Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

    Met een 300 mm lens op een D90 (dus 450 mm kleinbeeld equivalent) is;
    - op 5 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 37,5 x 25 cm
    - op 10 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 77,5 x 52 cm
    - op 15 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 118 x 78,5 cm
    - op 20 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 158 x 105 cm
    - op 25 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 198 x 132 cm

    Comment


    • #17
      Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Met een 300 mm lens op een D90 (dus 450 mm kleinbeeld equivalent) is;
      - op 5 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 37,5 x 25 cm
      - op 10 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 77,5 x 52 cm
      - op 15 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 118 x 78,5 cm
      - op 20 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 158 x 105 cm
      - op 25 meter afstand de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 198 x 132 cm
      dus dat zijn geen klein vogelkes meer he... 37cm is al geen pimpelmees meer of ze moest genetisch gemanipuleerd zijn

      Zo'n "tabel" is wel handig viewfinder omdat ik daar zelf absoluut geen idee van heb.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #18
        Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        Zo'n "tabel" is wel handig viewfinder omdat ik daar zelf absoluut geen idee van heb.
        Nou inderdaad. Heb je dit nog soort tabellen nog meer van meer brandpunten, Viewfinder?
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #19
          Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Nou inderdaad. Heb je dit nog soort tabellen nog meer van meer brandpunten, Viewfinder?


          Als er vragen zijn dan hoor ik het wel

          Comment


          • #20
            Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

            Ik heb even de volgorde in beeld gebracht

            Comment


            • #21
              Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              http://www.erik-krause.de/schaerfe.htm#top

              Als er vragen zijn dan hoor ik het wel
              Thx. Die gaat in m'n bladwijzer lijstje
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #22
                Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Thx. Die gaat in m'n bladwijzer lijstje
                idem hier
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #23
                  Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                  idem hier
                  hebben ze daar ook de offline versie van voor field-gebruik bij lens-keuze ? ;-)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                    Een simpel illustratief testje die ik ooit eens gedaan heb : http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post1918138 , om maar te zeggen dat een 500mm lens je niet metteen het bereik geeft om die mees beeldvullend vast te leggen vanop 10m afstand
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                      Ik heb vandaag even twee foto's gemaakt met de 70-200 + TC 1,7.
                      De comp heb ik zodanig gekozen dat hier ook de DOF goed zichtbaar is.
                      Daar er geen zon is heb ik de camera ingesteld op F8,1/500 en auto ISO.
                      De afstand camera tot het onderwerp is 3 meter.

                      ISO 2200


                      ISO 1600



                      Hoop morgen mijn nieuwe AF-S 300mm te ontvangen.

                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                        @RDB
                        Fraaie test
                        U gaat hierbij uit van een objectafstand van 3 meter en die is mijns inziens niet representatief voor het fotograferen van vogeltjes tenzij de camera op afstand wordt bediend zoals ik vroeger wel eens deed met een draadontspanner van 12 meter lang en later met een infrarood afstandsbediening en nu met radio golfjes.

                        Wat is nu het geval wanneer we uw 300 mm lens als voorbeeld nemen?
                        De opgegeven brandpuntsafstand van een lens geldt ALLEEN bij scherpstelling op oneindig.
                        Wanneer u scherpstelt op een onderwerp dichterbij dan oneindig dan wordt de brandpuntsafstand korter (anders zou scherpstellen niet mogelijk zijn ) en wanneer de objectafstand kleiner wordt dan neemt ook de 'beeldhoek' af, c.q. de beeldgrootte!

                        Voorbeeld;
                        full frame camera met 300 mm lens
                        scherpstelling op 25* meter, diagonale beeldhoek 8,2 gr.
                        scherpstelling op 3 meter, diagonale beeldhoek 7,4 gr.
                        dus
                        8,2 : 7,4 = 1,108
                        en hieruit volgt
                        300 : 1,108 = 270 !! mm

                        bij scherpstelling op 1,5 meter (is mogelijk zonder TC) wordt de beeldhoek zelfs 6,6 gr. en de werkelijke brandpuntsafstand is dan 241 mm.
                        Het variëren van de objectafstand, dus ook de brandpuntsafstand, welke dus een wijziging in beeldgrootte op het scherpstelvlak tot gevolg heeft, is verdisconteert in de Erik Krause calculator.

                        *na 25 meter blijft de beeldhoek 8,2 gr !!! dus mag men aannemen dat oneindig bereikt is

                        @ b-@rt
                        Voorzover mij bekend is er geen offline versie van deze calculator.
                        Deze calculator biedt wel de mogelijkheid om een tabel te printen, klik hiertoe op Tabelle schreiben en vink de gewenste vakjes aan.

                        Bijvoorbeeld ..........



                        en de tabel

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                          @ ViewFinder
                          bedankt voor de uitgebreide informatie.

                          Natuurlijk is 3 meter niet representatief voor vogeltjes te fotograferen echter ik heb geleerd je aan te passen aan het materiaal dat je bezit en niet omgekeerd.

                          De foto's die ik gemaak heb zijn genomen vanuit een schuiltent, die ik in af en toe mijn tuin opzet.
                          Ik heb met mijn voorbeeld foto's willen aangeven dat je met dit materiaal 70-200 + TC 1,7 wel vogeltjes kunt fotograferen, maar dat je zeer beperkt bent.
                          Met de AF-S 300m wordt dit niet veel beter, maar met die beperking zal ik ook wel leren om te gaan.

                          mvg
                          Antoine

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                            Je leert overal mee omgaan, als is het soms vloekend
                            Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik met mijn Praktisix vogeltjes probeerde te vangen. Camera op statief, draadontspanner eraan en op het juiste moment knippen... ja ho maar net nadat de spiegel met donderend geraas was opgeklapt en de sluiter opende, was het vogeltje helaas gevlogen. Ik heb in die tijd wel veel puntjes van staarten in beeld gebracht.
                            Tegenwoordig zit bij dergelijke oefeningen de camera in een DIY geluiddichte box van dik styropor met aan de binnenzijde geluidsabsorberend materiaal en steekt er een antennetje uit .
                            Leve de vooruitgang.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                              @ ViewFinder
                              bedankt voor de uitgebreide informatie.

                              Natuurlijk is 3 meter niet representatief voor vogeltjes te fotograferen echter ik heb geleerd je aan te passen aan het materiaal dat je bezit en niet omgekeerd.

                              De foto's die ik gemaak heb zijn genomen vanuit een schuiltent, die ik in af en toe mijn tuin opzet.
                              Ik heb met mijn voorbeeld foto's willen aangeven dat je met dit materiaal 70-200 + TC 1,7 wel vogeltjes kunt fotograferen, maar dat je zeer beperkt bent.
                              Met de AF-S 300m wordt dit niet veel beter, maar met die beperking zal ik ook wel leren om te gaan.

                              mvg
                              Antoine
                              Tja, het gaat helaas ook niet anders, zelfs met een tele van 800mm krijg je een pimpelmees nooit beeldvullend vanop afstand. (als je er al iets scherp op krijgt ;-)
                              Er zijn hier ook teveel mensen die denken, als ik een 400mm koop kan ik alles fotograferen, terwijl eigenlijk de manier waarop (schuilhut, voederplaats, geduld, veel geduld) tientalen malen belangrijker zijn.
                              Ik denk voor jou, dat het verschil met de 300mm niet zozeer in de afbeeldinggroote, maar eerder in de scherpte en kontrast gaat zitten. En de mogelijkheid om wat verder te croppen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wat is de ideale lens om vogels te fotograferen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                                Tja, het gaat helaas ook niet anders, zelfs met een tele van 800mm krijg je een pimpelmees nooit beeldvullend vanop afstand. (als je er al iets scherp op krijgt ;-)
                                Er zijn hier ook teveel mensen die denken, als ik een 400mm koop kan ik alles fotograferen, terwijl eigenlijk de manier waarop (schuilhut, voederplaats, geduld, veel geduld) tientalen malen belangrijker zijn.
                                Ik denk voor jou, dat het verschil met de 300mm niet zozeer in de afbeeldinggroote, maar eerder in de scherpte en kontrast gaat zitten. En de mogelijkheid om wat verder te croppen.
                                Helemaal eens.
                                mvg
                                Antoine

                                Comment

                                Working...
                                X