Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 70-200 f/2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tamron 70-200 f/2.8

Ik heb deze lens ook en heb er geen klagen over. Scherp vanaf 2.8 over het gehele bereik. Ook op andere zaken heeft ze een goede beeldkwaliteit.
    Ik kan wel niet vergelijken tov de Sigma of de Sony want die heb ik nooit gebruikt. De AF is heel trefzeker op mijn A700 en voor mij snel genoeg. Ook in wat donkere omstandigheden. Ze heeft in bepaalde gevallen wel last van hunting. Bij echt dichtbij scherpstellen (maar ik trek misschien 5 macrofoto’s op een jaar dus voor mij geen probleem) of bij het scherpstellen op vliegtuigen of vogels als het zo’n grijze lucht is. Bij mooier weer is dit al veel minder. In andere gevallen bijna nooit.
    Ik gebruik ze voor verschillende dingen. Portretwerk, op reis, sporten, … Bij die sporten mis ik er dan af en toe wel eentje om dat ze wat te traag was maar dan gaat het al echt snel.
    F1 waterskiën was bijvoorbeeld geen enkel probleem. https://picasaweb.google.com/bertaerts0/F1WaterskiViersel#
    Deze foto’s zijn ook met deze lens gemaakt.
    http://forum.belgiumdigital.com/f76/emma-in-een-avondzonnetje-366519.html
    http://forum.belgiumdigital.com/f83/sanicole-341433.html (met 1,7 teleconvertor)
    http://forum.belgiumdigital.com/f80/volleybal-ii-324744.html
    I put the sexy in dyslexia

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcr-boy Bekijk bericht
      Heb vanavond de K5 + tamron 70-200 opnieuw aan het testen geweest. Weer een paar mooie resultaten gehaald maar op nog te veel foto's is het onderwerp onscherp en de achtergrond scherp. Wat kan ik beter doen?
      Ik zou zeggen handmatig scherpstellen. De mijne focuste ook regelmatig mis. Werken op MF doet dan wonderen.

Deze hele serie is geschoten met de Tamron 70-200/2.8:

Ik heb eens een test gelezen waar de Tamron er beter uitkwam dan de Canon 70-200/f4.

Een groot pluspunt van de Tamron is de korte scherpstelafstand van slechts 95cm. Mooie close-ups/ semi-macro's zijn hierdoor goed mogelijk. Ik heb er vorig jaar zelfs Vlinders, Libellen en Juffers mee gefotografeerd.

Voorbeeldje van een aantal Juffers:

Deze laatste zijn niet de beste foto's maar het geeft aan waartoe de Tamron in staat is.

Comment

@ aerts bert

Schitterende foto's van het waterskien!
        Welke instellingen gebruikte je voor de volleybalfoto's?
        En misschien een stom vraagje, maar wat is hunting?

@ Superbamboe

Handmatig scherpstellen lijkt me niet echt een optie bij sportfotografie. Dan ben je volgens mij toch een stuk te traag om in veel gevallen bepaalde acties te schieten.
        GO ON...BE A TIGER!!!

Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

Comment

Welke instellingen gebruikte je voor de volleybalfoto's?
          En misschien een stom vraagje, maar wat is hunting?
          Voor het volleybal.
          Manueel ingesteld. diafragma F2.8 Sluitertijd 1/320 ISO 1250.
          Het is al efkes geleden maar waarschijnlijk heb ik diafragma op het grootste gezet en dan de ISO omhoog tot ik een aanvaardbare sluitertijd kreeg.
          In sporthallen meet ik meestal eenmaal het licht en laat het dan in manueel staan
          omdat het licht toch constant blijft.
          hunting: dat de lens van dichtbij naar oneindig scherp stelt en terug zonder een punt te vinden waarop ze scherp kan stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aerts_bert Bekijk bericht
            Voor het volleybal.
            Manueel ingesteld. diafragma F2.8 Sluitertijd 1/320 ISO 1250.
            Het is al efkes geleden maar waarschijnlijk heb ik diafragma op het grootste gezet en dan de ISO omhoog tot ik een aanvaardbare sluitertijd kreeg.
            In sporthallen meet ik meestal eenmaal het licht en laat het dan in manueel staan
            omdat het licht toch constant blijft.
            hunting: dat de lens van dichtbij naar oneindig scherp stelt en terug zonder een punt te vinden waarop ze scherp kan stellen.
            Het licht meten, hoe doe je dat precies?
            Ben van plan om dit seizoen ook wat foto's te maken van ons zaalvoetbalploegje en hoop met de K5 en Tamron 70-200 toch af en toe een mooi plaatje te schieten.
            GO ON...BE A TIGER!!!

Comment

Het licht meten, hoe doe je dat precies?
              Ben van plan om dit seizoen ook wat foto's te maken van ons zaalvoetbalploegje en hoop met de K5 en Tamron 70-200 toch af en toe een mooi plaatje te schieten.
              Ik denk dat ik toen spotmetering gebruikt hebt.
              Je kan best eens nakijken in je handleiding of op het net hoe je dat doet. Daar staat dat beter uitgelegd dan dat ik dat kan.
              Maar ik maak altijd een paar testfoto's en dan op het scherm en het histogram nakijken of je goed zit.

Comment

Ok bedankt, ga ik vanavond eens opzoeken in de handleiding. Aangezien deze zo'n 400 pagina's bevat heb ik nog niet alles kunnen lezen. :-)
                GO ON...BE A TIGER!!!

Comment

ik heb deze lens ook,ben er zeer tevreden over,mijne is scherp over ganse bereik vanaf f3.2,autofocus vind ik ook snel genoeg op mijn sony a550,ik heb ergens gelezen(kweet nie of het klopt)dat de canon en nikon varianten van deze lens af motor hebben en daarom iets trager focusen,de sony variant gebruikt de af motor van de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                    Heb deze lens nu ong. een jaar in gebruik, zowel voor event's als macro. Mij ga je niet horen klagen hoor

Toegegeven, ik hunker nog steeds naar de Nikon-variant, maar mucho dinero
                    Ik heb deze lens ondertussen van tootsie overgenomen en die is vandaag na bijna drie jaar gestopt met focussen, ondanks voorzichtig gebruik. Manueel gaat stroef en automatisch al helemaal niet, blokkeert volledig. Schijnt wel vaker voor te komen met dit type :'(. Volgens lensrentals.com gaat 45% stuk, meestal binnen de 3 tot 6 maanden. Voornaamste problemen zijn focus (zowel automatisch als manueel) en te kleine mount bij canonversies. Als er inderdaad zoveel lenzen van dit type stuk gaan, is het toch een erg dure lens. Voor mij geen tamron meer Ben benieuwd of dit onder garantie valt...
                    Last edited by Teun_2; 1 september 2011, 21:03.

Comment

Ik heb deze lens ook, maar eerlijk gezegd gebruik ik hem zelden en heb het ook daarom tekoop gezet.
                      Morgen is het lekkere weer en zal hem wat gaan testen. ben idd tevreden over de kwaliteit van de foto's, maar ik denk voor macro kun je echt niet op 200mm stabiel foto's maken zonder statief, misschien dat jouw prime door zijn mindere gewicht ook stabieler te hanteren is?
                      Wel ooit gelezen dat het op 200mm en 135mm minder presteert.

Teun handmatig scherpstellen vind ik zo makkelijk op deze lens dat ik dat ook regelmatig doe. 45% die kapot gaan lijkt me een zware overdrijving, zeker binnen de termijn die je noemt.
                      Last edited by aras; 2 september 2011, 23:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                        45% die kapot gaan lijkt me een zware overdrijving, zeker binnen de termijn die je noemt.
                        Als die informatie van Lensrentals komt, dan gaat het over lenzen die in de verhuur vrij intensief gebruikt worden, en daarbij misschien niet altijd even zacht behandeld worden.

Voor de gemiddelde gebruiker zal het aantal defecten dus lager liggen, maar het cijfer van Lensrentals geeft wel aan dat er met deze lens in verhouding veel meer problemen zijn dan met andere.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Mijn lens is vandaag gevallen en is kapot voordat ik er een foto mee kon maken om te zien of het inderdaad, zoals velen hebben ondervonden, op 200mm zichbaar minder is etc.

af werkt niet als de subject dichtbij is en als die ver staat werkt ie zogenaamd maar niet goed. mf is heel stroef. ergste is als ik denk dat ik toch manueel scherp heb kunnen stellen, zijn de foto's verre van scherp.

Comment

Working...
                          X