Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

Deze lens is momenteel misschien te duur maar veel nieuwe lenzen, zoals de 70-300VR of de 16-85VR, zijn ongeveer een jaar na hun lancering merkelijk goedkoper te vinden. Ik heb de indruk dat Nikon systematisch eerst een hoge prijs aanrekent voor de ongeduldigen die tegen elke prijs de nieuwste lens willen. Daarna zakt die prijs naar een meer realistisch niveau.

Jaartje geduld dus - het wordt misschien een ietwat trage maar betaalbare en erg scherpe macro-lens.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik denk niet dat er veel 'ongeduldigen' deze lens al bij aanvang zullen kopen.
      Misschien zal de prijs na een jaar wel met een 100-tal euro zakken, maar dit blijft veel te duur.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Zelfs al zakt de prijs nog 100€ => 450€ dan heb je nog:

een Tamron 90mm f/2.8 voor 386€
        een Sigma 105mm f/2.8 voor 385€
        een Tokina 100mm f/2.8 voor 339€

Ik kan me niet voorstellen hoe iemand met een klein beetje kennis ter zake zou kiezen voor de nikkor
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

past de MPE-65 niet perfect op een Nikon met behulp van een simpel adaptertje? Is toch al een MF lens...
          5DmkIII en wat glas

Comment

Dat gaat blijkbaar niet. De exacte reden ken ik niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
              Dat gaat blijkbaar niet. De exacte reden ken ik niet...
              stom van mij, het diafragma kan je natuurlijk niet veranderen dan
              5DmkIII en wat glas

Comment

Dit is wat ik er over vind:

To add the "why" to that answer, the Canon mount is bigger than the Nikon mount, so you can fit a Nikon lens and adaptor on the Canon, but even just the Canon lens with no adaptor is too big to fit on the Nikon.
                maar dat blijkt dan niet te kloppen want:

No, that is not the reason.

The camera registry of Nikon requires a longer back focal length than a canon lens can offer.
                Nuja, conclusie: nikonians mogen verder blijven dromen van een mp-e65 terwijl nikon onbegrijpelijke lenzen op de markt blijft gooien.

Comment

Dit is wat ik er over vind:

maar dat blijkt dan niet te kloppen want:

Nuja, conclusie: nikonians mogen verder blijven dromen van een mp-e65 terwijl nikon onbegrijpelijke lenzen op de markt blijft gooien.
                  zullen we ruilen van systeem? ik zit al jaar en dag te kwijlen op de 14-24 f2.8
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Zelfs al zakt de prijs nog 100€ => 450€ dan heb je nog:

een Tamron 90mm f/2.8 voor 386€
                    een Sigma 105mm f/2.8 voor 385€
                    een Tokina 100mm f/2.8 voor 339€

Ik kan me niet voorstellen hoe iemand met een klein beetje kennis ter zake zou kiezen voor de nikkor
                    Als de lens bij f3.5 al scherp is, dan is die minimumwaarde voor mij nog aanvaardbaar. Ik denk niet dat ik met mijn Sigma 50 mm ooit macro's heb gemaakt op f2.8 - die korte macro is bedoeld om altijd bij te hebben en de scherptediepte bij f2.8 is voor mij te miniem om zonder statief te werken.

De 85mm is een Nikkor, en dus wat waardevaster dan andere merken. Hopelijk (en denkelijk) is de focusmotor wat sneller dan bij die concurrenten. Daarnaast heeft de lens VR, wat voor portretten wel handig kan zijn. Ze mag dan ook een tikje duurder zijn dan de anderen maar Nikon moet inderdaad niet overdrijven

Ik moet wel toegeven dat ik ook enthousiaster zou zijn geweest als er bijvoorbeeld een nieuwe f2.8 200mm Micro-Nikkor VRII uit de boom was gevallen
                    Last edited by Laurens; 15 oktober 2009, 22:24.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Neen, de f/3.5 is op zich geen afknapper -voor macro, beetje jammer voor portretten.
                      En de VR is ook wel leuk, maar waardeloos voor macro.
                      AF-S is handig op D40-D60 etc. maar niet nodig voor macro.

Het komt wat over als een lens die nergens echt in uitblinkt...

De enige troeven die ik kan bedenken zijn de scherpstelmotor, het niet langer worden en idd de waardevastheid. Maar als je een goeie macrolens hebt verkoop je die toch niet? Enfin, ik zou mijn sigma 180mm niet snel wegdoen. Nuja, er zal zeker wel een markt voor zijn. Ik ben persoonlijk als macro-enthousiast toch een beetje ontgoocheld in Nikon.

Comment

Thom Hogan heeft de ontbrekende Nikon objectieven nog eens op een rijtje gezet naast de bestaande onder de welluidende titel: Did all the Nikon lens designers retire, or what?

http://bythom.com/MissingLenses2009.htm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Thom Hogan heeft de ontbrekende Nikon objectieven nog eens op een rijtje gezet naast de bestaande onder de welluidende titel: Did all the Nikon lens designers retire, or what?

http://bythom.com/MissingLenses2009.htm
                          't is jammer ... maar 't is helaas wel de realiteit

Greetz,
                          TravelToy
                          www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Ik wil het ze wel vergeven als er op korte termijn een nieuwe 200mm f/4 macro bijkomt of iets in de trend van een mpe-65. Maar ik denk dat ze daar bij nikon anders over denken.
                            .
                            hier ook .... zelfs de gedacht naar overstap naar canon omwille van mpe-65 komt soms boven
                            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                              't is jammer ... maar 't is helaas wel de realiteit

Greetz,
                              TravelToy
                              Ik wacht vooral op een excellente f/3.5-4.5 24-xxx mm met VR onder 750 Euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Ik wacht vooral op een excellente f/3.5-4.5 24-xxx mm met VR onder 750 Euro
                                ik wacht op

85 f/1,4 AF-S G Nano
                                135 F/2,0 AF-S G Nano

en dan ben ik weer een paar jaar tevreden

Greetz,
                                TravelToy
                                www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Working...
                                X