Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

    Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
    Het is wel, extreem kantje boordje, hé demeyereg (qua licht)
    Hoe erg is het in de RAW (as shot)
    Moeilijk te zien van hier, maar het lijkt me meer een "PP" issue??

    Groetjes
    veronique
    In RAW is het misschien minder erg Veronique, maar het is er ook, en wordt waarschijnlijk nog wat versterkt door het verkleinen en wat opscherpen om hier te posten.

    En eigenlijk kan ik het je wel laten zien, aan de hand van een screenchot van het originele onbewerkte RAW beeld, gemaakt uit capture NX2, hier heb ik alleen in photoshop het formaat aangepast van dikke 1.000 pix naar 900.



    Groetjes, Geert.
    Last edited by Guest42; 7 januari 2009, 17:56.

    Comment


    • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

      Ik werk nooit met capture
      Zo te zien is er al een soort van verscherping gebeurd (buiten uw weten om dan)
      Het kan ook zijn dat je, alle geluidsbarrières hebt overschreden, maar dan van het Helse Contrast, hé!!
      Dan komt elke Pixel-aap uit de sensor-mouw, natuurlijk.

      Trek nu eens een normaal, mooi, real life kunst-fotoke, wat denk je daarvan, Geert?
      Als het frele licht om te strelen is en de schaduwen je sprookjes vertellen ...dat, bedoel ik!!

      Dat past trouwens veel beter bij Uw andere fil en mooi top-materiaal, dan dit gedoe!!

      Groetjes
      veronique
      Last edited by Veronique; 7 januari 2009, 22:14. Reden: mk³+ Z0/2
      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

      Comment


      • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

        Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
        Ik werk nooit met capture
        Zo te zien is er al een soort van verscherping gebeurd (buiten uw weten om dan)
        Het kan ook zijn dat je, alle geluidsbarrières hebt overschreden, maar dan van het Helse Contrast, hé!!
        Dan komt elke Pixel-aap uit de sensor-mouw, natuurlijk.

        Groetjes
        veronique
        Ja Veronique, er is blijkbaar ook veel méér gaande met mijn screenshot, ik heb deze gemaakt op mijn andere computer, en kom hier tot de bevinding dat bij een screenshot ook de witbalans er niet op gelijkt.

        Trek nu eens een normaal, mooi, real life kunst-fotoke, wat denk je daarvan, Geert?
        Als het frele licht om te strelen is en de schaduwen je sprookjes vertellen ...dat, bedoel ik!!
        Ja dat weet ik wel, en wees gerust, ik heb er ook goeie hoor.
        Maar het is de bedoeling om ook de tekortkomingen van het objectief (in dat geval kan het ook de sensor zijn) naar voor te brengen, wat heeft het voor zin om hier alleen mooie foto's te tonen gemaakt op f8.0, waar ieder objectief op zijn top is, ik wil liever wat tonen op grote opening en in moeilijke omstandigheden gemaakt, waar de grenzen liggen.

        Mischien zegt dat je meer, ook gemaakt onder moeilijke omstandigheden van allerlei spots enzo.

        Nikon D3, 50mm AF-S

        Opname gemaakt bij bestaand spotlicht op 2.000 ISO, diafragma f2.5, 1/60 sec. Exif in de foto aanwezig.


        Geert.

        Comment


        • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Maar het is de bedoeling om ook de tekortkomingen van het objectief (in dat geval kan het ook de sensor zijn) naar voor te brengen, wat heeft het voor zin om hier alleen mooie foto's te tonen gemaakt op f8.0, waar ieder objectief op zijn top is, ik wil liever wat tonen op grote opening en in moeilijke omstandigheden gemaakt, waar de grenzen liggen.
          Bedankt voor je houding! Op zoek naar de grenzen! en dit zonder het moeten afzeiken of ophemelen van het product maar wel open (durven) aangeven wat de max is van het product! En dat vanuit de praktijk situatie en niet in lab omstandigheden is zoveel prettiger dan al die theoretische discussies die her en der te vinden zijn.

          Nogmaals bedankt voor je moeite!!
          ---------------- Ik doe niet meer mee

          Comment


          • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

            Wat ik me nu afvraag: zijn er omstandigheden waarin je diafragma 1.4 werkelijk gebruikt ? Ik heb zelf de 1.8 en vraag me af of de 1.4 een meerwaarde biedt. En bij de AF-D was de 1.8 (naar wat ik gelezen heb) scherper dan de 1.4 Hoe zit dat bij de AF-S ?

            Comment


            • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

              Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
              Wat ik me nu afvraag: zijn er omstandigheden waarin je diafragma 1.4 werkelijk gebruikt ? Ik heb zelf de 1.8 en vraag me af of de 1.4 een meerwaarde biedt. En bij de AF-D was de 1.8 (naar wat ik gelezen heb) scherper dan de 1.4 Hoe zit dat bij de AF-S ?
              Op een digitaal toestel is de AF-D f1.8 inderdaad beter dan de AF-D f1.4 versie, en dat is jammergenoeg een feit.

              Juist daarom, dat ik de AF-S versie heb gekocht, nu probeer ik uit te zoeken of deze werkelijk beter is dan de AF-D, daarom dat ik hier verschillende opnames, gemaakt onder moeilijke omstandigheden probeer neer te zetten.

              Zijn er omstandigheden waar je 1.4 echt nodig hebt, ja wat moet je daar op antwoorden, als je houdt van een zeer beperkte scherpte zou ik zeggen ja, maar je hebt ook nog de zeer heldere zoeker enz.
              Hier eentje gemaakt op f1.6 http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2093460

              Comment


              • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                Wat ik mede bedoel: is de scherptediepte op 1.4 niet in de meeste gevallen TE kort om een "normale" foto te kunnen maken, waardoor je 1.4 daadwerkelijk maar in weinig gevallen toepast. Oftewel: hoe vaak schiet je onder de 1.8 ?

                Comment


                • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                  Wat ik mede bedoel: is de scherptediepte op 1.4 niet in de meeste gevallen TE kort om een "normale" foto te kunnen maken, waardoor je 1.4 daadwerkelijk maar in weinig gevallen toepast. Oftewel: hoe vaak schiet je onder de 1.8 ?
                  Dat hangt voor een groot stuk van de afstand tussen object en camera af hé, 1.4 geeft niet noodzakelijk een te kleine scherptediepte, raadpleeg eens Doffmaster.

                  Of een objectief met dergelijk grote opening nog kwaliteit kan leveren, dat is een andere vraag, want weinig f1.4 objectieven zijn zonder fouten volopen.

                  Comment


                  • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                    Ik werk nooit met capture
                    Is dit dan niet het beste programma voor NEF bestanden?
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                    Comment


                    • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                      Is dit dan niet het beste programma voor NEF bestanden?
                      If you're just processing a few shots at a time, maybe.
                      If you need something that's up to serious use. No way.

                      I've tried a lot of processors with all their fancy tools and claims, I can't find anything to match Capture One Pro though.

                      Comment


                      • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                        Ja heb hier nu ook een trial staan van CO 4 pro, beeldkwaliteit is in ieder geval schitterend.....

                        Voor mij zal de niet pro versie wel voldoen
                        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                        Comment


                        • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                          Is dit dan niet het beste programma voor NEF bestanden?
                          Hier "alles en altijd" van RAW naar DNG, via de rocksolid and High-Speed DNG converter!

                          Groetjes
                          veronique
                          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                          Comment


                          • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Ja Veronique, er is blijkbaar ook veel méér gaande met mijn screenshot, ik heb deze gemaakt op mijn andere computer, en kom hier tot de bevinding dat bij een screenshot ook de witbalans er niet op gelijkt.

                            Inderdaad

                            Mischien zegt dat je meer, ook gemaakt onder moeilijke omstandigheden van allerlei spots enzo.

                            Nikon D3, 50mm AF-S

                            Opname gemaakt bij bestaand spotlicht op 2.000 ISO, diafragma f2.5, 1/60 sec. Exif in de foto aanwezig.


                            Geert.
                            Met spots krijg je nu niet echt het frêle licht, hé Geert!
                            Wel, al iets realistischer qua contrast, dan je mutsventje.

                            Ik hou nu eenmaal van minicontrasten (inside) het algemeen (vrij lage) contrast!
                            Een foto moet “voor mij” en de meeste kunstfotografen, eerder licht diffuus zijn en een zo groot mogelijk palet aan frêle tinten vertonen!
                            Hoog contrast en hoge lelijke scherpte, zijn dus echt vijanden van de kunstfotografie
                            Voor kiekjes van de hond, familie of technische/product/architectuur shots, enz, ligt dat wat anders.
                            Er is namelijk een groot onderscheid tussen kunst en het gewoon eerder documentarisch vastleggen van een moment of evenement!
                            Vandaar ook mijn totaal onbegrip voor zinloze shots met een contrast van +20 boven de red zone, of crops van totaal oververscherpte nietszeggende muren, enz!
                            What a waist of quality time!!
                            Gebruik die tijd om naar Kunst &/of FotoGallerijen te gaan en er gaat een andere wereld open

                            Een extra grote px file is “okay, if you need it” anders is het enkel een nadeel en de uiteindelijke (zware downsampling) zou wel eens tegen kunnen slaan
                            Ik heb nog voor geen enkele fotograaf hoeven te croppen, behalve dan voor een website-design.
                            Is een kwestie van respect voor het beeld en misschien voor jezelf!


                            Dit is enkel mijn bescheiden, persoonlijke mening en is ruim & algemeen bedoeld, hoor.

                            Dit gaat dan nog maar enkel over het licht en niet over compositie, etc.

                            Nogmaals "no offence" Geert, je vraagt mijn mening en ik geef ze, thats it.

                            Groetjes
                            veronique
                            Last edited by Veronique; 10 januari 2009, 16:11. Reden: 505-KifKif
                            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                            Comment


                            • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                              Een héél licht invulflitsje, doet wonderen en gaat, in tegenstelling tot wat de meesten denken, veel meer sfeer creëren indien goed gedaan! (less is more)
                              Zo simpel kan het leven zijn, zie
                              Graag eens een voorbeeldje.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                              Ik werk 14 tot 16 uur per dag op: RAW files van "ALLE" merken ... en jij??
                              Klinkt niet gezond. Ziet ge dan op het 16e uur de zaken nog even helder als op het 1e?

                              Comment


                              • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                                Wat ik mede bedoel: is de scherptediepte op 1.4 niet in de meeste gevallen TE kort om een "normale" foto te kunnen maken, waardoor je 1.4 daadwerkelijk maar in weinig gevallen toepast. Oftewel: hoe vaak schiet je onder de 1.8 ?
                                Hoi Marco,

                                Jazeker,die scherptediepte moet wel (zoveel mogelijk) detail bevatten, wat niet bij elke lens, op volle opening, het geval is.
                                Het onderwerp moet zich er echter wel voor lenen en de kunst is om de scherpte op de exacte plaats te leggen.
                                Dat is pas een echte grens om te ondekken, bijvoorbeeld

                                Groetjes
                                veronique
                                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                                Comment

                                Working...
                                X