Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragmaprobleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Diafragmaprobleem?

Hallo bd'ers,

Ik was bezig een oude lens te repareren en wou ze even testen op het analoge toestel van m'n moeder om te zien of de autofocus werkte. Toen ik haar toestel nam en haar lens erafnam zag ik dat er op de lamellen van het diafragma olie(of iets anders?) was daar waar de lamellen over elkaar schuiven. Zie hier de foto.

Nu kan je vanachter aan dat kleine hendeltje je diafragma open en toe doen, en als ik dat doe bij haar lens duurt het even eer het diafragma terug sluit (door die olie).

Nu vroeg ik me af of dit kwaad kon of zal het geen effect hebben op de fotoos (ik vermoed dat ze wat overbelicht kunnen zijn mss? )

Alvast bedankt .

Hans
    Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
    My travel photography site

Re: Diafragmaprobleem?

Is geen olie maar vet van de tubussen dat zijn consistentie verloren heeft ... deze olie doet de lamellen aan elkaar kleven en het gevolg is dat foto's overbelicht zullen zijn ... dus lens demonteren ... alle oud vet verwijderen en vervangen door nieuw ... de diafragmamodule demonteren en ontvetten volstaat niet ... leuk werkje voor deze donkere dagen.

Comment

Nu mss een domme vraag , maar als ik nou het diafragma altijd op het grootste hou, zullen ze dan nog overbelicht zijn??

En als je dat bij een fotowinkel laat doen (het vet laten vervangen), wat zou dat kosten? Ik mag het van m'n ma niet zelf doen .

Bedankt voor de reactie Silver

Grts Hans
      Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4

Comment

Nee, dan niet. Maar alles bij de grootste lensopening fotograferen is niet handig. Heel kleine scherptediepte (voor bepaalde situaties wel leuk, maar soms ook niet), en vaak toch net wat mindere scherpte.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

om welke lens gaat het ?

Comment

Het gaat over de minolta standaardzoom (35-70mm F4), maar als ik m'n sony alfa heb zou ik die lens ook graag gebruiken hoewel het niet zo'n goede is... maar ik neem de standaard kit van sony er niet bij, vandaar

grts Hans

Comment

wel vraag aan uw moeder maar toelating om de lens te demonteren ... is nu toch een total loss en sowieso van weinig waarde ... ik sta wel te kijken dat zo'n jonge lens daar last van heeft ... modern vet is beter ... is het toestel ooit eens heel heet kunnen worden ( in het handschoenkastje ) ... moderne af lenzen zijn duidelijk anders gebouwd .. goed nieuws is wel dat zo'n af lens veel gemakkelijker te demonteren is en geen speciaal gerief nodig is ... een miniatuur kruisschroevendraaier volstaat ... als poetsmiddel volstaat het bekende en ik neem aan reeds aanwezige isopropanol ... go for it
              Last edited by Silver Roller; 17 januari 2008, 21:36.

Comment

ik heb de andere lens dat ik nog liggen had ook gedemonteerd, dus het zal wel geen probleem zijn kheb nog een reserve liggen dus kan niet zoveel kwaad.

De lens is denk ik ouder dan je denkt hoor al zeker een 10-tal jaar oud. Is van het analoge toestel van m'n moeder, en ze klaagt niet, dus geen reden tot vernieuwing . Ga er mij morgen eens aanzetten zi, bedankt voor de uitleg .

Greets Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hanzzz Bekijk bericht
                  ouder dan je denkt hoor al zeker een 10-tal jaar oud
                  we zijn vrij zeker van een andere leeftijdskategorie ... 10 jaar is heel jong voor een lens ... ik heb zonet een puntgave Nikon F Fhotomic met 55 1.2 kunnen op de kop tikken ... is van 68 en dus 40 jaar ' jong ' ... de 55 1.2 is nog ok wat diafragma betreft ... de 135 3.5 helaas niet en dus te 'doen' ... 40 jaar is ook nog niet zo oud voor een lens ... maar vrij zeker een heel stuk ouder dan Hans

Comment

Ik heb last van hetzelfde probleem: foto.
                    Momenteel heb ik echter geen problemen met de lens, dus ik neem aan dat ik er dan beter kan af blijven?
                    about.me/stijnv

Comment

ik heb een gelijkaardig probleem met een 40-jaar oude Canon QL. Het diafragma zit vast op de kleinste opening, en geeft helemaal geen teken van leven wanneer ik aan de diafragmaring draai. Valt zoiets nog te herstellen (ook al is de marktwaarde vh toestel peanuts ) ?

Comment

Working...
                      X