Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

Wat een topic. Pas maar op dat het geen obsessie wordt. Dat gelijk willen krijgen hoe slecht je gear wel is. Gelukkig heb je een mac en geen PC. Nog goed dat fotograv(f of v, who cares)ie ook een leuke hobby kan zijn. Als je ervaart dat men je hier niet volgt wat voor zin heeft het dan nog om er hier verder op in te gaan? Je kan moeilijk verwachten dat deze gemeenschap er alleen maar is om je het gelijk te bezorgen.

nu snel een paar positief(v)e meldingen over hoe goed je cam en glas wel is en dan pleur je alles in de "aangeboden" topic.

Ik zou het ook jammer vinden als het niet is zoals ik verwacht had maar ga nu eerst eens iets eenvoudig(goed licht, makkelijk te reproduceren) proberen met varierende parameters. en als het daar ook al slecht afloopt dan is het inderdaad. is het goed dan verder naar het moeilijker werk de limieten gaan zoeken.
    heb je de Fuji nog?
    Flickr één
    Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
      Wat een topic. Pas maar op dat het geen obsessie wordt. Dat gelijk willen krijgen hoe slecht je gear wel is. Gelukkig heb je een mac en geen PC. Nog goed dat fotograv(f of v, who cares)ie ook een leuke hobby kan zijn. Als je ervaart dat men je hier niet volgt wat voor zin heeft het dan nog om er hier verder op in te gaan? Je kan moeilijk verwachten dat deze gemeenschap er alleen maar is om je het gelijk te bezorgen.

nu snel een paar positief(v)e meldingen over hoe goed je cam en glas wel is en dan pleur je alles in de "aangeboden" topic.

Ik zou het ook jammer vinden als het niet is zoals ik verwacht had maar ga nu eerst eens iets eenvoudig(goed licht, makkelijk te reproduceren) proberen met varierende parameters. en als het daar ook al slecht afloopt dan is het inderdaad. is het goed dan verder naar het moeilijker werk de limieten gaan zoeken.
      heb je de Fuji nog?
      ja de fuij wel, maar alleen nog met een 35-80 lens. De rest is verkocht!

groeten
      http://www.flickr.com/photos/MacObsession
      http://www.macobsession.be

Comment

net de hele post gelezen, nog een kleine opmerking: is de lens wel proper ?
        dat was mijn eerste gedacht toen ik de eerste fotos zag, combinatie van uv-filter met bv nog wat vette vingerafdrukken die erop staan en dan mag je ook doen wat je wil en ga je geen scherpe fotos krijgen :-(
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

de flares die je krijgt op een foto hangen enorm veel af van de hoek die je maakt t.o.v. de lichtstralen. Zelfs de duurste lens heeft last van flares als het licht slecht zit. Kijk gewoon goed op je schermpje en pas je compositie en camerapositie gewoon aan aan jouw bevindingen op het LCD schermpje zodat je minimale flares hebt. Haal sowieso je filter eraf bij sterk tegenlicht of je maakt flares alleen maar erger, ook al is het een polarisatiefilter

wat de scherpte van je lens betreft, post eens een link naar verschillende RAW bestanden die uit jouw toestel komen, getrokken op verschillende diafragmas en sluitertijden. Dan pas kunnen we je hier zeggen of je lens zo slecht is als jij beweert (neem bvb een aantal foto's, steek ze in een zip file en upload ze via rapidshare, zie google)
          5DmkIII en wat glas

Comment

Ik heb vandaag nog eens opnieuw getest vandaag met de laaghangende zon en het verschil met of zonder UV filter was toch enorm wanneer de zon (bijna) in beeld zat! Dus ik heb verder de rest van de wandeling zonder filter gewerkt, soms wel wat last van flare (als je het opzoekt), maar een heel pak minder en veel minder lelijk en vooral ook veel minder contrastverlies, dus als je toch de zonnekap erop hebt staan kan de beschermfilter er beter af, zeker bij zo'n laagstaande zon...

Probeer dat nu maar eens gewoon, je zult zien dat dat het grootste probleem is, ik heb ook wat rietstengels recht tegen de zon in geprobeerd: prima resultaat nu
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
              Lens eraf gehaald, spiegel naar boven en daar zat het haar op de viewfinder!!
              Hier laat je toch echt blijken dat je de basiskennis niet hebt, al fotografeer je al van je 10de.
              Last edited by hjanssen; 30 december 2008, 18:14.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                Nu snap ik niet waarom je altijd per sé tegen de zon in foto's wil trekken. Dit geeft met geen enkele camera-lens combinatie een goed resultaat.
                Zondagmiddag een hele serie gemaakt recht tegen de zon en geen flares of andere effecten, wel moeilijk belichten en de zon overbelicht, maat dat is te verwachten: Nikkor 70-200 2.8 + D300
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Ik heb vandaag nog eens opnieuw getest vandaag met de laaghangende zon en het verschil met of zonder UV filter was toch enorm wanneer de zon (bijna) in beeld zat! Dus ik heb verder de rest van de wandeling zonder filter gewerkt, soms wel wat last van flare (als je het opzoekt), maar een heel pak minder en veel minder lelijk en vooral ook veel minder contrastverlies, dus als je toch de zonnekap erop hebt staan kan de beschermfilter er beter af, zeker bij zo'n laagstaande zon...

Probeer dat nu maar eens gewoon, je zult zien dat dat het grootste probleem is, ik heb ook wat rietstengels recht tegen de zon in geprobeerd: prima resultaat nu
                  Dit klopt dus, persoonlijk heb ik op geen enkele lens een filter, tenzij de omstandigheden me dwingen, zoals zand of regen, maar dan puur als mechanische bescherming.
                  Ik vind toch dat als je goede lenzen koopt, je er NOOIT op vooruit gaat met een extra stuk glas ervoor....zelfs al is dat b&w topkwaliteit.

Comment

eigenlijk tegen mijn principes om hierop te antwoorden want ik vind je post nogal aggressief en zonder respect overkomend....

De lens is zeker niet slecht, vol in 't zonlicht met de filter op de lens foto's nemen zal veel vaker flare opleveren. En 't maakt echt ni uit of de zon in 't midden van de foto staat of links boven ...

als ik met een zonnebril in de wind sta te pissen dan ga ik soms ook soms dat op mij krijgen ...ofwel draai je jezelf of ofwel leer je er mee leven ...

soit en meer ga ik hier ni over zeggen ...iets minder de !!!! gebruiken en wat minder aggressief reageren kan wonderen doen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                      ... En 't maakt echt ni uit of de zon in 't midden van de foto staat of links boven ...
                      Sorry dat ik hier even moet tussenkomen, maar dit maakt de wereld van verschil, in het midden zal wsl minder (grote) flare opleveren, ik ben vanmiddag wat aan het testen geweest naar aanleiding van dit topic (en gewoon om het te weten), en hoe meer in de hoek hoe meer last van flare in dit geval: brekings-/weerkaatsingshoeken van het glas/coating liggen mogelijk aan de basis hiervan.

Ik wist wel dat een filter nooit een positief effect heeft, maar ik vrees toch bij duurder glas om krassen te krijgen, bvb met opzetten lensdop als er een stevige zandkorrel net zou tussenzitten bvb...

Groeten,
                      Koen
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

maar ik vrees toch bij duurder glas om krassen te krijgen, bvb met opzetten lensdop als er een stevige zandkorrel net zou tussenzitten bvb...
                        kweet niet welke lensdoppen jij hebt of hoe groot de zandkorrels in België zijn, maar een lensdop zal nooit tegen de lens komen
                        en zelfs dan moet je nog moeite doen, want het ding draait niet.

Het duurste glas is een UV filter.

!7-55 2.8 kost €787 en heeft 19 lenzen in 12 groepen, dat is dus €797 : 19 = €41,42 , dit zijn geslepen en gecoate lenzen + behuizing + IS + USM + daifragma + chip + vatting en dan moet een plat(wel evenwijdig), gecoat filtertje van B+W €154............over duur glas gesproken.

Kijk nog eens naar de foto gemaakt met en van de lens waarbij de frontlens was gebroken, ergens op dit forum......

Comment

Bij de overstap van bridge toestel naar reflex was ik ook niet tevreden, mijn foto's waren veel slechter dan met m'n bridge toestel.

Maar na een paar duizend foto's te hebben gemaakt zat ik terug op het niveau van m'n bridge, en nu hop naar het niveau boven m'n brige (panasonic FZ50)

Ik heb ook een 450D, 18-55 en 55-250, beide goedkope lenzen en ik ben er tevreden over. Spijtig dat ik niet meer geld heb voor een 400mm of meer...

Dus, mijn raad: veel foto's maken met je 450D en op het forum laten beoordelen. Speel ook wat met de instellingen van uw fototoestel.

Grts van iemand die al fotografeert van toen hij een jaar of 10 was maar die met z'n 450D in het begin geen mooie foto's kon maken.
                          Groetjes

CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1

Comment

Sorry dat ik hier even moet tussenkomen, maar dit maakt de wereld van verschil, in het midden zal wsl minder (grote) flare opleveren, ik ben vanmiddag wat aan het testen geweest naar aanleiding van dit topic (en gewoon om het te weten), en hoe meer in de hoek hoe meer last van flare in dit geval: brekings-/weerkaatsingshoeken van het glas/coating liggen mogelijk aan de basis hiervan.

Ik wist wel dat een filter nooit een positief effect heeft, maar ik vrees toch bij duurder glas om krassen te krijgen, bvb met opzetten lensdop als er een stevige zandkorrel net zou tussenzitten bvb...

Groeten,
                            Koen

was niet volledig duidelijk ... was een reactie op "ik keek niet recht in de zon he!! de zon is linksboven, en ik zat onderaan met mijn lens 30cm van de grond soms! Hoogstwaarschijnlijk dus de UV filter! "

vandaar, of je nu de zon in 't midden van het beeld hebt of langs de zijkant, ze staat in 't beeld met een verhoogd risico op flare....

Comment

Weet niet als het al gezegd is maar: filter afdraaien. F16 gebruiken ipv F32 en post eens opnieuw een fotoke. Lens is scherpst rond F8. Ga je naar beneden wordt het onscherper, maar naar boven ook. Vaak op het kleinste diaphragma (grootste getal) verlies je enorm veel scherpte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                                Weet niet als het al gezegd is maar: filter afdraaien. F16 gebruiken ipv F32 en post eens opnieuw een fotoke. Lens is scherpst rond F8. Ga je naar beneden wordt het onscherper, maar naar boven ook. Vaak op het kleinste diaphragma (grootste getal) verlies je enorm veel scherpte
                                Maar dat zijn toch allemaal de absolute basics, die zou hij zelf al moeten weten als ie al van zijn 10jaar fotografeert?

Comment

Working...
                                X