Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

    Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
    Wat ik mede bedoel: is de scherptediepte op 1.4 niet in de meeste gevallen TE kort om een "normale" foto te kunnen maken, waardoor je 1.4 daadwerkelijk maar in weinig gevallen toepast. Oftewel: hoe vaak schiet je onder de 1.8 ?
    Ik heb twee voorbeeldjes van Hans opgezocht die ik een sublieme toepassing van 'shallow DOF" vind (tesamen met heel subtiele tonen):

    Forum voor het plaatsen van foto's waarbij de mens centraal staat: modellen, glamour, straatleven,...... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

    Forum voor het plaatsen van foto's waarbij de mens centraal staat: modellen, glamour, straatleven,...... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


    Zijn 'lensje' heeft ook wat geholpen, want dit is waar dit 'lensje' in uitblinkt.
    Niet elke lens is volopen zo scherp.

    Bij de 5D-ers is er ook een hele clan van 'shallow DOF lovers' (5D omdat deze betaalbare FF intrinsiek minder DOF heeft).
    Je kan dus wel degelijk heel mooie prentjes schieten met weinig scherptediepte.
    Last edited by PSG; 10 januari 2009, 19:51.

    Comment


    • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

      wat is ondertussen de conclusie over die lens
      is ze beter dan de af d versie ?
      scherpte/ snelheid/bouwkwaliteit...

      dit topic is een beetje stilgevallen maar wat ik zo lees is toch niet echt overtuigend....
      http://www.jvs-photography.be/

      Comment


      • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

        Zou het echt niet weten, die lens is nog altijd niet (terug) verkrijgbaar......
        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

        Comment


        • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

          bij konijn nederland zijn ze toch in vooraad .... zie ik op hun site?
          http://www.jvs-photography.be/

          Comment


          • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

            Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
            wat is ondertussen de conclusie over die lens
            is ze beter dan de af d versie ?
            scherpte/ snelheid/bouwkwaliteit...
            Optisch is ze volgens mij een stuk beter dan de AF-D versie.

            De AF-S is trager dan een AF-D op een D3, dat is zeker, maar hoe snel de AF-D Bv. op een D80 is dat weet ik niet, dus het zou kunnen dat de AF-D daar ook trager werkt, het zal er wel een beetje van afhangen welke scherpstelmotor er in een boddy zit bij gebruik van de AF-D.
            Dat was het eerste dat mij opviel, de eerste maal dat ik het objectief op mijn camera zette, O wat is ie traag, maar ik moet wel zeggen dat daar tegenover de AF heel correct is, maar eerlijk gezegd, ik had de AF liever wat sneller gezien, maar we zijn dan ook reeds veel gewoon hé.

            Bouwkwaliteit, kunstsof, maar daarom niet minder sterk voor wat het dient, het objectief voelt wel veel prettiger aan dan de AF-D.

            Comment


            • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

              Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
              bij konijn nederland zijn ze toch in vooraad .... zie ik op hun site?
              Ik leef niet in Nederland
              Konijn.BE heeft ze niet
              "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

              Comment


              • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                ik ook niet maar konijn be kan ze laten komen van nl......geen probleem , kwestie van 1 of 2 dagen
                http://www.jvs-photography.be/

                Comment


                • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                  Ik heb de lens een maand geleden gereserveerd en wacht nog altijd ... had ik het geweten was het bij mij toch een bestelling uit Nederland geweest
                  Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

                  Comment


                  • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                    Ik heb vandaag een Sigma 50/1.4 gekocht
                    Heb op verschillende fora over deze lens gelezen en daar is hij als zeker niet minder beoordeeld
                    Eerste eigen oordeel ,geweldig ,AF zelfs in bijna donker steeds precies goed
                    Scherp ,mooie kleuren
                    Kost trouwens net zoveel als de nieuwe Nikon 1.4

                    Comment


                    • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                      Oorspronkelijk geplaatst door muis Bekijk bericht
                      Ik heb de lens een maand geleden gereserveerd en wacht nog altijd ... had ik het geweten was het bij mij toch een bestelling uit Nederland geweest
                      Die reservering kan je afzeggen hoor
                      Snap niet waarom dit weeral zo moeilijk moet zijn hier in dit apenland terwijl ze in NL gewoon in stock zijn.....
                      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                      Comment


                      • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                        Allé mannen, de test der testen

                        http://www.photozone.de/nikon--nikko...-nikkor_50_14g

                        Ik ga 'm nu lezen. Eens zien of de resultaten met mijn bevindingen stroken

                        Comment


                        • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                          Mja,

                          Ik vertrouw ook hard op die site en blij dat ze em toch highly recommended zetten
                          Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

                          Comment


                          • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                            Ook hier een trage(re) AF geconstateerd, is toch wel vreemd voor een nieuwe lens, zou je niet verwachten..... of zou dit liggen aan het gebruik op een niet FF body?
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

                            Comment


                            • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                              Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                              Ook hier een trage(re) AF geconstateerd, is toch wel vreemd voor een nieuwe lens, zou je niet verwachten..... of zou dit liggen aan het gebruik op een niet FF body?
                              Die traagheid geeft misschien een indruk van matte AF prestaties, maar niets is minder waar. De focus van de AF-S is juist preciezer gemaakt en laat veel snellere micro aanpassingen toe dan de traditionele AF en houdt zo zijn onderwerp beter vast. De oudere 50mm heeft hier bovenop maar 1/3 draai nodig om van de kortste focusafstand naar oneindig te gaan en de AF-S een 1/2 draai.

                              Verder haal ik uit het review dat op de grotere diafragma's de scherpte op de randen een stuk verbeterd is ten koste van een iets mindere scherpte in het midden van het beeld.

                              Comment


                              • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Verder haal ik uit het review dat op de grotere diafragma's de scherpte op de randen een stuk verbeterd is ten koste van een iets mindere scherpte in het midden van het beeld.
                                De review geeft juist als belangrijkst minpunt, de softness tegen de randen.

                                Persoonlijk ben ik zeer tevreden met de review, want ik zie hoegenaamd niets dat een grote stap voorwaarts is tov de AF-D. Tekend is ook dat mijn Sigma 30mm f1.4 scherper is en meer contrast geeft op f1.4, de randen buiten beschouwing gelaten.

                                Toch vreemd en ontgoochelend dat Nikon zo'n high-tech, schitterende en complexe zoomlenzen als de 14-24/24-70 in elkaar kan steken, maar een eenvoudig en meer dan 50jaar oud design van 50mm niet helemaal goed kan krijgen.

                                De kost/productieprijs zal er wel voor iets tussenzitten, maar de concurrentie zit niet stil en gaat dan met de pluimen lopen...

                                Comment

                                Working...
                                X