Ben aan het sparen voor een zoomlens maar kom er achter dat ik chronisch enthousiast geworden ben over primes. Wellicht koop ik een goedkope zoomlens voor het ruige werk en breid ik mijn primes nog wat uit. De 135 mm L kost zo'n 1000 Euro en is te duur voor mij. De 200mm 2.8 L komt dichter in de buurt met 700 Euro. Deze wordt regelmatig 2e hands aangeboden en moet toch voor 500 Euro te krijgen zijn dunkt me. De populariteit van deze lens is in ieder geval niet zodanig dat er absurde bedragen richting nieuwprijs worden geboden. Nu is mijn vraag of de 200mm (100m ben ik al gewend en is fantastisch) wel geschikt is om op mijn 40 De met cropfactor te werken. Er wordt altijd gewezen op de maximale brandpuntsafstand van zo'n 135 mm voor portretten. Met mijn 100mm kom ik omgerekend hier ook al overheen met 160 mm, zie hier geen problemen. met 200 mm kom ik op 320 mm, geeft dit daadwerkelijk onnatuurlijke gezichtsportretten met te kleine neuzen e.d?
Enfin het lijkt me een fantastische lens maar de vraag is of het voor mij een goeie keuze is.
Enfin het lijkt me een fantastische lens maar de vraag is of het voor mij een goeie keuze is.
Comment