Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 14-24 f/2,8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon 14-24 f/2,8

Oorspronkelijk geplaatst door Jaguar Bekijk bericht
    18-200 is een DX lens ! Dus blijft het op de D60 een 18-200
    De brandpuntsafstand op de D60 blijft uiteraard 18-200mm want dit is een eigenschap van de lens. Maar Hub2805 heeft gelijk wat betreft de Field of View die overeen zal komen met deze van een 27-300 lens. Het maakt niet uit of het een DX of FX lens is.
    DigiCam

Comment

.....
      Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 04:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
        Nog even meedelen;
        mijn 18-200 heeft frontfocus, en dat net op 18mm.
        Hoe heb je dat gemerkt? Je DOF op 18 mm is net enorm groot. Bijna alles zal altijd scherp zijn zelfs met serieus wat front of backfocus.

Een paar voorbeelden :

1.Bij een objectafstand van 1m met de lens volopen is de DOF al 44 cm. Je moet al enorme frontfocus hebben om je object niet scherp te hebben.

2. Bij een objectafstand op 10m is alles scherp van 3.13 m tot oneindig. Hoe merk je nu in deze omstandigheden dat je lens last zou hebben van frontfocus? Frontfocus wil trouwens zeggen dat de focus gelegd wordt op een afstand VOOR het object. Vermist alles tot oneindig toch al scherp is.... kan je dat dus nooit merken.
        DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
          Hoe heb je dat gemerkt? Je DOF op 18 mm is net enorm groot. Bijna alles zal altijd scherp zijn zelfs met serieus wat front of backfocus.

Een paar voorbeelden :

1.Bij een objectafstand van 1m met de lens volopen is de DOF al 44 cm. Je moet al enorme frontfocus hebben om je object niet scherp te hebben.

2. Bij een objectafstand op 10m is alles scherp van 3.13 m tot oneindig. Hoe merk je nu in deze omstandigheden dat je lens last zou hebben van frontfocus? Frontfocus wil trouwens zeggen dat de focus gelegd wordt op een afstand VOOR het object. Vermist alles tot oneindig toch al scherp is.... kan je dat dus nooit merken.
          Camera op statief gezet, 45° naar beneden en dan met zo'n scherpstelkaart.
          Scherpgesteld op 15 en het was al scherp vanaf 9.
          15 was totaal onscherp.

Comment

Camera op statief gezet, 45° naar beneden en dan met zo'n scherpstelkaart.
            Scherpgesteld op 15 en het was al scherp vanaf 9.
            15 was totaal onscherp.
            Op welke afstand tussen camera en kaart? Ik veronderstel op f3.5? Die streepjes 15 en 9 duiden die de afstand in mm aan?

Uiteraard is dit een theoretische test want wie gebruikt nu 18mm op een korte afstand.
            DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Volgens mij is het beste wat je kan gebruiken op je D60, en voor dit soort fotografie, de Nikon 17-55 AF-S f2.8, het beste lichtsterke allround zoomobjectief op een Nikon cropcamera.
              inderdaad 17-55mm is het beste wat je vindt voor een DX camera, voor dit onderwerp...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Op welke afstand tussen camera en kaart? Ik veronderstel op f3.5? Die streepjes 15 en 9 duiden die de afstand in mm aan?

Uiteraard is dit een theoretische test want wie gebruikt nu 18mm op een korte afstand.
                Afstand weet ik niet meer, inderdaad op f/3,5 en afstand in cm.

Comment

Afstand weet ik niet meer, inderdaad op f/3,5 en afstand in cm.
                  Die afstand ... dat is nu eens een uitdaging zie.

Probeer mij even te volgen (hopelijk klopt het wat ik hier ga vertellen ) :

Je zegt dat het lijntje van 9 reeds scherp was maar dat van 15 niet meer, dus je maximale DOF over een hoek van 45° is minder dan 6 cm. Je frontfocus punt zal dus ergens in de buurt van het lijntje van 12 cm of net ervoor gelegen hebben.
                  We halen er pytagoras bij en je echte "near limit" zal 2,12 cm VOOR je scherpstelpunt gelegen hebben als we ervan uitgaan dat je blad effectief 45° lag tov de sensor van je camera en dus de berekening maakt in een rechthoekige gelijkbenige driehoek. Pff allemaal lang geleden hoor.

Als we nu een DOF calculator gebruiken met jouw parameters (crop 1.5, 18 mm F3.5 en near limit 2,12 cm van de objectafstand dan zou je object op, let nu goed op, 33 cm van je sensor gelegen hebben.... en dat klopt volgens mij niet want een 18-200 kan niet scherpstellen op 33 cm.

Enfin, genoeg theoretische zever , ik wil je maar aangeven dat je misschien de test nog eens moet overdoen, want volgens mij heb je ergens iets verkeerd gedaan. En het zou zonde zijn om met een ongelukkig gevoel rond te lopen over een lens met frontfocus die dat misschien niet eens heeft. Maar nog eens, ik zou niet zo wakker liggen over wat frontfocus op 18mm want in de praktijk ga je daar nooit last van hebben.
                  Last edited by DigiCam; 19 juli 2009, 16:59.
                  DigiCam

Comment

Die afstand ... dat is nu eens een uitdaging zie.

Probeer mij even te volgen (hopelijk klopt het wat ik hier ga vertellen ) :

Je zegt dat het lijntje van 9 reeds scherp was maar dat van 15 niet meer, dus je maximale DOF over een hoek van 45° is minder dan 6 cm. Je frontfocus punt zal dus ergens in de buurt van het lijntje van 12 cm of net ervoor gelegen hebben.
                    We halen er pytagoras bij en je echte "near limit" zal 2,12 cm VOOR je scherpstelpunt gelegen hebben als we ervan uitgaan dat je blad effectief 45° lag tov de sensor van je camera en dus de berekening maakt in een rechthoekige gelijkbenige driehoek. Pff allemaal lang geleden hoor.

Als we nu een DOF calculator gebruiken met jouw parameters (crop 1.5, 18 mm F3.5 en near limit 2,12 cm van de objectafstand dan zou je object op, let nu goed op, 33 cm van je sensor gelegen hebben.... en dat klopt volgens mij niet want een 18-200 kan niet scherpstellen op 33 cm.

Enfin, genoeg theoretische zever , ik wil je maar aangeven dat je misschien de test nog eens moet overdoen, want volgens mij heb je ergens iets verkeerd gedaan. En het zou zonde zijn om met een ongelukkig gevoel rond te lopen over een lens met frontfocus. Maar nog eens, ik zou niet zo wakker liggen over wat frontfocus op 18mm want in de praktijk ga je daar nooit last van hebben.
                    Wow, moeilijk maar ik snap het wel!
                    In de praktijk al vaak last van gehad.
                    Het is niet enkel op 18mm, maar ook verder ingezoomd (35, 50).
                    Heb al enkele keren een full body willen maken, en dit steeds op ong 50mm, scherpgesteld op de ogen (of het hoofd, maar echt wel daar op) en als ik naar de foto zag was NIKS scherp.
                    Het lag NIET aan bewegingsonscherpte (ik had 1/125ste met speedlight door plu en model bewoog ook niet).
                    Er is dus wel degelijk iets met mijn lens.

Comment

Ha, maar frontfocus op 50 mm en verder is wel een probleem. Of kan een probleem zijn.

Speel eens met de parameters op deze website . Je zal zien dat DOF op 50 mm heel anders is dan op 18. Op F3.5 bvb heb je met kleine objectafstanden maar een paar cm speling.

Die berekening van jouw objectafstand hierboven was maar voor de fun hoor . Misschien toch andere lens overwegen want spelen met DOF op langere brandpuntsafstanden is bijzonder leuk, en dan heb je niks aan een lens die roet in het eten komt gooien door slechte focus. Kan zeer frustrerend zijn.
                      DigiCam

Comment

Ik ben aan het sparen voor een nieuwe lens.
                        Ik zat te denken aan de 70-200 f/2,8 van Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jaguar Bekijk bericht
                          18-200 is een DX lens ! Dus blijft het op de D60 een 18-200
                          Wow, en toen werd het stil
                          DX of FX maakt niet uit. Je moet de brandpuntsafstand ALTIJD vermenigvuldigen met de cropfactor om je beeld uitsnede te weten.(Of zoals GigiCam zegt de FOW.)
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            (Of zoals GigiCam zegt de FOW.)
                            Of zoals DigiCam zegt de FOV

Keyboard omzeep ... of trappist
                            DigiCam

Comment

Of zoals DigiCam zegt de FOV

Keyboard omzeep ... of trappist
                              ****. De pillen van mijn keyboard moeten vervangen worden.
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Speel eens met de parameters op deze website . Je zal zien dat DOF op 50 mm heel anders is dan op 18. Op F3.5 bvb heb je met kleine objectafstanden maar een paar cm speling.
                                Interessante site. Net geleerd dat ik op 200mm en f5,6 op 2m van het onderwerp (wat ik wel eens regelmatig doe als ik foto's van de kids maak), maar 2cm () DOF heb. Vandaar dat ik dus vaak scherpte mis in de foto's.

Zo'n 18-200 lens klinkt leuk om mee te spelen, maar als je -- zoals ik bij mezelf te vaak vaststel -- niet 100% weet waarmee je bezig bent, zijn alle foto's verknoeid.

Zelfs op F22 haal ik op die afstand maar 8cm DOF. En mijn pas aangeschafte SB-600 voor binnenshuis bij te lichten, knippert bij zo'n klein diafragma al héél snel om aan te geven dat de foto onderbelicht is. (Is dat trouwens normaal? Op pakweg f8, afstand 4m, 135mm bp geeft de flits niet voldoende licht => binnenshuis, veel ramen, overdag, flits 45° via wit plafond )
                                Last edited by JoFramboos; 22 juli 2009, 22:52.

Comment

Working...
                                X