Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Dus de prijs van een "stevige statiefring" zou niet meteen een argument pro f/2.8 zijn?
ehh.. ik vind dingen zoals lichtsterke, IS en veelvouden van prijs belangerijker dan een statiefring van €30
Ik werk 90% in de studio, dus lichtsterkte en IS heb ik niet nodig. Waarom zou ik dan dubbel (of het drievoud) betalen? De statiefring ?
Budget van de TS is trouwens €2000. Met de 5D+70-200F4 kan hij er nog een 580EX bijkopen
En ja t'is een witte
100% met je eens, maar het was in een serie artikelen over de 50D, meen ik, dat de schrijver terloops aanhaalde dat zo'n statiefring (eigenlijk ook voor de f/4) noodzakelijk was, en dat die van Canon zo duur was. Nergens sprake van een wit produkt.
Hij vond het een van de argumenten om toch de f/2.8 te overwegen (waar die ring inbegrepen is). Maar zoals gezegd: er zijn belangrijkere zaken. B.v. de scherpte...
Hoe dan ook 70-200 F4 IS of een 70-200 F2.8 je zal geen slechte aankoop doen. Ga gewoon naar een gespecialiseerde zaak probeer ze beiden uit en neem degene
die het beste vindt/aanvoelt.
Beide zijn L lenzen dus zeker goed genoeg.
Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L
Dus de F/4.0 is een goede keuze voor wielerfotografie.
ELKE 70-200 van canon is goed voor wielerfotografie.
De F4 past zeker in je budget.
Wil je gemakkelijker kunnen pannen, dan moet je een IS versie kopen.
Wil je bij minder licht foto's kunnen maken, dan moet je een 2.8 versie kopen.
Als je alleen wielerfotografie wilt gaan doen lijkt mij de F4IS interessanter, omdat je dan makkelijker kunt gaan pannen. Daarbij komt dat je iso al wat hoger kan op die 50D, dus met F4 moet het al goed lukken.
Zou het niet een beter idee zijn om een 70-200 f2.8 IS te kopen, samen met een 40D? Je zou het budget dan wellicht nog wel 100,- moeten opschroeven, 1450,- voor de lens en 650,- voor de body, maar dan heb je wel de ultieme lens voor sportfotografie... En goed glaswerk koop je voor vele jaren, een body ga je na een paar jaar toch wel weer vervangen. En bovendien, een 40D doet in weinig onder voor de 50D maar is wel een paar honderd euro goedkoper.
Ik heb vorig jaar de 70-200 f4 IS gekocht. En ik heb er eigenlijk spijt van dat ik geen f2.8 IS versie heb aangeschaft. In mijn geval komt dit overigens doordat ik ook een 100-400L heb. Het verschil in diafragma tussen de 100-400 en mijn 70-200 f4 is me te klein om beide lenzen mee te slepen (bij sport/ actiefotografie bijv.) Zou ik de f2.8 versie hebben gekocht dan had die voor mij veel meer meerwaarde gehad. (bokeh bij portret en snelheid bij sport/ actie).
Volgens mij is een statiefring ook niet echt noodzakelijk, de balans van de 70-200 f4 IS ligt niet zo ver naar voren op mijn 40D dat je die niet op statief kunt zetten met de body, zo zwaar is de lens ook niet...
Een groot voordeel voor mij is dat deze ook nog net in mijn heup/schoudertas past.
Bovendien is dit de nieuwste en de scherpste van de 4 70-200's en ook weathersealed, samen met de 2.8 IS
Enkel als je veel in slechte lichtomstandigheden moet werken, of met heel kleine DOF wil werken zou ik voor een 2.8 gaan.
Volgens mij is een statiefring ook niet echt noodzakelijk, de balans van de 70-200 f4 IS ligt niet zo ver naar voren op mijn 40D dat je die niet op statief kunt zetten met de body, zo zwaar is de lens ook niet...
Een groot voordeel voor mij is dat deze ook nog net in mijn heup/schoudertas past.
Bovendien is dit de nieuwste en de scherpste van de 4 70-200's en ook weathersealed, samen met de 2.8 IS
Enkel als je veel in slechte lichtomstandigheden moet werken, of met heel kleine DOF wil werken zou ik voor een 2.8 gaan.
Groeten,
Koen
Die statiefring is niet noodzakelijk maar erg handig, ik werk nu (vanaf volgende week vrijdag) met 'n 40D en 70-200 F2.8 IS (wel al uitgebreid getest bij Konijn). Op men 40D heb'k een batterygrip en de statiefring zal er ook blijven opstaan, is altijd handig. Zo'n batterygrip is trouwens een must als je met zwaardere lenzen gaat werken, de F4.0 (IS) is nu niet een bepaald zware lens maar toch... de batterygrip zorgt voor een betere balans en is functioneel.
De F2.8 past toch ook in je heup/rugzak als de F4.0 daarin past (zo'n groot verschil is het nu ook weer niet? En dan maakt dat statiefringetje niet uit hoor.
D
De F2.8 past toch ook in je heup/rugzak als de F4.0 daarin past (zo'n groot verschil is het nu ook weer niet? En dan maakt dat statiefringetje niet uit hoor.
De F2.8 versie is echt wel langer, een pak dikker en een pak zwaarder dan de F4 versie.
@Topic opener: als je geen F2.8 nodig hebt, koop dan maar een F4 IS. Beestig lensje!
Canon 70-200mm F4.0 IS USM is een zeer goede lens. Ze is volgens de labotesten op photozone.de de beste lens die Canon ooit heeft gemaakt. Ga eens naar deze website en vergelijk dezelfde lens maar met F2.8.
Ik vind het prijsverschil teveel, temeer omdat deze lens niet beter is, integendeel.
Indien je toch wil fotograferen in minder lichtomstandigheden verhoog dan je ISO waarde op je camera. Waarom denk je dat ze deze mogelijkheden op de cameras hebben voorzien. Je zal verbaasd staan kijken hoe goed de beelden dan nog zijn.
Comment