Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn die lenzen voor de show?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zijn die lenzen voor de show?

    MAAK EEN MOOI BOEKET (vrij vertaald: It's all in the boukeh).

    Bij portretfotografie gaat het in de eerste plaats over het model. Hoe komt een model tot zijn/haar recht? Wel, door hem/haar vrij te maken van de achtergrond en deze (achtergrond) dan ook nog eens zo pastelkleurig mogelijk te maken.
    De favoriete (portret)lenzen voor in de studio zijn de 17-55 en de 24-70 maar ook de 70-200 is favoriet voor (enkel) gezichten.
    Naarmate de brandpuntsafstand groter wordt is het probleem van een wazige achtergrond kleiner en komt de focus letterlijk op het model.
    Dan komt het neer op persoonlijke smaak en de manier hoe de individuele lens het boeket, de achtergrond, maakt.
    Zo zijn er lenzen die een uitgesproken zachte achtergrond produceren en anderen die daar een troepje van maken. Veel heeft te maken met het aantal bladen van het diafragma maar bij een "open" lens heeft dat geen invloed.

    Bij zowat iedere shoot kan ik het niet laten om portretten te nemen met de 300mm. Iedere keer opnieuw gaan de reacties dan exponentieel omhoog. Uitgerekend die lens staat dan ook gekend voor zijn fraai boukeh.
    Tussen haakjes, voor de puristen onder ons, de mensen nemen GEEN aanstoot aan het (weliswaar theoretisch correct) samendrukkend effect. Het is heus niet zo dat de oren ter hoogte van de neus komen te staan!!!
    Trouwens op het Net, zoals op pbase.com, zijn tal van portretten te zien met de 400mm F/2,8. Ook dan zien de gezichten er niet "samengedrukt" uit.
    Tijdens de laatste open-bedrijven-dag kreeg ik de gelegenheid om foto's te nemen met een Canon 800mm F/5,6 op een 1DMkIII. Het onderwerp was een valkenier. Terwijl de achterliggende omheining wel duidelijk dichter achter de man leek, ook hier geen noemenswaardige vervormingen naar gelaatseigenschappen toe.

    Er bestaat niet zoiets als de ultieme portretlens, maar een 200mm F/2 (Nikon/Canon) produceert één van de mooiste portretten. Enkel jammer dat het wat "over the top" is voor hobbyisten.

    Beste groeten,
    Alain,

    Comment


    • #17
      Re: Zijn die lenzen voor de show?

      Een portretlens kan je definieren als een lens die de verhoudingen tussen de verschillende gelaatselelementen (neus/mond/ogen) correct/mooi/aangenaam weergeeft. Zo zou je een wat kortere tele kunnen nemen voor mensen van het aziatische/afrikaanse type en een wat langere brandpuntsafstand voor mensen van het europese type.
      Vandaar dat een typische portretlens varieert tussen (FF) 85mm-135mm.
      bijkomende kenmerken zijn:

      - achtergrond rendering (bokeh) bv. Carl-Zeiss 85mm/1.4 en/of
      - grote opening voor onscherpte bv Nikon 85mm/1.4
      - soft-focus control: Nikon 135mm/2 DC
      - uncoated lens (!) Goertz Dagor 21cm

      Mijn lievelings portretlens is een Rodenstock Sironar-N 300mm/5.6 single coated.

      gr. Marc
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #18
        Re: Zijn die lenzen voor de show?

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Met gevoel heeft het niks te maken.
        Een beroepsmode/modelfotograaf kan zich meestal de beste, lichtsterke spullen permitteren, dat is nu eenmaal zijn gereedschap.
        Dat wil niet zeggen dat je met minder indrukwekkende spullen helemaal niks kan, maar iets beter kost vaak heel veel extra.
        Kijk eens in het M42 topic wat er kan met oude lenzen van een paar tientjes en een beetje extra werk.
        Heeeeel juist.
        Extra werk ? Ooit , en zelfs niet zoooo lang geleden was dit dood normaal, manueel focussen en zien dat je naaldje in het midden staat. En daarvoor....... en allemaal mooie foto's gemaakt
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

        https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

        Comment

        Working...
        X