Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen en zoomlenzen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: tussenringen en zoomlenzen...

    Oorspronkelijk geplaatst door The Fish Bekijk bericht
    maar als je de tc + tussenringen gebruikt gaat het wel dacht ik toch?
    Het zal een beetje afhankelijk zijn van de bouw van het objectief en de teleconverter.
    Bij sommige objectieven zit het achterste lenselement(glas) een stuk meer naar binnen vanaf de mount. Indien de diameter van het uitstekende gedeelte van een tc korter is en de diameter ervan kleiner dan de opening achteraan de lens kan je een tc plaatsen. Sommige merken teleconverters zijn vlak(hebben geen uitstekende gedeeltes) en laten ruimte genoeg om op gelijk welke lens te gebruiken. Canon tc's hebben hierin net het grootste nadeel .....het uistekende gedeelte van deze converters is redelijk lang en de diameter ervan is groter dan de teleconverters van bv tamron ,kenko, sigma.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #17
      Re: tussenringen en zoomlenzen...

      Net even een setje soligor tussenringen op een objectief geplaatst. Tussenbuis 12mm geeft 1/3stop verlies , 20mm geeft net iets meer dan een 1/2 stop verlies, 36mm geeft 1 volledige stop lichtverlies. De volledige set (12mm+20mm+36mm) geeft 2 stops verlies.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #18
        Re: tussenringen en zoomlenzen...

        Met tussenringen verklein je de minimale wcherpstelastand. Het effect hiervan is afhankelijk van de brandpiuntsafstand.
        Als je een 70-210 hebt bijvoorbeeld zul je bij 70 mm een veel groter effect hebben dan bij 210 mm. Zo sterk zelfs dat bij 70 mm. de grootste vergroting optreedt.
        Je verliest licht. Dat komt omdat de koker waardoor het licht valt langer wordt.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #19
          Re: tussenringen en zoomlenzen...

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Fout.....je verwijderT je objectief verder van je sensor.
          Test 1 ; Kijk vanop korte afstand door een ring(rondsel) ......je krijgt door de opening in deze ring stukken meer licht naar binnen dan wanneer je de ring veel verder van je ogen weg houd. Of kijk door een kort stukje buis en vervolgens door een veel langer stuk buis maar met dezelfde diameter. Je zal zeker verschil merken
          Test twee; doe gewoon de test met tussenringen en bekijk de sluitertijd wanneer je meer mm tussenringen plaatst.
          Fout, de brandpuntsafstand/beeldhoek blijfT gelijk.
          Kijken bewijst niks, het menselijk oog is de slechtste lichtmeter die bestaat.....

          Testje 2 bewijst niks , je moet dezelfde uitsnede nemen en dat kan niet wegens de focusbeperking.

          Comment


          • #20
            Re: tussenringen en zoomlenzen...

            Vervallen

            Comment


            • #21
              Re: tussenringen en zoomlenzen...

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Ik meen hier eens gelezen te hebben dat je met tussenringen op een zoomlens de grootste vergroting haalt in de breedste stand. Kan iemand mij bevestigen of dit klopt?

              Ik zit er namelijk over te denken om een setje tussenringen aan te schaffen om te gebruiken met m'n 70-200 of 100-400. 1:1 vergroting vind ik niet nodig (ik heb ook wel een 100mm f2.8 macro) maar zou af en toe wel wat meer afstand willen hebben tussen m'n lens en m'n onderwerp. Vorig jaar bijv. heb ik mijn 100-400L wel eens gebruikt om libellen en kikkers te fotograferen die in het riet zaten in het water. Met m'n 100mm macro kon ik toen niet dichtbij genoeg komen (en ik heb een hekel aan natte voeten ). De maximale vergroting van de 100-400 (1:5) was alleen een beetje te weinig. Ik zou dus tussenringen willen gebruiken om de maximale vergroting wat te vergroten (volgens de site van Canon zou met een 25mm ring een vergroting van 0,39 gehaald kunnen worden. Met een setje van Soligor zou ik dus nog wat meer vergroting moeten kunnen halen)

              Zou het zin hebben om tussenringen aan te schaffen of zou wellicht een 1,4x teleconverter op m'n macrolens meer zin hebben?

              ik zou gssn voor de teleconverter als je met rui,e afstand kleine objecten wil fotograferen. een 1.4 converter zal op beide zooms goed werken en er is slechts 1 stop lichtverlies. Ook op de 100mmm macro zal de converter zijn diensten bewijzen.
              Kies een Kenko pro (of Tamron pro = zelfde).
              zelf maak ik heel scherpe opnamen van vlinders etc met mijn 2,8 80-200mm Nikkor.
              Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

              Comment


              • #22
                Re: tussenringen en zoomlenzen...

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Fout, de brandpuntsafstand/beeldhoek blijfT gelijk.
                Kijken bewijst niks, het menselijk oog is de slechtste lichtmeter die bestaat.....

                Testje 2 bewijst niks , je moet dezelfde uitsnede nemen en dat kan niet wegens de focusbeperking.
                Wanneer de lengte van de tussenringen gelijk is aan de brandpuntsafstand dan is de vergrotingsmaatstaf 1, dit schrijf men ook wel als 1:1.
                Omdat de optische weg dan is verdubbeld zal er 2 stops lichtverlies optreden, dit heeft echter niets met het ingestelde diafragma te maken. Dus bij f/4 zal er een hoeveelheid licht op de sensor vallen alsof f/8 zou zijn ingesteld.

                (dit klopt dus met het testje van rupselkopke, uiteraard)

                Een 300 mm lens is ALLEEN 300 mm wanneer op oneindig wordt scherpgesteld, hierbij is de horizontale beeldhoek circa 4,2 graden
                Van de EF 300mm f/4 USM L is de kortste scherpstelafstand 1,5 meter en hierbij heeft men een vergroting van 1:4 hetgeen resulteert in een horizontale beeldhoek van 3,2 graden. Hierbij zal de werkelijke brandpuntsafstand circa 240 mm zijn.
                Om dus een vergrotingsmaatstaf van 1 te verkrijgen dienen er tussenringen met een totale lengte van 240 mm gebruikt te worden
                De kortste scherpstelafstand (sensor - object) is dan gelijk aan 4x de brandpuntsafstand = 960 mm.

                Het zou toch een wereldwonder zijn van de eerste orde als we konden scherpstellen zonder de brandpuntsafstand of de objectafstand te veranderen.
                Op het moment dat je een ring tussen camera en objectief plaatst verandert de 'samengestelde' brandpuntsafstand, dit is het wezen van scherpstellen!

                Comment


                • #23
                  Re: tussenringen en zoomlenzen...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Fout, de brandpuntsafstand/beeldhoek blijfT gelijk.
                  Kijken bewijst niks, het menselijk oog is de slechtste lichtmeter die bestaat.....

                  Testje 2 bewijst niks , je moet dezelfde uitsnede nemen en dat kan niet wegens de focusbeperking.
                  Probeer het eens gewoon op een voldoende groot wit vlak....je hoeft dan zelfs niet scherp te stellen op een onderwerp enkel de lichtmeting volstaat. Omdat het een groot wit vlak is maakt de kadrering of beeldvulling niets meer uit. In de theorie die jij verkondigd" maakt het dus geen verschil hoever je objectief van je camera verwijderd wordt."..."indien het brandpunt van het objectief en de diafragmaopening gelijk blijft blijft er evenveel licht tot op de sensor geraken". Deze bewering is geenszins het geval.
                  Hoe verder het objectief verwijderd van de body hoe minder licht er tot op de sensor geraakt
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #24
                    Re: tussenringen en zoomlenzen...

                    Oke, een kleine resumé... zowel het gebruik van tussenringen als het gebruik van een teleconverter kost lichtsterkte en dankzij Rupselkopke's testje weet ik nu ook hoeveel. Verder is er bij het gebruik van tussenringen geen mogelijkheid meer om te focussen op oneindig maar zal de beeldkwaliteit met tussenringen niet afnemen, dit in tegenstelling tot het gebruik van teleconverters.

                    Okee, al deze info was mij al bekend maar... wat ik me nu nog steeds afvraag bij welke brandpuntafstand ik de maximale vergroting kan halen. Als ik alle info in dit draadje lees, dan maak ik eruit op dat de maximale vergroting wordt gehaald aan breedste kant van een een zoomlens? Betekent dit dan dat de opgegeven waarde op de site van Canon (bijvoorbeeld de opgegeven vergroting van 0,39 bij gebruik van een 25mm bus op de 70-200 f4) behaald wordt op 70mm? Maar zou dan de maximale vergroting zijn op 200mm En betekent dit dan niet dat ik beter een 1.4x teleconverter zou kunnen afschaffen (voor op m'n 70-200 f4 IS) zodat ik gebruik kan maken van een grotere vergroting bij een langer brandpuntafstand?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    effe opgezocht dus :
                    van toepassing op mijn 300mm f/4 (standaard vergroting 0,24x)
                    - met Canon EF12 0,30 - 0,04
                    - met Canon EF25 0,37 - 0,09
                    - met 1.4x 0,336

                    vraag is nu : wat betekenen die 0,04 & 0,09?
                    Volgens deze post van Black B@ndit is dit de vergroting op de maximale afstand waarbij er nog scherpgesteld kan worden als er een tussenbus gemonteerd is.
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #25
                      Re: tussenringen en zoomlenzen...

                      vergrotingsmaatstaf = lengte tussenringen : brandpuntsafstand

                      50 jaar geleden had ik die wetenschap ook nodig om de belichtingscompensatie te berekenen in verband met de balguittrek, in die jaren was mijn camera namelijk nog niet uitgerust met lichtmeting door de lens.
                      Last edited by ViewFinder; 7 april 2009, 22:48.

                      Comment


                      • #26
                        Re: tussenringen en zoomlenzen...

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Oke, een kleine resumé... zowel het gebruik van tussenringen als het gebruik van een teleconverter kost lichtsterkte en dankzij Rupselkopke's testje weet ik nu ook hoeveel. Verder is er bij het gebruik van tussenringen geen mogelijkheid meer om te focussen op oneindig maar zal de beeldkwaliteit met tussenringen niet afnemen, dit in tegenstelling tot het gebruik van teleconverters.

                        Okee, al deze info was mij al bekend maar... wat ik me nu nog steeds afvraag bij welke brandpuntafstand ik de maximale vergroting kan halen. Als ik alle info in dit draadje lees, dan maak ik eruit op dat de maximale vergroting wordt gehaald aan breedste kant van een een zoomlens? Betekent dit dan dat de opgegeven waarde op de site van Canon (bijvoorbeeld de opgegeven vergroting van 0,39 bij gebruik van een 25mm bus op de 70-200 f4) behaald wordt op 70mm? Maar zou dan de maximale vergroting zijn op 200mm En betekent dit dan niet dat ik beter een 1.4x teleconverter zou kunnen afschaffen (voor op m'n 70-200 f4 IS) zodat ik gebruik kan maken van een grotere vergroting bij een langer brandpuntafstand?



                        Volgens deze post van Black B@ndit is dit de vergroting op de maximale afstand waarbij er nog scherpgesteld kan worden als er een tussenbus gemonteerd is.

                        Het effect van een tussenring zal groter zijn bij kortere brandpuntsafstanden. Maar in jouw geval is een tussenring op 70mm niet echt bruikbaar voor kikkers en libellen tenzij je ze heel dicht kunt benaderen. De 100mm macro die je eerder reeds gebruikt hebt gaat je meer vergroting geven dan een 70mm objectief indien je de afstand gelijk wil houden.Voor libellen en kikkers ben je nog steeds het best af met 200-300mm......wil je de volledige foto vullen met een grote libel dan ga je toch moeten naderen tot op 90-100cm voor een 200mm en 130-150cm voor een 300mm objectief( voor 1.5-1.6crop camera's). Indien je nu beperkt bent tot een kortste focusafstand van 1.5meter dan is een 12mm tussenring reeds voldoende om tot deze afstanden te geraken. Wil je aan de andere kant meer vergroting op grotere afstand dan wat je nu hebt dan is een tussenring zinloos op je langere glas.
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 8 april 2009, 06:38.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #27
                          Re: tussenringen en zoomlenzen...

                          domme vraag misschien maar kan je tussenringen & extenders gelijktijdig gebruiken?

                          ik heb al een Kenko Pro-300 1.4x, 300mm f/4 en zou dus als ik rupselkopke moet geloven 1 kleine tussenring extra nodig hebben om zo'n beestje beeldvullend op de foto te krijgen?
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #28
                            Re: tussenringen en zoomlenzen...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                            domme vraag misschien maar kan je tussenringen & extenders gelijktijdig gebruiken?

                            ik heb al een Kenko Pro-300 1.4x, 300mm f/4 en zou dus als ik rupselkopke moet geloven 1 kleine tussenring extra nodig hebben om zo'n beestje beeldvullend op de foto te krijgen?
                            Dat heeft volgens mij weinig zin, met je 300mm + 1,4 converter krijg je een brandpunt van 420mm, wat heeft een tussenringetje dan nog voor zin, vergeet ook niet dat tussenringen alleen maar de uitgaande beeldcirkel vergroten, met als gevolg kwaliteitsverlies, en lichtverlies.
                            Last edited by Guest42; 8 april 2009, 08:27.

                            Comment


                            • #29
                              Re: tussenringen en zoomlenzen...

                              als ik dit zo allemaal lees, ben ik toch niet de enige die de technische kant van tussenringen niet 100% begrijpt

                              feit is wel dat als je vanop dezelfde afstand je libel groter in beeld wil krijgen, je een convertor nodig hebt.

                              @demeyereg: tussenringen zijn alleen maar extra lucht tussen je objectief en je sensor, hoe kan dit dan tot kwaliteitsverlies leiden?
                              Je hebt wel dat stofdeeltjes op de sensor uitvergroot worden en je door je lichtverlies hogere ISO's gaat moeten gebruiken
                              waardoor het lijkt alsof de foto van mindere kwaliteit is...
                              Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
                              http://gallery.atsharp.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: tussenringen en zoomlenzen...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Mbili Bekijk bericht
                                als ik dit zo allemaal lees, ben ik toch niet de enige die de technische kant van tussenringen niet 100% begrijpt
                                @demeyereg: tussenringen zijn alleen maar extra lucht tussen je objectief en je sensor, hoe kan dit dan tot kwaliteitsverlies leiden?
                                Je hebt wel dat stofdeeltjes op de sensor uitvergroot worden en je door je lichtverlies hogere ISO's gaat moeten gebruiken
                                waardoor het lijkt alsof de foto van mindere kwaliteit is...
                                Inderdaad, je hebt twee maal gelijk, je begrijpt het niet 100% en het is alleen maar extra lucht.

                                Om het simpel te houden, je objectief projecteerd (bij gewoon gebruik) een ronde beeldcirkel van ongeveer 50mm in je camera (bij een FullFrame objectief) als je tussenringen plaatst, gaat die beeldcirkel vergroten, maar ook de kwaliteit en de lichtsterkte van wat op je ccd wordt geprojecteerd gaat er op achteruit, zo simpel is dat.

                                Moest (volgens jou redenering het is alleen maar lucht) die kwaliteit niet afnemen, dan kan je theoretisch gemakkelijk een macroobjectief maken met een 10X vergrotingsmaatstaf.

                                Feit is wel dat een objectief met een hoog scheidend vermogen zich veel beter leent tot het gebruik van tussenringen of een balg.

                                Comment

                                Working...
                                X