Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-I 300mm F/2.8 ED en AF-S 300mm F 2.8 G IF-ED VR met TC 2.0X?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikkor AF-I 300mm F/2.8 ED en AF-S 300mm F 2.8 G IF-ED VR met TC 2.0X?

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
    Ik heb de tweede versie. Deze is een beetje lichter van gewicht .

Johan
    Is idd een paar ons lichter, echter ook een pak duurder dan zijn voorganger. Ik vraag me overigens ook af of de TC20EII op de Nikkor 300mm f/2.8 ED AF-S net zulke goede resultaten behaald? Deze is immers bijna gelijktijdig met jouw lens geintroduceerd en derhalve mogelijk meer toegepast op de nieuwere lenzen

Comment

Daar kan ik niet over oordelen, ik heb de "oude" versie nooit gehad
      Ik veronderstel dat je het verschil niet gaat merken. Er wordt trouwens ook verteld dat de oude versie scherper zou zijn
      Laat je niet verleiden door een converter van kenko of gelijkaardig . Die zijn wel goedkoper maar de beeldkwaliteit is niet te vergelijken. Ik heb de kenko gebruikt op een 300mm f4 en dat lukte tamelijk maar niet goed

Hou er wel rekening mee dat je ook een goed statief en statiefkop nodig hebt bij deze combo. Een kilo of vijf onbewegelijk houden op 600mm is niet te onderschatten!

Johan

Comment

Ik heb een Manfrotto 55 Pro met 488 RC2 ballhead, beide goed voor ca. 8 kg draagkracht. De uiteindelijke combo (incl. ballhead) zal m.i. iets van 4,5 kg wegen, moet met dit statief m.i. dus wel lukken. Uiteraard wel goed stabiel zetten en bij weinig dynamische onderwerpen evt. draadontspanner gebruiken. Een kleine beweging bij een dergelijk aantal mm is idd als snel de nekslag voor je shot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
          TC-17EII is idd een mooie oplossing, maakt een 510mm F/4.8. Thans gebruik ik een Nikkor 300mm F/4 met TC-14EII, maakt een 420mm F/5.6. Voor natuurfotografie (vogels e.d.) nog net iets te weinig mm. naar mijn smaak. Meer dan de TC-14EII is op deze lens niet wenselijk vanwege verlies van AF.
          Ik geloof toch dat er hier op het forum personen zijn die ervaring hebben met een 300mm f/4 en een TC-17EII en niet zonder succes.
          Mvg,David
          [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
            Ik geloof toch dat er hier op het forum personen zijn die ervaring hebben met een 300mm f/4 en een TC-17EII en niet zonder succes.
            Dan krijg je een 510mm f/6.8, voor actiefotografie in zonnige omstandigheden misschien te doen, maar door de band genomen veel te traag.

Comment

Ik heb onlangs een Nikkor 300mm f/2.8 ED IF AF-S met TC17EII getest. Optisch betekent dit een 510mm f/4.8. Echter de EXIF (afkomstig uit een D300) gaf aan 700mm f/4.8
              Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Het ligt niet aan de lens lijkt me, met een TC14EII wordt correct 420mm f/4 aangegeven. De contactpunten van de TC lijken me ook in orde.

Comment

Ik heb onlangs een Nikkor 300mm f/2.8 ED IF AF-S met TC17EII getest. Optisch betekent dit een 510mm f/4.8. Echter de EXIF (afkomstig uit een D300) gaf aan 700mm f/4.8
                Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Het ligt niet aan de lens lijkt me, met een TC14EII wordt correct 420mm f/4 aangegeven. De contactpunten van de TC lijken me ook in orde.
                Ik heb zo nog veel "700mm" foto's in mijn archief. Blijkbaar is het een foutje in de chip Bij mijn huidige VR wordt de correcte 500mm doorgegeven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Ik heb zo nog veel "700mm" foto's in mijn archief. Blijkbaar is het een foutje in de chip Bij mijn huidige VR wordt de correcte 500mm doorgegeven
                  Is dit een bekend 'probleem' en waar kan ik hier mee over lezen?

Comment

Is dit een bekend 'probleem' en waar kan ik hier mee over lezen?
                    Veel kan je er niet over lezen, maar je vindt wel andere gebruikers met dezelfde "bug"

Hier op BD hebben we het er in het verleden ook al over gehad

Comment

Dan krijg je een 510mm f/6.8, voor actiefotografie in zonnige omstandigheden misschien te doen, maar door de band genomen veel te traag.
                      Of een D700/D3 gebruiken.

Heb nog niet zo lang de 300mm F4 in bezit. Over de lens ben ik (op de statiefgondel na) zeer tevreden. Heb hem ook al een paar maal gebruik met de TC 1,7EII, stond echt versteld van de scherpte bij deze combinatie.
                      Van te weinig licht heb ik met de D700 geen last.
                      mvg
                      Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Veel kan je er niet over lezen, maar je vindt wel andere gebruikers met dezelfde "bug"

Hier op BD hebben we het er in het verleden ook al over gehad
                        Ik kan welgeteld één ander bericht vinden op het internet over dit probleem. Nikon schijnt dit euvel schijnbaar te ontkennen alsof het niet bestaat. Sommigen zeggen dat het van geval tot geval verschilt. Ik vindt het maar een raar probleem, zeker als men weet dat de TC20EII wel correct middels de EXIF wordt weergegeven

Comment

misschien off-topic maar word de 300mm af-s 4f nu vervangen of niet?
                          Nikon heeft die niet meer op hun site staan en sommige winkels hebben ze niet meer binnen.
                          D700+nikon 24-70 2.8+nikon 85 1.4 af-d+nikon 50 1.4 af-s+
                          nikon 300mm af-s 4.0+MB 10 grip+gitzo 3530s+markins M20
                          BD1230BE

Comment

Working...
                          X