Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Ik herken de kruisschoefjes in de mijne, maar van die peeling geen spoor

    Anderzijds heb ik ook al gehoord van exemplaren met een foute AF afstelling en ook softe zijdes (Diglloyd blog)

    Edit: De mijne heeft het ook, maar ik zie nergens restanten. Ik vermoed dus dat dit tijdens de productie gebeurt, maar dat alvorens het laatste element in het objectief vastgezet wordt, de boel nog eens gereinigd wordt?
    Ik denk dat het bij iedereen zal gebeuren die reeds een 70-200 gekocht heeft. Zeker als er wat meer mee gefotografeerd wordt en gezoomet (jaja, dit is de correcte nederlandse manier van spellen)... 58 % van 800 lenzen heeft dit (kijk maar eens op www.nikonrumors.com

    Greetz,
    Jona

    Comment


    • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Ik herken de kruisschoefjes in de mijne, maar van die peeling geen spoor
      idem hier

      Comment


      • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

        Oorspronkelijk geplaatst door Djonah Inc. Bekijk bericht
        ... gezoomet (jaja, dit is de correcte nederlandse manier van spellen)...
        Jona
        Dan wordt het toch eens tijd dat het Groene Boekje wordt gecorrigeerd hé Want daar staat nog steeds: "zoomen [zoo·men], ww., zoomde [zoom·de], gezoomd [ge·zoomd]."

        Nog veel spellingsgenot.
        F.

        Comment


        • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

          Ik heb hier de heel interessante discussie gevolgd, als ik het goed begrijp heeft een zoomobjectief op APS-C en op full-frame een bepaalde beeldhoek, dat gekoppeld is aan de brandpuntsafstand. Mijn 70-400 (f/4-5.6) (heb dat als voorbeeld genomen omdat ik daar meteen de info weet staan...) heeft bijvoorbeeld op respectievelijk APS-C en full-frame een beeldhoek tussen 23-4 graden en 34-6,10 graden. De minimumscherpstelafstand is 1,5 meter en de vergrotingsfactor 0,27.

          Maar jullie zeggen dat de VRII dus maar bijvoorbeeld 195mm of minder haalt ? Hoe berekenen jullie zoiets ? En de vergroting(sfactor ?) is blijkbaar variërend met de brandpuntsafstand of scherpstelafstand, of heb ik het verkeerd op ? Ik ken de basisprincipes, maar daar houdt het ook mee op, zo in-depth ken ik het niet...ik hoop dat jullie even kunnen uitleggen .

          Dus die FoV van de VRII op 200mm met 1,7x teleconverter erop (omgerekend 340mm) is groter dan de 300mm prime ?

          Alvast bedankt voor de uitleg !
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

            Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
            Ik heb hier de heel interessante discussie gevolgd, als ik het goed begrijp heeft een zoomobjectief op APS-C en op full-frame een bepaalde beeldhoek, dat gekoppeld is aan de brandpuntsafstand. Mijn 70-400 (f/4-5.6) (heb dat als voorbeeld genomen omdat ik daar meteen de info weet staan...) heeft bijvoorbeeld op respectievelijk APS-C en full-frame een beeldhoek tussen 23-4 graden en 34-6,10 graden. De minimumscherpstelafstand is 1,5 meter en de vergrotingsfactor 0,27.

            Maar jullie zeggen dat de VRII dus maar bijvoorbeeld 195mm of minder haalt ? Hoe berekenen jullie zoiets ? En de vergroting(sfactor ?) is blijkbaar variërend met de brandpuntsafstand of scherpstelafstand, of heb ik het verkeerd op ? Ik ken de basisprincipes, maar daar houdt het ook mee op, zo in-depth ken ik het niet...ik hoop dat jullie even kunnen uitleggen .

            Dus die FoV van de VRII op 200mm met 1,7x teleconverter erop (omgerekend 340mm) is groter dan de 300mm prime ?

            Alvast bedankt voor de uitleg !
            Die vermindering in effectieve brandpuntsafstand wordt veroorzaakt door het indraaien van de glas elementen van de interne focus (IF) groep. Als jouw 70-400mm lens een IF exemplaar is, zou het me dus niet verbazen dat deze ook korter wordt als je op een onderwerp dichtbij scherpstelt Zelfs de AFS VR 300mm f/2.8 wordt zo 275mm aan MFD. Objectieven die geen IF hebben, zullen daarom bij het focussen gewoon korter of langer worden. Een extreem voorbeeld hiervan zijn de klassieke macro objectieven. Zie bv HIER

            Het issue hier is gewoon dat die nieuwe 70-200 VR2 bij de kortste focusafstand tot 128mm "krimpt" terwijl de oude dat maar tot 180mm doet. Bij oneindig zijn beiden exact 200mm. Nikon deed dit niet zomaar. De oude wordt op 200mm en f/2.8 geleidelijk softer naarmate je dichterbij focust, en dan moet je je diafragma aanpassen wil je je foto's kritisch scherp houden, dws op 4 meter moet je naar f/4 en op 2 meter moet je zelfs naar f/5.6. Die nieuwe echter blijft op 200mm en f/2.8 zeer scherp op alle afstanden.

            De vergrotingsfactor betekent gewoon hoe groot je onderwerp op je sensor geprojecteerd wordt bij kortste focusafstand. Bij 1x (of 1:1) is je onderwerp even groot op de sensor dan 'm in het echt ook is. 0.27x (of 1:3.7) van jouw objectief betekent dus dat wanneer je onderwerp 3.7cm meet, het bij kortste focusafstand 1cm groot op je sensor wordt.

            De FoV van de AFS VR 70-200mm f/2.8 II met TC-17EII (340mm) is kleiner op oneindig tov de 300mm prime (wat ik met de foto heb aangetoond), ongeveer gelijk op 5 meter, en zichtbaar groter onder 3 meter.

            Verder zou ik wel eens willen weten hoe alle lenzen presteren doorheen het focusbereik Dat vind je dus in geen enkel lens review terug. Jij kan bv heel tevreden zijn over je 70-400mm, maar weet je bv of ie even scherp is op MFD als op oneindig? Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal wordt dit immers een hele lastige klus om uit te zoeken

            Comment


            • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

              Ik heb sinds vrijdag ook de nieuwe 70-200 VR II

              Nu vroeg ik mij af of de nieuwe teleconverter van nikon (de TC-20EIII) ook bruikbaar is op een D90 samen met die lens? Of werkt die combinatie alleen goed met een FX camera? Of maakt het niet uit?

              Comment


              • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                Ik heb sinds vrijdag ook de nieuwe 70-200 VR II

                Nu vroeg ik mij af of de nieuwe teleconverter van nikon (de TC-20EIII) ook bruikbaar is op een D90 samen met die lens? Of werkt die combinatie alleen goed met een FX camera? Of maakt het niet uit?
                Maakt niet uit Alleen een beetje dichtstoppen voor optimale scherpte.

                Succes met de lens

                Comment


                • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Maakt niet uit Alleen een beetje dichtstoppen voor optimale scherpte.

                  Succes met de lens
                  Oké! Bedankt!

                  Comment


                  • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                    Ik heb net iemand verwezen naar dit draadje en nu zijn er een hele hoop foto's weg.

                    FRANK?
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                      Ik heb net iemand verwezen naar dit draadje en nu zijn er een hele hoop foto's weg.

                      FRANK?
                      Ik weet het Ik heb een tijdje geleden grote kuis gehouden op mijn webruimte. Je zal me ook veel minder op BD zien. Gewoon wat afstand nemen en alles veel meer relativeren

                      Comment


                      • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                        Lap, ik zit weer met de gebakken peren!

                        In plaats van afstand te nemen, kan je 't ook vanuit de hoogte bekijken. Lijkt mij voor jou niet zo moeilijk.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                          Betreur ik heel erg Frank, ik vond je commentaren en hulp steeds top

                          Comment


                          • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
                            Betreur ik heel erg Frank, ik vond je commentaren en hulp steeds top
                            Dank je wel! Maar niet getreurd. Bij echt specifieke Nikon topics die me sterk interesseren zal ik altijd wel eens opduiken en verder beantwoord ik ook alle privéberichten

                            Comment


                            • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                              Na lang wikken en wegen heb ik mijn bijna 2 decennia oude 80-200 2.8 vervangen door dit nieuwe speelgoed.

                              Eerste conclusie: ik had helemaal niet zo lang moeten wikken en wegen. Alleen al de focussnelheid is - in vergelijking met mijn oude lens - fe-no-me-naal!

                              Mijn oud bakske presteert nog steeds uitstekend voor portretfotografie, maar zodra er beweging aan te pas kwam had ik vaak onscherpe foto's door té trage AF. Dit is nu dus meer dan verholpen. Over de beeldkwaliteit (contrasten) en VR spreek ik dan nog niet.

                              Ik ben in elk geval enthousiast. En minder zoom op korte afstand? Het ziet er niet naar uit dat dit mijn fotografisch plezier zal beperken (en daar gaat het voor mij om). Ik heb vorig weekend vooral personen gefotografeerd, en op welke afstand ik ook stond, de zoommogelijkheden volstonden altijd.

                              Groetjes
                              Pol
                              D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

                              Comment


                              • Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

                                Dit is ook echt een prachtige lens! Iedere euro waard.
                                Ik dank jullie hier omdat ik toch door jullie doorgebeten heb, en de lens gekocht heb.
                                Hartelijk bedankt hiervoor!
                                Heb er geen seconde spijt van!

                                Comment

                                Working...
                                X