Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-75mm de moeite waard?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

    Ik heb de Tamron en de Sigma gehad, en gebruik nu een Canon 24-70 f2,8 L.
    Beide lenzen hebben een trage AF die bij iets te weinig licht al heel snel begint te hunten (op de 1D gaf dat met de Sigma een ratelend geluid, waardoor je al heel snel de ontspanknop terug losliet).

    Beide lenzen zijn volledig open een heel stuk minder scherp dan de Canon 24-70 f2,8 L (de exemplaren die ik gebruikt heb toch).

    De Sigma heeft een ingewikkeld systeem om te schakelen tussen AF/MF, de Canon heeft een HSM-motor waardoor je altijd aan de scherpstelring kan draaien zonder dat je het schakelaartje moet verzetten (als je automatisch hebt scherpgesteld, dan kan je handmatig nog wat "bijregelen" terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt).

    De Tamron 28-75 f2,8 en de Sigma 24-70 f2,8 zijn wel veel goedkoper dan de Canon, als je geen snelle AF nodig hebt dan zijn ze een aanvaardbaar alternatief, als je leert werken met de beperkingen...
    Die lenzen kan je vrij gemakkelijk tweedehands vinden, dan maak je niet veel verlies als je ze later toch zou willen vervangen door iets anders.


    De nieuwe Sigma met HSM-motor zou wel een snelle AF hebben, en bovendien zou die volgens de eerste tests zelfs scherper zijn dan de Canon.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

      Oorspronkelijk geplaatst door StarX Bekijk bericht
      Hallo,

      Ik overweerg de Tamron 28-75mm F 2.8 XR DI Canon te kopen, nu vind ik daar weinig informatie over, iemand die hier tevreden over is?

      Of is de Sigma 24-70mm een betere keuze qua scherpte en snelheid van de AF?

      Alvast bedankt
      Hou er rekening mee, dat deze lens het heel goed doet op veel body's maar kennelijk last begint te krijgen kwa scherpte op de hoge resolutie camera's, zeker de volgende generatie fullframes met 25mpixels.
      Ik zou dus opletten, en zeker goed uittesten op bijvoorbeld de 50D, 7D en 5DmkII.

      Persoonlijk dnek ik dat we op een kantelpunt gekomen zijn, en dat de lenzen de volgende beperkingen gaan zijn.

      Comment


      • #18
        Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

        Ik gebruik de Sigma 24-70 HSM versie en ben er zeer tevreden van. Af is zeer snel (in minder dan een halve seconde van oneindig naar focus in weinig licht), is zeer scherp te noemen vanaf f/4 en het bereik is ideaal voor me.

        Nadelen zijn wss de prijs (bij kamera-express.nl stonden ze 3 weken terug op 709€), bij mijn exemplaar de minimale front-focus en het gewicht (ik krijg er krampen van in mijn vingers ).

        Als je wilt kan ik je wel eens foto's door de lens laten zien.
        De Flickr-pagina.
        Nikon D90 met een hele reeks lenzen

        Comment


        • #19
          Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

          Ja, ben wel benieuwd naar foto's.
          Hmmm... 't is een pak meer maar als het dan toch zo de moeite is...

          Comment


          • #20
            Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

            Hier staan enkele shots die ik net genomen heb. Zijn enkel omgezet van raw naar jpeg (hoogste kwaliteit).

            EDIT: heb de lens nog eens getest maar deze keer enkel mf (af was gisteren). Geeft misschien een beter idee qua scherpte.
            Last edited by Geys1987; 5 oktober 2009, 16:59.
            De Flickr-pagina.
            Nikon D90 met een hele reeks lenzen

            Comment


            • #21
              Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

              Ik heb deze lens al een aantal jaren. Kort na aanschaf heb ik vergelijkende shots gemaakt met een geleende 24-70L gemaakt. Ik kon weinig verschil merken. Ik heb een aantal jaren goed plezier ervan gehad, maar nu merk ik dat met jaren gebruik en de feit dat de lens een keer vocht binnen in heeft gehad (na bergtocht in noodweer) dat het scherpheid minder begint te worden aan de rechter kant (landschap) als ik een kleine DOF gebruik. Toch de nadeel van de mindere bouwkwaliteit.

              Nu zit ik met een dilema over de vervanging. Ik vind de canon 24-70L heel wat zwaarder en die past lang niet zo goed in mijn hand, maar het is wel degelijker gebouwd. De Tamron aan de ander kant is heerlijk licht en voor de meeste van mijn doeleindes snel genoeg. Maar dan moet ik voor lief houden dat het lens mischien sneller gaat slijten.
              Last edited by Helen; 7 oktober 2009, 12:21.
              vriendelijke groeten, Helen
              Updated WWW.HELENICA.NL
              ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

              Comment


              • #22
                Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

                Aangezien je tevreden bent met de Tamron en deze voor jou een voordeel biedt qua gewicht/omvang zou ik gewoon weer een Tamron kopen als ik jou was.
                Enkel volgende keer in de bergen een betere rugzak gebruiken .
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #23
                  Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

                  Heb vandaag de Tamron gekocht van een forumlid, de eerste indrukken zijn alvast positief maar het échte testwerk zal voor later zijn.

                  Bedankt voor de vele reacties

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tamron 28-75mm de moeite waard?

                    Veel plezier ermee.
                    Laat zeker eens wat zien.
                    Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

                    Comment

                    Working...
                    X