Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

Oorspronkelijk geplaatst door pieterke20j Bekijk bericht
    Sorry voor de dubbelpost maar kheb nog een vraagje,

Hebben ze de lens geadjusteerd of hebben ze de AF finetuning toegepast in de camera, maw, staat AF-finetuning op 0 en op off bij jouw camera want je zegt dat je net als ik ook de camera meegestuurd hebt en ik wil niet dat ze zich er vanaf maken door dat in de body bij te regelen.

Groeten

Pieter S.
    Ik heb alleen de body ingestuurd. Nikon heeft met hun apparatuur de AF van de camera opnieuw afgeregeld (geadjusteerd zeggen ze in noord-holland). Met de objectieven was niks mis. Op de D50 presteerden ze perfect maar op de D300 niet. Het was zo dat de D50 het met alle objectieven op 2.8 (en kleiner ook uiteraaard) zichtbaar beter presteerde dan de D300. Daarom heb ik de objectieven ook niet ingestuurd omdat ik die niet wilde missen maar het volgens de dealer ook niet nodig was deze in te sturen.
    Ik begreep dat het wel vaker voorkomt dat de AF voor goed lichtsterk glas moet worden afgeregeld omdat met deze objectieven de gerichtste afwijking al zichtbaar wordt.

Voor alle duidelijkheid: na de afstellening door Nikon staaat de fijnafstelling in de camera gewoon op "uit" en is de AF volstrekt betrouwbaar voor sport (wat wel hoge eisen stelt) op alle 51 AF velden en zowel in de single AF als dynamich AF standen.
    Groetjes, KC
    www.sportbeelden.com

Comment

Zo had ik het nog niet gezien maar inderdaad, het is een kwestie van aansturen van de lens he, het is nu eenmaal zo dat de lens wel scherp is maar ze gewoon niet naar de correcte positie gaat he. Als ze bij jouw in orde is zal de mijne ook wel goed komen dan zeker.
      Bedankt he ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groeten

Pieter S.

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
      Ik heb alleen de body ingestuurd. Nikon heeft met hun apparatuur de AF van de camera opnieuw afgeregeld (geadjusteerd zeggen ze in noord-holland). Met de objectieven was niks mis. Op de D50 presteerden ze perfect maar op de D300 niet. Het was zo dat de D50 het met alle objectieven op 2.8 (en kleiner ook uiteraaard) zichtbaar beter presteerde dan de D300. Daarom heb ik de objectieven ook niet ingestuurd omdat ik die niet wilde missen maar het volgens de dealer ook niet nodig was deze in te sturen.
      Ik begreep dat het wel vaker voorkomt dat de AF voor goed lichtsterk glas moet worden afgeregeld omdat met deze objectieven de gerichtste afwijking al zichtbaar wordt.

Voor alle duidelijkheid: na de afstellening door Nikon staaat de fijnafstelling in de camera gewoon op "uit" en is de AF volstrekt betrouwbaar voor sport (wat wel hoge eisen stelt) op alle 51 AF velden en zowel in de single AF als dynamich AF standen.
      D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
      Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
        Deze lens voldoet mij 100 %; op zowel ff- als cropcamera.
        Maar ik ken wel persoonlijk enkele gasten die veel last van front- of backfocus hebben/hadden.
        Zelfs iemand die zijn 24-70 tot tweemaal roe moest omruilen voor een perfekt/nieuw exemplaar.
        Vind dit uiteraard niet kunnen van Nikon

mvg,

Roland
        is er volgens mij ook dubbel en dik "over"....
        wordt er nu hoegenaamd niet meer gecontroleerd???
        Verkopen en ...als de klant niet reageerd des te beter!
        Op langere termijn zal dit toch als minder klantvriendelijk worden bestempeld!
        Ten minste als het in de "andere stallen" beter is...?
        D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
        BD0290BE

Comment

Hallo

Toen ik van Roeselare kwam, ben ik eens binnengeweest bij de winkel waar mijn camera vandaag komt en daar hebben ze gebeld naar Nikon. Ze wisten me te vertellen dat er een onderdeel van de camera vervangen moest worden maar dat Nikon al een hele tijd geen leveringen meer krijgt vanuit Frankrijk.
          Volgens mij hebben ze na introductie van de D300 gemerkt dat er iets fout zat met die lens maar was het voor wat de productie betreft economischer om de productie gewoon voort te zetten zoals gewoonlijk en de mensen die problemen ONDERVINDEN (sommige mensen controleren dit waarschijnlijk gewoonweg niet) te helpen mbv een reparatie. Ik heb nog verhalen gehoord van automerken die bij een algemeen probleem de auto's toch blijven bouwen met dit probleem omdat het goedkoper is om de stukken in garantie te vervangen dan de productielijn tijdelijk te moeten stopzetten of aanpassen.

Groeten

Pieter Soenens
          Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

Comment

Mijn camera net gaan ophalen en in de auto met de lens tegen het stuur gedrukt even getest (voorheen was op die manier reeds superveel verschil merkbaar) en zowel op 24 mm als op 70 mm is de lens nu vlijmscherp op het door mij gekozen scherpstelpunt. Bij 70 mm zit het nog ieeeetsiepietsie naar voren maar dat is naar ik meen gelezen te hebben normaal (gekozen punt is wel scherp maar het dof-gebied ligt beetje meer naar voor).

De lens is meer dan een maand weggeweest omdat zoals eerder al vermeld de onderdelen niet toekwamen bij Nikon in Brussel en bij de lens staat dat ze geadjusteerd is en ook bij de camera staat dat hij geadjusteerd is. Ook de cmos is gereinigd geweest dus eigenlijk is alles nog goed gekomen, ben blij dat ik het toestel terug heb want ik heb maar deze body dus voor mij was het een maand mijn ogen gebruiken als fototoestel .

Groeten

Pieter

Comment

Ik constateer eveneens een hinderlijke onscherpte waar niet gewenst. Eerst gedacht dat mijn combinatie gevoeligheid, snelheid en diafragma de oorzaak was van niks scherptediepte. Niet dus.
              body: D300 (nu 1 jaar oud), lens Nikkon 24-70 f2.8 (aangeschaft eind februari 2009). Zo heb ik mezelf bij 2 belangrijke shoots in onnodige problemen geholpen.
              Wie legt mij op een eenvoudige manier uit hoe ik een goede test op front- of backfocus uitvoer? Met veel dank bij voorbaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danyvantomme Bekijk bericht
                Ik constateer eveneens een hinderlijke onscherpte waar niet gewenst. Eerst gedacht dat mijn combinatie gevoeligheid, snelheid en diafragma de oorzaak was van niks scherptediepte. Niet dus.
                body: D300 (nu 1 jaar oud), lens Nikkon 24-70 f2.8 (aangeschaft eind februari 2009). Zo heb ik mezelf bij 2 belangrijke shoots in onnodige problemen geholpen.
                Wie legt mij op een eenvoudige manier uit hoe ik een goede test op front- of backfocus uitvoer? Met veel dank bij voorbaat.
                Ik denk dat je HIER wel een en ander te weten komt, voor je test wel volledig volgens de regels uit, want er is hier reeds veel onnodige paniek geweest om iets dat achteraf toch redelijk normaal bleek.

Comment

Thx. demeyreg voor de reactie. Ik was al eens op de DOF site terechtgekomen, maar ik vind daar niet onmiddellijk terug hoe je de test uitvoert. Tenzij ik erover kijk natuurlijk.

Comment

Ik kan uit de praktijk bevestigen dat de 24-70 in combinatie met de D300 niet altijd een gelukkig huwelijk is. Op de D3 en D700 zijn er veel minder problemen met front/back focus. Maar je kan dit oplossen via de AF-finetuning van de D300 (weet niet meer welke optie het juist is)

Simpele methode :

Zet een aantal batterijen of iets anders met letters op een schuin rijtje (1cm afstand tussen elk batterij). Focus op de middelste en controleer of de AF er op zit. (best op een PC-scherm)
                    Indien niet pas + of - aan via AF-finetuning en herhaal de oefening.

- werk vanop statief
                    - draai je lens iedere keer volledig out-of -focus zodat je een nieuw AF forceert
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

Comment

Thx JePe,
                      lijkt mij een heel simpele methode te zijn. Ga ik uitproberen met mijn D300 en ook met mijn oude D100. Zo zie ik onmiddellijk de verschillen in body tov de lens.
                      Met je "controleer op PC-scherm" zul je wel gewoon checken op scherm bedoelen en niet op gedrukte media veronderstel ik. Ik werk namelijk met Mac en een Eizo scherm.

Comment

1 grote tip!!!!: DOE DIT NIET!!! Behalve als er echt een heeeeel minieme afwijking is mag je dit doen maar de instelling zal maar goed staan voor een specifiek brandpunt en voor de andere brandpunten heb je dan weer problemen (ik spreek uit ondervinding).
                        Ik heb men fototoestel met lens binnengedaan en ze hebben een nieuw onderdeeltje moeten monteren hebben ze mij weten te zeggen. Toen ik men camera ophaalde stond de AF-finetuning op 0 maar was de focus wel perfect waar hij moest zijn en nu ben ik niet tevreden maar heeeeeeel tevreden over die lens van nikon!!!!

Veel succes

Groeten

Pieter

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Ik kan uit de praktijk bevestigen dat de 24-70 in combinatie met de D300 niet altijd een gelukkig huwelijk is. Op de D3 en D700 zijn er veel minder problemen met front/back focus. Maar je kan dit oplossen via de AF-finetuning van de D300 (weet niet meer welke optie het juist is)

Simpele methode :

Zet een aantal batterijen of iets anders met letters op een schuin rijtje (1cm afstand tussen elk batterij). Focus op de middelste en controleer of de AF er op zit. (best op een PC-scherm)
                        Indien niet pas + of - aan via AF-finetuning en herhaal de oefening.

- werk vanop statief
                        - draai je lens iedere keer volledig out-of -focus zodat je een nieuw AF forceert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Soenens Bekijk bericht
                          1 grote tip!!!!: DOE DIT NIET!!! Behalve als er echt een heeeeel minieme afwijking is mag je dit doen maar de instelling zal maar goed staan voor een specifiek brandpunt en voor de andere brandpunten heb je dan weer problemen (ik spreek uit ondervinding).
                          Ik heb men fototoestel met lens binnengedaan en ze hebben een nieuw onderdeeltje moeten monteren hebben ze mij weten te zeggen. Toen ik men camera ophaalde stond de AF-finetuning op 0 maar was de focus wel perfect waar hij moest zijn en nu ben ik niet tevreden maar heeeeeeel tevreden over die lens van nikon!!!!

Veel succes

Groeten

Pieter

Als ze onderdelen moeten vervangen, dan zijn er wel grotere problemen dan simpel front/back focus.

En procirep zal je toestel idd calibreren als je het binnenstuurt samen met de lens.
                          Dit was zelfs de enige mogelijkheid met de toestellen voor de D300/D3 serie.

Maar de AF-tuning maakt je toestel niet stuk. Als je hem voor een bepaalde lens niet wil gebruiken, zet je de waarde gewoon terug op 0.

Je moet natuurlijk altijd een beetje weten waar mee je bezig bent en de manual lezen !
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

Comment

Thx. demeyreg voor de reactie. Ik was al eens op de DOF site terechtgekomen, maar ik vind daar niet onmiddellijk terug hoe je de test uitvoert. Tenzij ik erover kijk natuurlijk.
                            Hier, pagina 18 afdrukken, en de rest eens lezen.

Comment

Working...
                            X