Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraag crop-factor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: beginnersvraag crop-factor

    Ik dacht dat bij een standaardlens de brandpuntafstand gelijk was aan de diagonaal van de sensor. De term standaard slaat in dat geval op het perspectief dat overeenkomt met dat van het menselijk oog.

    Als je het zou uitrekenen krijg je 43mm voor FF en 28mm voor crop, wat in de buurt ligt van de 50mm die doorgaans de standaardlens wordt genoemt.

    Ben ik hierin correct of volledig de mist in gegaan?
    Last edited by Stijn.V; 17 februari 2009, 22:05.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #17
      Re: beginnersvraag crop-factor

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Ik ruik hier trol......
      Rudy, wat bedoel je hier nou mee niet iedereen wordt geboren als prof fotograaf niemand dwingt je om antwoord te geven op vragen, die je niet interessant vindt forums zijn er toch om je vragen kwijt te kunnen

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G op een cropcamera (x1.5) komt "ongeveer" overeen met wat je "echt" ziet.
      Waarom komt 35 mm (op mijn kitlens) niet overeen met wat ik met mijn blote ogen zie en 50 mm wel?? Hier is toch ook sprak van een cropfactor?? Geef daar maar eens antwoord op, dan is de discussie ook voorbij
      Last edited by FotoGenie; 18 februari 2009, 10:02.

      Comment


      • #18
        Re: beginnersvraag crop-factor

        Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
        De term standaard slaat in dat geval op het perspectief dat overeenkomt met dat van het menselijk oog.
        Dat is juist.

        Comment


        • #19
          Re: beginnersvraag crop-factor

          Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
          Ik dacht dat bij een standaardlens de brandpuntafstand gelijk was aan de diagonaal van de sensor. De term standaard slaat in dat geval op het perspectief dat overeenkomt met dat van het menselijk oog.

          Als je het zou uitrekenen krijg je 43mm voor FF en 28mm voor crop, wat in de buurt ligt van de 50mm die doorgaans de standaardlens wordt genoemt.

          Ben ik hierin correct of volledig de mist in gegaan?
          Mijn naamgenoot heeft het bij het rechte eind.

          De TS is blijkbaar verward ivm. de grootte van de voorwerpen als men door de zoeker kijkt vs. met het blote oog. De grootte van voorwerpen wanneer men door de zoeker kijkt en een standaard lens gebruikt, heeft alles te maken met de vergrotingsfactor van de zoeker. Voor de D90 is die 0.96x. Voorwerpen zullen er dus kleiner uitzien door de zoeker (bij gebruik van standaard lens) dan met het blote oog. Enkele millimeters toevoegen, vergroot het zoekerbeeld. Dit verklaart wat de TS beschrijft in de 1e post. Doch, buiten gebruiksgemak, begrijp ik niet goed waarom dit een probleem is. Uiteindelijk druk je je foto's toch zo groot of zo klein af als je zelf wilt?

          De cropfactor heeft hier niets mee te maken, de zoeker en zijn vergrotingsfactor is de schuldige.

          Het begrip "beeldhoek" of "kijkhoek" werd in deze thread meermaals verkeerd gebruikt. De beeldhoek van het menselijk oog is ongeveer 180 graden. Als dat bij u niet het geval is moet je dringend naar de oogarts! De beeldhoek van het menselijk oog komt dus helemaal niet overeen met die van een standaardlens. (Daar is de beeldhoek = 2 * arctan(1/2) = 53,1301024 graden.)
          blog

          Comment


          • #20
            Re: beginnersvraag crop-factor

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
            Rudy, wat bedoel je hier nou mee niet iedereen wordt geboren als prof fotograaf niemand dwingt je om antwoord te geven op vragen, die je niet interessant vindt forums zijn er toch om je vragen kwijt te kunnen



            Waarom komt 35 mm (op mijn kitlens) niet overeen met wat ik met mijn blote ogen zie en 50 mm wel?? Hier is toch ook sprak van een cropfactor?? Geef daar maar eens antwoord op, dan is de discussie ook voorbij

            Omdat, mijn beste vriend, je een vraag stelt, en niet naar het antwoord wil luisteren. En zo hebben we al een aantal posts gehad hier.

            50mm word als standaard aanzien. op crop is dat dan 35mm (ongeveer)
            Als JIJ nu vind dat 50mm (dus 75mm) voor jou overeenkomt met wat je met je blote oog ziet, dan is voor jou 75mm standaard.
            Punt.

            En niemand word als pro-fotograaf geboren, de meeste worden het ook nooit. Maar als je iets wil bijleren is luisteren wel een pluspunt.

            Comment


            • #21
              Re: beginnersvraag crop-factor

              Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
              Het begrip "beeldhoek" of "kijkhoek" werd in deze thread meermaals verkeerd gebruikt. De beeldhoek van het menselijk oog is ongeveer 180 graden. Als dat bij u niet het geval is moet je dringend naar de oogarts! De beeldhoek van het menselijk oog komt dus helemaal niet overeen met die van een standaardlens. (Daar is de beeldhoek = 2 * arctan(1/2) = 53,1301024 graden.)
              Die hoek van 53 graden komt wel ongeveer overeen met de beeldhoek waarin de meeste mensen alles scherp zien.

              We zien wel inderdaad ongeveer 180 graden, maar een groot deel daarvan zie je niet scherp.
              about.me/stijnv

              Comment


              • #22
                Re: beginnersvraag crop-factor

                50 mm wordt als algemeen aanvaard standaard gebruikt niet enkel om de beeldhoek maar ook om andere lenseigenschappen.

                groothoek trekt alles uit en tele drukt alles samen (perspectief vervorming).
                Hier werd algemeen aanvaard dat een 50 mm het meest neutrale is.

                Als je nu een 35 mm neemt en je cropt de foto blijven de lenseigenschappen nog altijd hetzelfde (uitgerokken), dus neen, een 35 mm op een cropcamera is niet hetzelfde als een 50 mm op een FF
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #23
                  Re: beginnersvraag crop-factor

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

                  niet dus neen, een 35 mm op een cropcamera is niet hetzelfde als een 50 mm op een FF
                  Als de afstand wordt aangepast zodat dezelfde beelduitsnede wordt verkregen, JA.

                  Alleen de scherptediepte is niet gelijk.

                  Comment


                  • #24
                    Re: beginnersvraag crop-factor

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
                    Ja tuurlijk, ik bedoel heeft de cropfactor efect dat ik een voorwerp dichterbij kan halen of is dat niet ter sprake. Dus is 35 mm met cropfactor hetzelfde als 50 mm en heeft de 50 mm met cropfactor een lichte tele bereik? Als ik mijn kitlens op 50 mm zet heeft ie niet een lichte telebereik, maar zie ik het voorwerp zoals ik met blote ogen zie, waarom hebben we het dan voordurend over een cropfactor?

                    U noemde de term zoom bereik.
                    Die was niet van toepassing....

                    Comment


                    • #25
                      Re: beginnersvraag crop-factor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                      Ik dacht dat bij een standaardlens de brandpuntafstand gelijk was aan de diagonaal van de sensor. De term standaard slaat in dat geval op het perspectief dat overeenkomt met dat van het menselijk oog.

                      Als je het zou uitrekenen krijg je 43mm voor FF en 28mm voor crop, wat in de buurt ligt van de 50mm die doorgaans de standaardlens wordt genoemt.

                      Ben ik hierin correct of volledig de mist in gegaan?
                      Stijn, zeer juist, dit staat (stond) in alle fotoboeken

                      Het belangrijkste in de discussie is trouwens het perspectief

                      Fototechniek (Peter Charpentier, Prisma Compendia 1966 blz 118 ):

                      "Voor een juiste perspectivische indruk dienen we een foto dus te bekijken op een afstand gelijk aan die van de brandpuntsafstand, eventueel vermenigvuldigd met het aantal malen dat het negatief vergroot werd. Een vergroting van 50 x 60 cm van een met een 5 cm objectief opgenomen kleinbeeld negatief zou dus op een afstand van 5 x 20 = 100 cm moeten bekeken worden"

                      Het "negatief" van onze cropcamera zal ongeveer 30 x vergroot worden om exact hetzelfde beeld te geven (zonder over DOF te spreken)

                      Mocht het perspectief veranderen met het beeldformaat dan zouden onze compactjes met hun piepkleine sensors beelden met een totaal ander perspectief geven, dat is toch helemaal niet het geval
                      Last edited by palombian; 22 februari 2009, 22:51. Reden: veranderen met het beeldformaat

                      Comment


                      • #26
                        Re: beginnersvraag crop-factor

                        Verwarrend geef mij maar de uitleg van de twee foto,s die snap ik.
                        Last edited by Erikevl; 11 augustus 2010, 11:15.

                        Comment


                        • #27
                          Re: beginnersvraag crop-factor

                          Oorspronkelijk geplaatst door Erikevl Bekijk bericht
                          Ik lees dit forum en vind het verwarend
                          Ik zie door de zoeken van me camera D90 met 50mm lens een beeld net zo groot als met me ogen.
                          Nu wil ik een waarheid getrouw beeld maken .
                          Omdat ik rekening moet houden met de crop factor moet ik de 35mm lens nemen om een waarheids getrouw beeld te maken en telt wat ik in me zoeker zie niet mee.
                          Heb ik het zo goed begrepen .
                          Dan komt de volgende vraag mijn scherpte diepte bereik moet ik die dan berekenen met de 35 mm lens of de 50mm lens .
                          wat je in je zoeker ziet telt. Het zou kunnen dat je alles wat groter of kleiner ziet dan met je ogen, maar de beeldhoek van een brandpunt dat gelijk is aan de diameter van je sensor/filmvlak is ongeveer gelijk aan de beeldhoek van het menselijk oog.

                          Op een Nikon DX sensor is dat 35mm.

                          Scherptediepte bekijk je altijd voor de gebruikte lens.

                          En die crop factor. Ik heb daar zo mijn mening over.

                          Er gebruiken nu heel wat fotografen cropsensors. Veel van hen heeft nooit met full frame (digitaal of film gewerkt) en toch blijft iedereen brandpunten omrekenen naar een formaat dat ze niet gebruiken (misschien nooit gebruikt hebben of nooit zullen gebruiken) om zich een beeld te vormen van de beeldhoek van die lens.

                          en perspectiefvertekening is afhankelijk van je standpunt en op alle brandpunten hetzelfde.
                          Last edited by putor; 11 augustus 2010, 11:33.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #28
                            Re: beginnersvraag crop-factor

                            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            aantal mm van de lens x1.5(cropfactor)= werkelijke brandpuntafstand voor die lens op de d90
                            Als je verwarring wil zaaien, is dit geniaal.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #29
                              Re: beginnersvraag crop-factor

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Als je verwarring wil zaaien, is dit geniaal.
                              Is ook al een post van 18 maanden geleden. Misschien heeft hij nu al bijgeleerd... Wist ook niet dat je brandpuntsafstand van een lens kon aanpassen door er een andere camera aan te hangen .
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #30
                                Re: beginnersvraag crop-factor

                                je kitlens op 35mm dx geeft hetzelfde beeld al een 35mm f1.8 dx , als je het beeld wilt van de 50mm op je kitlens maar dan in lens zonder zoom moet je ook gewoon de 50mm 1.4 of 1.8 dx nemen.

                                Comment

                                Working...
                                X