Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
in die blog op Dpreview waar Teun 2 naar verwijst wordt perspectief ook heel vreemd gebruikt.
ik stel voor dit te gebruiken als we het over perspectief willen hebben. Daar wordt ineens ook perspectivische vertekening juist uitgelegd.
Af en toe moeten fotografen toch eens met schilders en technisch tekenaars praten.
er is natuurlijk ook het perspectief dat een bepaalde functie bij een bedrijf biedt of het perspectief op een maatschappelijke situatie die uit een politieke overtuiging voortvloeit, maar die lijken mij weinig terzake te doen.
Maar op de kitlens is de 35 mm niet gelijk aan de 50 mm (dus beeldhoek van mijn oog)? Als ik een 35 mm prime koop, is die dan gelijk aan de beeldhoek van mijn oog? Want bij de kitlens is dat niet het geval.
Neen.
Een DX sensor is een 0.62 uitsnede van een FF.
Maar de perspectiefverhouding blijft nog steeds die van een 35mm.
Bekijk het alsof je 1,5 keer inzoomt op de foto die uit een kleinbeeld camera zou komen.
Ofwel er een stuk uit "cropt" dat 62% van de originele foto is en die dan evengroot afbeeld als de oorspronkelijke foto. Dan lijkt het dat je 1,5 keer hebt ingezoomd, maar het perspectief is wel gebleven.
één (1) iets bepaalt het perspectief : het camerastandpunt.
En dan mag je op dàtzelfde standpunt een 360° graden-panoramacamera zetten,
een kartonnen wegwerpcamera of een SLR van Canon of eender welk merk
met eender welke sensorgrootte en eender welke lens
van fisheye tot een 1200mm tot een tilt/shiftlens of een plastieken confituurpot,
je mag er een sinar zetten waarvan je het lens- en het sensorvlak helemaal kapot wringt
... het perspectief blijft van daaruit wat het is. Dat je dingen kan vertekenen en verhoudingen veranderen, ja, maar het perspectief veranderen, no way. En u mag voor mijn part perspectief definiëren zoals u wilt.
(Dat is basiskennis alvorens je kunt starten met technische camera.)
En als je je camera wél verplaatst dan verandert het perspectief zeker ook.
Last edited by gurdy; 13 augustus 2010, 18:04.
Reden: voor 't minst misérie ...
Ojee, dan start ik toch maar niet met technische camera......
Heeft u overigens een reden om een oud postje van mij uit het verband te trekken?
Kijk, de reden om een oud postje van u aan te kaarten zou eventueel kunnen geweest zijn dat u er altijd als de kippen bij bent
om mensen die fouten maken op dit forum te kakken te zetten met oneliners met een minachtende,arrogante ondertoon.
Zo ook in onderhavige topic waar u de TS tussen de regels in laat aanvoelen dat hij maar beter op de Disneysite kan gaan surfen
in plaats van de verlichte despoten op het BD-forum in de weg te lopen…
Maar in het land der blinden is éénoog koning, dus heel gauw ben ik niet onder de indruk van al die verlichte despoten.
U hebt in februari 2010 in #23 een foutieve opmerking geschreven.
Eens die er stond zal u het zelf ook wel gezien hebben, maar verlichte despoten geven geen fouten toe...
Is het u niet opgevallen dat de discussie daarna zomaar is stilgevallen terwijl er nog veel te zeggen viel?
Dat komt omdat iedereen onderhand weet dat je Kees maar beter niet terecht wijst want die maakt er onmiddellijk
een persoonlijke zaak van als je zijn onfeilbaarheid in vraag stelt
… dus bloedde de discussie dood.
Nu is er toch wel één die deze discussie een half jaar later weer in gang steekt, zekers …
En daar u er ook nimmer om verlegen zit om onomwonden iemand anders’ fout in de spotlights te zetten, was ik zo vrij dat bij uw fout in #23 ook even te doen.
In plaats van toe te geven dat u even niet oplettend was en een uitschuivertje maakte daar in februari (so what?! zand erover)
gaat u nu in #64, #68, #70 en #72 op de man gaan spelen met irrelevante en foutieve argumenten en ontwijkende vragen…
Als ik nog heel even tijd heb straks, zal ik een poging doen de topicstarter eenvoudig en praktijkgericht uit te leggen wat de fout in zijn redenering is.
Maar ik laat me niet verleiden in deze discussie tot nog meer offtopic-verloren-vlaams.
Wat niet wegneemt dat uw ongecensureerde repliek welkom is in mijn mailbox.
U hebt in februari 2010 in #23 een foutieve opmerking geschreven.
Eens die er stond zal u het zelf ook wel gezien hebben, maar verlichte despoten geven geen fouten toe...
Oei , dat klinkt best wel gefrustreerd......maar ik hoor wel meer dat mijn taalgebruik niet iedereen aanstaat, het zij zo.
Maarre , wat was er vaudtief aan die post (overigens 2009)? Het was hooguit niet compleet..
Last edited by LesC; 14 augustus 2010, 19:34.
Reden: Quote verbeterd
Comment