Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk verschil maakt het uit....?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk verschil maakt het uit....?

CONLUSIE

PRO Canon EOS 50mm 1.2
    1) lens heeft een meer stevige bouw (nuttig is extreme werksituaties) dan de 1.4
    2) realiseert een exclusief Bohet
    3) zou zeer scherp vanaf 1.2
    4) in therorie zou de dof beter zijn dan bij de 1.4
    5) kleuren zouden mooier zijn… (niet aangetoond)?
    6) zou sneller scherpstellen … ( niet aangetoond)

CONTRA Canon 50mm 1.2
    1) De aankoopprijs is duur, dus prijzig ! (1400 euro)
    2) Vanaf f 8 geen verschilpunten met de lens 1.4 (lineair kwalieteitscurve stopt)
    3) Lens heeft meet CA (chromatische abberatie) dan de anderen 1.4 en 1.8
    4) minder geode hoeken en idem focus

PRO Canon 50mm 1.4 (1.8)
    1) lens is compacter en lichter dan de 1.2
    2) de aankoopprijs is aanvaardbaar (400 euro)
    3) zeer scherp vanaf f 2
    4) vanaf f 8 ongeveer gelijklopende kwaliteit als de 1.2

Contra Canon 50mm 1.4 (1.8)
    1) is iets minder lichtgevoelig in extreme slechte lichtomstandigdeheden
    2) bij extreme opening ….“mogelijks..iets meer lensafwijkingen (CA, Vignettering,randonscherpte) ?

Alternatief voor de Canon lenzen
    1) De Sigma lens 50mm 1.4 scoort prima en dit misschien zelfs beter dan de Canon met zijn lensdiameter van 70mm (en behoorlijk scherpe aankoopprijs van 375 euro)
    2) Recente test reslutaten beschrijven deze lens van Sigma evenwaardig en op sommige nievau’s beter dan Canon EOS 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
      CONLUSIE

PRO Canon EOS 50mm 1.2
      3) zou zeer scherp vanaf 1.2
      5) kleuren zouden mooier zijn… (niet aangetoond)?
      6) zou sneller scherpstellen … ( niet aangetoond)

PRO Canon 50mm 1.4 (1.8)
      3) zeer scherp vanaf f 2
      4) vanaf f 8 ongeveer gelijklopende kwaliteit als de 1.2

Contra Canon 50mm 1.4 (1.8)
      2) bij extreme opening ….“mogelijks..iets meer lensafwijkingen (CA, Vignettering,randonscherpte) ?
      Wat mij vooral opvalt in uw conclusie is de negatieve instelling tov de 1.2
      Zou scherp zijn, terwijl je het van de 1.4 als een statement zet.
      Niet aangetoont bij de kleuren en het scherpstellen, maar wel weer als statement dat ze op F8 geen verschil meer geven.
      Als je hier jezelf wil mee wijsmaken dat de 1.4 beter is dan de 1.2 doe gerust maar als je conclusies maakt en met andere mensen wil delen blijf dan objectief!!
      Alles wat de 1.2 beter heeft dan de 1.4 trek je in twijfel alles wat de 1.4 beter heeft is waarheid.
      Als ik vandaag nog de tijd vind maak ik een foto met de 1.8 en de 1.2 op F8 en laat ik je zien dat je wel duidelijk nog een verschil kan zien.
      Last edited by Doc_Holiday; 29 november 2008, 12:55.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Beste
        Doc Holiday

De conclusies zijn het resultaat van de samenvatting van iedere inzender...
        Niet van mezelf... dus als er meerdere punten contra zijn ... worden die ook aangebracht
        Als er verschilpunten PRO zijn staan die er ook...
        Dus ieder zijn waarheid...

Tenslotte neem ik geen standpunt in , noch voor noch tegen
        maar kan je door de ingezonden informatie komen tot een betere keuze... (hoop ik)

lamp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
          Beste
          Doc Holiday

De conclusies zijn het resultaat van de samenvatting van iedere inzender...
          Niet van mezelf... dus als er meerdere punten contra zijn ... worden die ook aangebracht
          Als er verschilpunten PRO zijn staan die er ook...
          Dus ieder zijn waarheid...

Tenslotte neem ik geen standpunt in , noch voor noch tegen
          maar kan je door de ingezonden informatie komen tot een betere keuze... (hoop ik)

lamp
          Waarom zet je dan bij elk voordeel van een 1.2 "zou" of nog niet bewezen. Is de mening van de mensen die dit zeggen dan niet gelijk aan de mening van de mensen die de opmerkingen maken over de 1.4?

Misschien moet je die site ook eens bekijken, dan kan je veel foto's zien gemaakt met de verschillende lenzen.
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX

Comment

Beste Doc Holiday

Bedankt voor uw eerlijk antwoord,
            Het antwoord staat in de inzending nr 33

Maar mag ik jou een voorstel doen... ?
            Voeg uw eigen ervaringen met de 50mm 1.2 van Canon toe aan de positieve...en overtuig ons !
            Merk op dat er meer positieve items staan bij de Pro's dan bij de lens 1.4

Tenslotte als u graag "alles" in de "voorwaardelijke wijze" wenst te lezen... geen probleem !
            Dit kleine testje is gebasseerd op ervaringen van de inzenders en is niet op enige wetenschappelijke basis samengesteld (vandaar voorwaardelijk).

vriendelijke groeten
            Lamp

Comment

Voor de niet gelovers hier enkele foto's genomen op F8.
              Enkel rechtgezet en gecropped. Voor zover mijn ogen nog goed werken zie je toch wel een verschil en op max resolutie zie je het nog veel beter.

links de 1.8 rechts de 1.2

85 f1.2

85 f1.8
              Last edited by Doc_Holiday; 30 november 2008, 15:55.

Comment

Ik neem helderheids- en contrastverschil waar, geen scherpteverschil.

Onderstaande lenzen zijn het scherpst op f/5,6

50 mm f/1,2 L
                op f/5,6
                2138 LW/PH in het centrum
                1862,5 LW/PH aan de randen

50 mm f/1,4
                op f/5,6
                2055 LW/PH in het centrum
                1956,5 LW/PH aan de randen

50 mm f/1,8 II
                op f/5,6
                2069 LW/PH in het centrum
                2004 LW/PH aan de randen

85 mm f/1,2L
                op f/5,6
                2112,5 LW/PH in het centrum
                2041,5 LW/PH aan de randen

85 mm f/1,8
                op f/5,6
                2014 LW/PH in het centrum
                1993,5 LW/PH aan de randen

Laat de cijfers voor zich spreken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Ik neem helderheids- en contrastverschil waar, geen scherpteverschil.

Onderstaande lenzen zijn het scherpst op f/5,6

50 mm f/1,2 L
                  op f/5,6
                  2138 LW/PH in het centrum
                  1862,5 LW/PH aan de randen

50 mm f/1,4
                  op f/5,6
                  2055 LW/PH in het centrum
                  1956,5 LW/PH aan de randen

50 mm f/1,8 II
                  op f/5,6
                  2069 LW/PH in het centrum
                  2004 LW/PH aan de randen

85 mm f/1,2L
                  op f/5,6
                  2112,5 LW/PH in het centrum
                  2041,5 LW/PH aan de randen

85 mm f/1,8
                  op f/5,6
                  2014 LW/PH in het centrum
                  1993,5 LW/PH aan de randen

Laat de cijfers voor zich spreken.
                  Wie vergelijkt er nu op 5.6?
                  Een beetje fotograaf weet toch dat ELKE lens op 5.6 goed is? Ik ga nog verder, de 18-55 IS II van 120 euro verslaat deze 2 lenzen zelfs op 5.6
                  Als jou norm 5.6 is heeft het ook geen enkele zin om zoveel geld voor een dure lens uit te geven.
                  Het gaat hier over de nuances, de bokeh, de kleuren, de mogelijkheid om objecten te kunnen isoleren.
                  Fotografie is kunst, en ieder ervaart dat verschillend.

Comment

Ik noem deze getallen omdat het gehele draadje over f/8 gaat.
                    Uw terechtwijzing was niet nodig omdat ik van die feiten al 40 jaar op de hoogte ben.
                    En dat had u kunnen weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Ik noem deze getallen omdat het gehele draadje over f/8 gaat.
                      Uw terechtwijzing was niet nodig omdat ik van die feiten al 40 jaar op de hoogte ben.
                      En dat had u kunnen weten.
                      F8? hebben we het hier over hetzelfde draadje? De enigst F8 die hier genoemd word volgens mij is ergens een post van calibratie, een lens die zelfs op F8 niet scherp zou zijn (dus defekt)
                      Het is ook geen terechtwijzing hé, Ik was er niet op uit om uw (hoe kan ik weten 40jarige) ervaring in twijfel te trekken. Alleen gaat het hier om de relevantie, de topicstarter vraagt wat en hoe het verschil tussen een goedkope en duurdere variant van dezelfde lens voorstelt.
                      En de cijfertjes van Photozone zijn niet zaligmakend, het verschil op scherm of papier wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        F8? hebben we het hier over hetzelfde draadje? De enigst F8 die hier genoemd word volgens mij is ergens een post van calibratie, een lens die zelfs op F8 niet scherp zou zijn (dus defekt)
                        Het is ook geen terechtwijzing hé, Ik was er niet op uit om uw (hoe kan ik weten 40jarige) ervaring in twijfel te trekken. Alleen gaat het hier om de relevantie, de topicstarter vraagt wat en hoe het verschil tussen een goedkope en duurdere variant van dezelfde lens voorstelt.
                        En de cijfertjes van Photozone zijn niet zaligmakend, het verschil op scherm of papier wel.
                        Misschien even aan toevoegen dat mijn voorbeeld foto's genomen zijn op F8 om te laten zien dat je zelfs dan nog verschil ziet tussen beide lenzen. Had ik ze genomen op 1.8 je zou het verschil natuurlijk veel beter zien, maar zelfs hier vind ik het duidelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                          Misschien even aan toevoegen dat mijn voorbeeld foto's genomen zijn op F8 om te laten zien dat je zelfs dan nog verschil ziet tussen beide lenzen. Had ik ze genomen op 1.8 je zou het verschil natuurlijk veel beter zien, maar zelfs hier vind ik het duidelijk.
                          Aha, vandaar het misverstand.
                          Dus hier zie je niet het heerlijke bokeh en mogelijkheid tot isoleren.
                          Zet de test hier maar eens op 1.2 tegenover 1.8, dan kunnen de mensen zien waarom de lens zoveel duurder is.

Comment

Aha, vandaar het misverstand.
                            Dus hier zie je niet het heerlijke bokeh en mogelijkheid tot isoleren.
                            Zet de test hier maar eens op 1.2 tegenover 1.8, dan kunnen de mensen zien waarom de lens zoveel duurder is.
                            Zal dieje straks ofzo nog eens proberen te maken. Maar ik vind het verschil op F8 al duidelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Zal dieje straks ofzo nog eens proberen te maken. Maar ik vind het verschil op F8 al duidelijk.
                              Maar mij moet je niet overtuigen.
                              Ik heb deze lens een tijdje in mijn bezit gehad (85 1.2) ik had deze gekcoht omdat men zei dat ie zo goed was, en ik moet toegeven, deze lens is magic.
                              Helaas verkocht voor andere zaken te kunnen kopen.
                              Maar ik koop hem zeker terug.

Comment

Maar mij moet je niet overtuigen.
                                De rest is er precies ook stil van geworden, kan dat begrijpen. Ik word ook altijd stil van foto's genomen met die lens

Die 200mm is misschien nog wat beter, maar kost ook wel veeeeeeeeeeel meer en ik sta wel liever iets dichter bij het model.

Comment

Working...
                                X