Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen en zoomlenzen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: tussenringen en zoomlenzen...

    Ik heb een heeeeeeeeeeeeeeele lange balg, op de verpakking staat overigens dat het een microscoop is .

    Comment


    • #32
      Re: tussenringen en zoomlenzen...

      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Het zal een beetje afhankelijk zijn van de bouw van het objectief en de teleconverter.
      Bij sommige objectieven zit het achterste lenselement(glas) een stuk meer naar binnen vanaf de mount. Indien de diameter van het uitstekende gedeelte van een tc korter is en de diameter ervan kleiner dan de opening achteraan de lens kan je een tc plaatsen. Sommige merken teleconverters zijn vlak(hebben geen uitstekende gedeeltes) en laten ruimte genoeg om op gelijk welke lens te gebruiken. Canon tc's hebben hierin net het grootste nadeel .....het uistekende gedeelte van deze converters is redelijk lang en de diameter ervan is groter dan de teleconverters van bv tamron ,kenko, sigma.
      net effe geprobeerd met een 50mm 1.8 + tussenring36mm + TC 2CII (Canon)..en dat blijkt wel te kunnen..

      niet op de foto letten hé!..

      deze is uit de hand genomen zonder statief..gewoon om te zien of het kon...mvg!!

      Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

      http://pallenhoven.be

      Comment


      • #33
        Re: tussenringen en zoomlenzen...

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Het effect van een tussenring zal groter zijn bij kortere brandpuntsafstanden. Maar in jouw geval is een tussenring op 70mm niet echt bruikbaar voor kikkers en libellen tenzij je ze heel dicht kunt benaderen. De 100mm macro die je eerder reeds gebruikt hebt gaat je meer vergroting geven dan een 70mm objectief indien je de afstand gelijk wil houden.
        Ja, dit dacht ik zelf ook al. Vandaar dat ik ook een grotere vergroting zoek op bijv. 200mm.

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Voor libellen en kikkers ben je nog steeds het best af met 200-300mm......wil je de volledige foto vullen met een grote libel dan ga je toch moeten naderen tot op 90-100cm voor een 200mm en 130-150cm voor een 300mm objectief( voor 1.5-1.6crop camera's). Indien je nu beperkt bent tot een kortste focusafstand van 1.5meter dan is een 12mm tussenring reeds voldoende om tot deze afstanden te geraken. Wil je aan de andere kant meer vergroting op grotere afstand dan wat je nu hebt dan is een tussenring zinloos op je langere glas.
        't Gaat me inderdaad om een min of meer beeldvullende foto's van libellen, kikkers etc, en dan het liefst op 200mm of meer. Dit om een grotere werkafstand te creëren (voor bijv. de libellen die in het riet zitten te fotograferen, zonder direct natte voeten te hoeven krijgen) maar daarnaast óók omdat je op een dergelijk brandpunt makkelijker een mooie rustige achtergrond kunt behalen. Ik hoef dus niet persé zo'n grote vergroting te behalen dat ik alleen de kop van een insect vastleg ofzo...

        Jij denkt dat ik aan 12mm genoeg zou hebben hiervoor? Zou een 25mm tussenring dan zelfs al teveel van 't goede zijn? Ik zit namelijk te dubben over zo'n tussenringensetje van 12mm, 20mm en 36mm à 119,-. Maar als ik aan één 12mm tussenring voldoende heb kan ik beter zo'n Canon 12mm ring kopen à 67,50 of zelfs een 12mm Kenko ring die slechts 52,10 kost...
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #34
          Re: tussenringen en zoomlenzen...

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Ja, dit dacht ik zelf ook al. Vandaar dat ik ook een grotere vergroting zoek op bijv. 200mm.



          't Gaat me inderdaad om een min of meer beeldvullende foto's van libellen, kikkers etc, en dan het liefst op 200mm of meer. Dit om een grotere werkafstand te creëren (voor bijv. de libellen die in het riet zitten te fotograferen, zonder direct natte voeten te hoeven krijgen) maar daarnaast óók omdat je op een dergelijk brandpunt makkelijker een mooie rustige achtergrond kunt behalen. Ik hoef dus niet persé zo'n grote vergroting te behalen dat ik alleen de kop van een insect vastleg ofzo...

          Jij denkt dat ik aan 12mm genoeg zou hebben hiervoor? Zou een 25mm tussenring dan zelfs al teveel van 't goede zijn? Ik zit namelijk te dubben over zo'n tussenringensetje van 12mm, 20mm en 36mm à 119,-. Maar als ik aan één 12mm tussenring voldoende heb kan ik beter zo'n Canon 12mm ring kopen à 67,50 of zelfs een 12mm Kenko ring die slechts 52,10 kost...
          De redenering dat je met een 200mm en een tussenring meer afstand en vergroting creeerd is niet juist.....je creeerd meer vergroting doordat je op een kortere afstand kunt focussen. Voor grote insecten zoals libellen is 200 mm niet voldoende om volledig beeldvullend te fotograferen als je op 1.5 meter afstand blijft staan.....je moet echt tot op 1meter of minder geraken. De 70-200 is nu beperkt tot een dichtste focusafstand van 1.2 meter op 200mm. Een tussenring laat je enkel toe om dichter te focussen. Koop best een complete set tussenringen.....zo kan je eventueel nog wat dichter moest het nodig blijken. Juffers en kleine vlinders ga je niet beeldvullend kunnen weergeven met enkel een 12mm tussenring. Je kunt die ringen ook kombineren en je kunt ze op haast alle objectieven gebruiken.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 13 april 2009, 12:58.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #35
            Re: tussenringen en zoomlenzen...

            De kortste scherpstelafstand van een Canon EF 70-200mm f/2.8 USM L IS is 1,3 meter.
            Dichterbij dan 1,3 meter (afstand sensor/object) is het dus theoretisch onmogelijk een scherpe foto te maken.

            Bij 200 mm en een objectafstand van 1,3 meter is de vergrotingsmaatstaf 0,2 (=1:5) en dit resulteert in een beeldgrootte op het scherpstelvlak van 12,4 x 8,3 centimeter.
            In theorie dus voldoende om een libel met enige ruimte eromheen te fotograferen.
            Het probleem is natuurlijk die 1,3 meter... het is vrijwel onmogelijk om "op het blote oog" die afstand met enige nauwkeurigheid te schatten dus zul je voor de zekerheid een grotere objectafstand moeten hanteren.
            Het fotograferen met een objectafstand van 2 meter verhoogt de kans op een geslaagde foto aanmerkelijk, het gevolg is echter een vergrotingsmaatstaf van 1:9 en een beeldgrootte van iets minder dan 21 x 14 centimeter op het scherpstelvlak.
            Dit voorbeeld geeft je dan bij gebruik van f/16 een scherptediepte van circa 4,5 centimeter en dat is best fijn bij grote en beweeglijke insecten.
            Gebruik je een 1,4x teleconverter bij een brandpuntsafstand van 200 mm dan zullen de afmetingen van het beeldveld een factor 1,41 kleiner zijn en de scherptediepte gehalveerd worden.

            Hoe dichterbij hoe geringer de slagingskans.
            Ik gebruik Genuine Fractals ( http://shop.colourconfidence.com/pro...259&xSec=10432 ) wanneer ik grote afdrukken wil maken en voor alle andere doeleinden de veelal beschikbare bicubische of lanczos3 methoden om een foto (of een deel daarvan) te vergroten.
            Genuine Fractals is geschikt voor elke camera/lens combinatie
            Mijn TC’s en tussenringen staan te glanzen in de vitrine
            Voor stationair en zeer fijn macrowerk gebruik ik een balg met tilt/shift mechaniekjes.

            Comment


            • #36
              Re: tussenringen en zoomlenzen...

              Toch nog een vraagje waar ik niet uit kom.
              Bij een extender , is het resultaat dat de brandpuntsafstand van de originele lens vermenigvuldigd wordt met de extentiefactor van de extender , terwijl de minimum scherpstelafstand dezelfde blijft als de originele lens.
              De scherpstelafstand bij een lens is de afstand van het voorwerp tot de sensor in de body.
              Als men daar een extender tussenvoegt en de scherpstelafstand blijft gelijk, dan zal vb bij macrolenzen de voorwerp tot lenstop wel drastisch inkorten.
              Vb een sigma 105mm 1:1 lens heeft een scherpstelafstand van 31.2 cm.
              Van voorwerp tot lenstop is dit nog:12cm
              Als daar nog een extender tussengevoegd wordt van een paar cm, wordt de voorwerp tot lenstop wel heel kort?
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment

              Working...
              X