Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens (Canon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: portretlens (Canon)

je kan met 'alle' lenzen mooie portretten maken, tis maar hoe je ze gebruikt. Ik weet niet wat je al hebt van lenzen maar ik zou eens kijken naar een 50 1.8, mooi scherp als je het genoeg dicht draait en spot goedkoop. Onlangs hier opt forum nog eentje zien voorbij komen.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

ik heb de meest standaard portretlens, nl. de 50mm 1.8 van canon

Ik ben er zeker tevreden mee, de scherpte is op f/4 bijna te vergelijken met mn 70-200L, maar ik vind het een beetje te kort voor portretten binnenshuis.
      Voor buiten gebruik ik dan weer liever mijn 70-200 f4, dus tis maar waar je hem wil gebruiken
      NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
      https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Comment

Maar het gaat niet alleen over de scherpte, ook de onscherpte speelt een grote rol. Geef mij maar volle opening op 1.2 ;-)
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Dat je met "alle" lenzen portretten kan maken klopt perfect.
          De vraag is alleen...welke portretten zijn dat dan?
          En daar komt het aspect "smaak" om de hoek kijken.
          Ik heb ze graag met een zo troebel mogelijke achtergrond, zodat de "kop" er mooi uitspringt.

En dan volgt de logische conclusie:
          Hoe minder zoom, des te groter je diafragma moet zijn om de "troebele" achtergrond te kunnen bereiken.
          Als ik bv. mijn 100-400 gebruik voor portretten, dan volstaat een diafragma 5.6 ruimschoots.
          Op voorwaarde natuurlijk dat er enkele meter achter mijn model niks staat.
          Last edited by dréten; 16 oktober 2013, 17:43.

Comment

Niet alleen smaak, ook betrokkenheid.
            Natuurlijk kan ik met een 200mm ook perfecte portretten maken, de vraag is dan waar ik zelf sta.
            Ooit met een 200mm op f1.8 een magnifiek portret van Nys en Wellens gemaakt in achtervolging, de eerste vlijmscherp en de tweede mooi wazig er achter. Meer op die afstand van 6 à 7 meter, noem ik dat niet meer portretfotografie.
            Ik hou er van om zelf betrokken te zijn, en op één meter te staan. En dan komen kristallen boLLen goed van pas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
              Niet alleen smaak, ook betrokkenheid.
              Natuurlijk kan ik met een 200mm ook perfecte portretten maken, de vraag is dan waar ik zelf sta.
              Ooit met een 200mm op f1.8 een magnifiek portret van Nys en Wellens gemaakt in achtervolging, de eerste vlijmscherp en de tweede mooi wazig er achter. Meer op die afstand van 6 à 7 meter, noem ik dat niet meer portretfotografie.
              Ik hou er van om zelf betrokken te zijn, en op één meter te staan. En dan komen kristallen boLLen goed van pas.

Met een scherptediepte van ongeveer 10cm was zelfs van Nys niet veel scherp, en zelfs met een f2.8 zou er niet veel scherp geweest zijn (15cm)
              D800 en een goed glasservies

Comment

50/1.4!
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                  Met een scherptediepte van ongeveer 10cm was zelfs van Nys niet veel scherp, en zelfs met een f2.8 zou er niet veel scherp geweest zijn (15cm)
                  10 cm was alles wat ik nodig had: zijn gezicht was haarscherp, met modderspatten en al. Maar idd het kwam er op aan om op de juiste moment af te drukken.
                  Jammer dat ik die foto niet meer heb (verhuis & diskcrash). De lens heb ik trouwens ook niet meer, was een prachtstuk maar ik had geld nodig :-(.

Comment

Ken jezelf. Van mezelf weet ik al heel lang dat ik niet het type fotograaf ben
                    dat zich goed voelt indien hij vlak voor iemand moet gaan staan en hem dat
                    ding onder zijn neus moet steken. Ik hou van een beetje discretie, van ietwat
                    afstand dus.
                    Daarvoor vind ik de 85 mm fantastisch.

Comment

Ik beschik zowel over de 50 1.4 als de 85 1.8
                      Het is zoals gezegd wat je graag wilt fotograferen.

Voor een foto waarop het model haar lichaam volledig te zien is en deel omgeving kies ik voor de 50 mm.
                      Als het echt gaat over portret schouders omhoog kies ik liever voor de 85.
                      In het algemeen schiet ik wel meer met de 50 mm.
                      Traag? Ja, zeker maar de soort foto's dat ik neem zijn er waar je tijd voor kan nemen.
                      EMBLEMATA.BE
                      http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

De 50 1.4 is een prima lens, maar is minder geschikt voor close-ups. Als je wat meer wilt investeren, dan is de 2.8 100mm macro L lens een absolute aanrader. Haarscherp, prachtige bokeh, en kan uiteraard ook prima dienen voor macro fotografie. Al kan deze lens op een crop sensor in bepaalde omstandigheden misschien wel wat lang worden.

Comment

Working...
                        X