoon geeft je een voorschrift waarmee je langs de opticien kunt passeren.

                        (ik blijf de tweede plaat véél te scherp vinden)
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                        Comment


                        • #57
                          Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Ik ben 57 en mijn ogen zijn echt niet bijzonder goed....
                          Maar het is voor mij zonneklaar dat het linkerplaatje onder te zware USM lijdt en rechts veel natuurlijker overkomt.

                          Misschien eens langs de optieker voor een nieuwe bril... (is dat goed Vlaams voor oogarts?)
                          hhmm... wel ik ben met je eens dat er teveel USM is toegepast. Maar 't is toch écht de rechter foto die overscherpt is...
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #58
                            Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                            We wachten even af of de heer of mevrouw tcf daar eens uitsluitsel over geeft.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                              De linkse is het origineel (bestandsnaam: source zou een hint kunnen zijn).
                              Rechtse is opgescherpt (bestandsnaam: unsharp mask).

                              Over de scherpte; het was maar om een voorbeeld te geven dat een iets te wazig origineel geen ramp hoeft te zijn en je het steeds kunt bewerken in PS.

                              Scherp is natuurlijk persoonlijk; usm stond op 115% en 2 pixels.
                              Overscherp op monitor hoeft niet per se overscherp in print te zijn. Zelfde gaat imo op voor contrast.

                              En zoals gezegd de "scherpte" van de ogen spelen natuurlijk ook een rol; zou ook zelf meer een bril moeten dragen.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                                Ik snap nu wat er fout ging, in mijn browser verscheen het linker plaatje rechts in de titelbalk....

                                Comment

                                Working...
                                X