Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

    Oorspronkelijk geplaatst door D80
    Leg die 130 euro maar bij elkaar voor een goed statief!
    Dat is eerlijk gezegd vééél te weinig voor een goed macrostatief.
    Met die "bij elkaar" bedoelde ik samen met andere spaarcentjes... niet de 130 apart.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

    Comment


    • #47
      Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

      Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      Aangezien we spreken over twee macrolenzen met een vergelijkbare constructie, zal de sluitertijd voor een identiek diafragma waarschijnlijk hetzelfde zijn.
      waarschijnlijk. Dus eigenlijk ben je er juist zoals ik niet helemaal zeker van

      Ik denk persoonlijk dat de 180mm f/8 op 1/1 minder licht gaat doorlaten dan de 105mm f/8 op 1/1 omdat er inwendig in macrolenzen toch een soort van regelbare extensiering zit veronderstel ik. Voor 1/1 met de 180mm zou dan de extensiering 180mm moeten zijn en voor de 105mm krijgen we dan maar 105mm. 8cm supplementaire extensie kan toch al snel 1stop lichtverlies betekenen dacht ik?

      https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

      http://wim-meeus.blogspot.com/
      https://1x.com/wimmeeus/

      Comment


      • #48
        Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

        Oorspronkelijk geplaatst door willempieke Bekijk bericht
        Eén ding is zeker : er worden zowel met de 105mm als de 180mm prachtige foto's gemaakt zowel met statief als zonder en met flitser als zonder dat men kan concluderen dat de enige beperkende factor de kunde van de fotograaf is.
        Ik zou het houden op de (kunde van) de fotograaf als voornaamste beperkende factor, maar verder geef ik je 100% gelijk. 't Is uiteindelijk de foto die telt, dat mogen we niet vergeten.

        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Volgens sommige bronnen zal de 180mm, door zijn design, meer dieptescherpte hebben.
        Het is misschien ook deels subjectief, maar ik heb de indruk dat ik effectief zo'n verschil merk wanneer ik met m'n 180mm macro werk vergeleken met m'n 60mm. Al gebruik ik de laatste niet meer zoveel "in the field"...
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #49
          Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Volgens sommige bronnen zal de 180mm, door zijn design, meer dieptescherpte hebben.

          Uit http://www.vanwalree.com/optics/dof.html :

          "The idea that a lens with a longer focal length yields more DOF than one with a shorter focal length may sound controversial, but the effect really is due to the design, not the focal length. Macro lenses exist with a focal length of ~ 200 mm, and these presumably have a pupil magnification that is even smaller than 0.7. Then, provided that the subject is framed the same way, a telephoto macro lens for many applications offers three advantages over its more symmetrical competitor of shorter focal length: an increased working distance, an increased depth of field, and a narrower field of view that comes with a more (absolutely) blurred and less obtrusive background."
          Je hebt gelijk , wat ik neerschreef is niet correct voor macrofotografie (gezien de lenzen niet symmetrisch zijn, en je een assymetrische DOF krijgt)

          Oorspronkelijk geplaatst door willempieke Bekijk bericht
          waarschijnlijk. Dus eigenlijk ben je er juist zoals ik niet helemaal zeker van

          Ik denk persoonlijk dat de 180mm f/8 op 1/1 minder licht gaat doorlaten dan de 105mm f/8 op 1/1 omdat er inwendig in macrolenzen toch een soort van regelbare extensiering zit veronderstel ik. Voor 1/1 met de 180mm zou dan de extensiering 180mm moeten zijn en voor de 105mm krijgen we dan maar 105mm. 8cm supplementaire extensie kan toch al snel 1stop lichtverlies betekenen dacht ik?
          Er zijn hier twee effecten die spelen : de meeste macrolenzen bereiken niet hun maximaaldiafragma bij life-size vergroting. Bij Nikon wordt dat duidelijk weergegeven (een 105 VR op 1:1 heeft als maximaal diafragma 1/4.5, en dat wordt ook zo aangegeven)

          Verder is er ook nog de T-value (transmission value). Zelfs twee lenzen met dezelfde brandpuntsafstand zijn niet per definitie even "lichtsterk" : een 18-200 VR met > 20 elementen zal bij hetzelfde diafragma minder licht doorlaten als een eenvoudige prime met 7-8 elementen voorzien van dure coatings...
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #50
            Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

            Als beginner heb ik dit draadje met veel interesse gelezen.

            Ik ben ook geïnteresseerd in Macro, maar ik vraag me af wat je nodig hebt om groter te gaan dan 1:1. Ik weet dat het niet makkelijk is, maar ik ben te nieuwsgierig.

            - een extender 1.4 of 2.0 ?
            - tussenringen
            - voorzetlenzen met een dioptrie
            Wat is het effect van elk van deze mogelijkheden, en wat zijn de nadelen?

            Comment


            • #51
              Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Als beginner heb ik dit draadje met veel interesse gelezen.

              Ik ben ook geïnteresseerd in Macro, maar ik vraag me af wat je nodig hebt om groter te gaan dan 1:1. Ik weet dat het niet makkelijk is, maar ik ben te nieuwsgierig.

              - een extender 1.4 of 2.0 ?
              Dit is inderdaad 't beste maar zonder denigrerend te willen overkomen zou je beter beginnen met 't begin. Trouwens, met te croppen kom je ook al een heel eind.

              Comment


              • #52
                Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                Ik ben gisteren de Nikon 105 VR gaan halen, nadat ik deze een weekje getest heb. Ik heb in de winkel nog de Sigma 150 in m'n pollekes gehad maar die was naar mijn gevoel te lang voor wat ik er in de eerste plaats voor ogen voor had , aquarium fotografie

                Indien ik naar insecten etc ga, zal ik wss een 1.4 of 1.7 tc er tussen zetten...
                2xZ6, 1xD7500, glas, licht

                Comment


                • #53
                  Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                  Ik ben gisteren de Nikon 105 VR gaan halen, nadat ik deze een weekje getest heb. Ik heb in de winkel nog de Sigma 150 in m'n pollekes gehad maar die was naar mijn gevoel te lang voor wat ik er in de eerste plaats voor ogen voor had , aquarium fotografie

                  Indien ik naar insecten etc ga, zal ik wss een 1.4 of 1.7 tc er tussen zetten...
                  Prima keuze!
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #54
                    Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
                    Tokina wordt altijd in het het rijtje vergeten en is trouwens ook een heel goede fabrikant van objectieven, van de 3th party objectieven lijken deze de meeste van uitzicht op een Nikon door de gouden afwerking. Ik heb een Tokina AT-X 100M PRO D maar met canonvatting en ik ben daar reuze tevreden over en het enige minpunt dat ik kan bedenken is de trage AF, maar met macro's gebruik je die toch niet. De prijs van dit objectief ligt toch onder de andere merken hoor, Tamron is ietsje duurder, dan Sigma en dan Nikon.
                    Ik heb ook die Tokina 100mm macro 1:1, superlens voor 330 euro gekocht. Gebruik hem op mijn D70, op mijn D60 zal ik enkel handmatig focussen wat ik zo en zo vrijwel altijd doe met macro en closeup.
                    Wat mij betreft ook zeker een aanrader voor een budget.

                    Comment

                    Working...
                    X