Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
    Kan je misschien al eens verklappen wat de uitslag is?
    Ik wil mij registreren maar het lukt mij niet

Hier heb ik een grafiektest gezien van de 2 nikon 70-200 f2.8 en 2 nikon 80-200 (af-s en af-d )
    Maar Ik geraak daar toch niet echt aan uit.

Ik lees wel dat de 80-200 af-s f2.8 het beter zou doen op 80mm dan de nieuwere versies (maar ik kan hier ook naast zitten)
    Het is een test zeer dicht bij het onderwerp, en met een D700, die redelijk vergevingsgezind is naar scherpte toe in het centrum. Iets verder weg en op de D300 en aan 200mm krijg ik een groter voordeel voor de VR2. Al wordt in dat topic ook gesuggereerd dat er sample variatie tussen de verschillende VR1 zou bestaan

Comment

Er bestaat zeker sample variatie maar dat is helaas bij alle lenzen. En dan bedoel ik echt ALLE typen en variaties die ik ooit heb getest. En dan nog krijg je vaak verschillende uitkomsten binnen 1 foto omdat een groot percentage van de objectieven niet perfect gecentreerd is.
      Mijn eigen ervaringen wezen eerder uit dat de 80-200 AFS scherper zou zijn dan de 70-200VR. Bij de 2x2 samples die ik afgelopen jaar heb getest bleek daar niets van en is was de 70-200 zeker niet de mindere.

Wat betreft de test van Frank:
      Ik heb me afgelopen 15 min ook 10x trachten te registreren maar het haalt allemaal niks uit. Misschien is het wat gebruiksvriendelijker om de resultaten ergens anders on line te zetten?
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Er bestaat zeker sample variatie maar dat is helaas bij alle lenzen. En dan bedoel ik echt ALLE typen en variaties die ik ooit heb getest. En dan nog krijg je vaak verschillende uitkomsten binnen 1 foto omdat een groot percentage van de objectieven niet perfect gecentreerd is.
        Mijn eigen ervaringen wezen eerder uit dat de 80-200 AFS scherper zou zijn dan de 70-200VR. Bij de 2x2 samples die ik afgelopen jaar heb getest bleek daar niets van en is was de 70-200 zeker niet de mindere.

Wat betreft de test van Frank:
        Ik heb me afgelopen 15 min ook 10x trachten te registreren maar het haalt allemaal niks uit. Misschien is het wat gebruiksvriendelijker om de resultaten ergens anders on line te zetten?
        Sorry voor het misverstand, maar dat zijn niet mijn testen Ik heb het testen stopgezet omdat ik het op een gegeven moment beu was, zeker omdat ik de oude VR1 nooit gebruikt/in mijn bezit heb/had.

Comment

Een beetje OT en in het licht van een nieuwe vergelijking morgen: Photozone heeft net de 70-200VR1 op de D3X getest, en vooral deze tekst viel me op:

We're a little worried about the amount of sample variation we saw during the creation of this review. A total of 4 lenses were run through the complete test cycle, two of which showed resolution values significantly below what you see in these charts. Two additional lenses were so soft wide open that we stopped to review them after just a few test shots.
          In all cases softness wide open seemed to be a result of misalignment of one of the elements, maybe the VR unit (but this is pure speculation on our side).

Comment

Misschien had ik geluk, maar mijn 70-200 VR1 was alleszins al direct goed.
            De nieuwe versie lijkt wat beter te scoren in de hoeken, maar haalt blijkbaar niet te volle het 200mm brandpunt in het telegebied.
            Ik denk dat ik de ratio (= portemonnee) zal laten spreken in deze: tevredenheid met hetgeen ik heb, wetende wat de kleine tekortkomingen zijn (= sporadische vignettering bij sommige beelden) en mijn geld sparen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Misschien had ik geluk, maar mijn 70-200 VR1 was alleszins al direct goed.
              De nieuwe versie lijkt wat beter te scoren in de hoeken, maar haalt blijkbaar niet te volle het 200mm brandpunt in het telegebied.
              Ik denk dat ik de ratio (= portemonnee) zal laten spreken in deze: tevredenheid met hetgeen ik heb, wetende wat de kleine tekortkomingen zijn (= sporadische vignettering bij sommige beelden) en mijn geld sparen.
              Ik heb deze voormiddag Chris op bezoek gehad, en we hebben met de recentste ontwikkelingen in gedachte getest op 12m, 3.5m en op dichtst mogelijke focusafstand, weliswaar enkel op 200mm, gewoon omdat de oude VR1 op die andere lengtes sowieso zeer goed is. Die volle 200mm haalt ie sowieso op oneindig. Het is alleen in de hele korte afstanden dat 'm sterk "krimpt", en da's overigens iets wat alle IF objectieven doen. Voorbeelden volgen binnen een uurtje...

Maar je hebt zeker gelijk met de ratio

Comment

Hier de resultaten van vandaag Nog bedankt aan Chris voor het beschikbaar stellen van zijn 70-200VR1

We weten dat de VR1 sowieso een zeer goed objectief is, en dus heb ik me enkel bezig gehouden met zijn zwakke punt: 200mm f/2.8. Rond deze lengte draait ook de hele controverse over de VR2 op DPR. Ik heb dan ook verschillende afstanden tot mijn onderwerp gekozen om het effect een beetje in kaart te brengen: 12m, 3,5m en mfd. Alle voorbeelden zijn 100% crops uit het midden van het beeld bewerkt met mijn persoonlijke voorkeur qua scherpte en WB.

12m: VR2 geeft iets kleinere weergave, scherpte amper verschil

3.5m: VR2 geeft duidelijk kleiner onderwerp, maar scherpte is duidelijk beter. De VR1 dichtstoppen naar f/4 is voldoende voor de kritische gebruiker.

Minimale focus afstand: de VR2 zit op 1.33m met een kleiner onderwerp, maar dat blijft dan wel haarscherp. De VR1 lijkt hier flink soft op 1.55m, maar de LV focus gaf toch een groene focusbevestiging. Hier is wel f/5.6 nodig voor kritische scherpte.

MVG,
                Last edited by frank207be; 31 december 2009, 20:03.

Comment

Bedankt voor de test Frank,VrII versie heeft toch de voorsprong he

Comment

Bedankt voor het delen van je bevindingen Frank, toch een indrukwekkend verschil op de minimale focusafstand
                    Ik dacht dat de test op het internet wat overdreven was, maar blijkbaar niet dus.
                    Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd in hoeverre er nog verschil is met een 200mm prime op deze korte afstanden , zoals reeds vermeld in een ander topic, mist de Nano coating hier blijkbaar ook zijn doel niet
                    Zou het kunnen dat Nikon er terug in geslaagd is hier een betere zoom op de markt te zetten dan een prime in een vergelijkbare range, net als bij de 14-24 AF-S versus 14mm AF-D prime, blijkbaar is het cliché prime beter dan zoom stilaan doorbroken, ware het niet dat een prime nog iets lichtsterker te verkrijgen is.

De drie zoom-toppers bij Nikon zijn nu wel duidelijk 14-24 AF-S, 24-70 AF-S en 70-200 AF-S VRII.

Geert.
                    Last edited by Guest42; 14 december 2009, 16:45.

Comment

• Re: [Nikon] Eerste indrukken AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II N

wow verschil mag er wezen hoor.
                      als het met de nief 300 f2.8 ook zo gaat zijn en ne, goeie, 2.0 tc lijkt ket nen droom
                      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                        wow verschil mag er wezen hoor.
                        als het met de nief 300 f2.8 ook zo gaat zijn en ne, goeie, 2.0 tc lijkt ket nen droom
                        Nogmaals wel opletten, dit zijn 100% crops en enkel aan 200mm. In real life zal je amper of nooit op de minimum focus afstand werken, en op de gemiddelde afstanden helpt dichtstoppen naar f/4 voor kritische scherpte perfect

Edit: zoals in een andere post al gezegd, de nieuwe 300/2.8VRII zal optisch weinig verschillen tov zijn voorganger
                        Last edited by frank207be; 14 december 2009, 19:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Bedankt voor het delen van je bevindingen Frank, toch een indrukwekkend verschil op de minimale focusafstand
                          Ik dacht dat de test op het internet wat overdreven was, maar blijkbaar niet dus.
                          Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd in hoeverre er nog verschil is met een 200mm prime op deze korte afstanden , zoals reeds vermeld in een ander topic, mist de Nano coating hier blijkbaar ook zijn doel niet
                          Zou het kunnen dat Nikon er terug in geslaagd is hier een betere zoom op de markt te zetten dan een prime in een vergelijkbare range, net als bij de 14-24 AF-S versus 14mm AF-D prime, blijkbaar is het cliché prime beter dan zoom stilaan doorbroken, ware het niet dat een prime nog iets lichtsterker te verkrijgen is.

De drie zoom-toppers bij Nikon zijn nu wel duidelijk 14-24 AF-S, 24-70 AF-S en 70-200 AF-S VRII.

Geert.
                          Het zijn uiteindelijk geen macro lenzen die perfect moeten zijn dichtbij Maar wees gerust, de 200/2VR doet het minstens even goed kort bij. Er zal wel een reden zijn waarom Nikon 'm uiteindelijk maar tot op 1.9m laat focussen Maar het is een feit dat de VR2 zoom de prime zeer dicht benadert. Dus in het kort 200/2VR net nog dat tikkeltje scherper, heeft een iets ander contrast met zijn super-ED element, en kan uiteraard naar f/2. Zijn VR kan echter niet tippen aan die van de nieuwe zoom. Als ik morgen de kans zie, ga ik ze buiten eens vergelijken voor landschap vanaf statief

Comment

Gisteren met de D700 en de VR2 op wandel geweest tijdens het onderhoud van de wagen, en rond de kerk van Brecht vloog een en ander rond. D700, 195mm (zoom ) en f/4 waarvan deze crop.

Last edited by frank207be; 31 december 2009, 20:11.

Comment

Kan subiet de "HOF" in...

Comment

Schoon duifke (duivinneke?)

Comment

Working...
                                X