Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.
Goeie foto! Ik heb ondertussen ook wat meer geëxperimenteerd met de 1.4G en ben er wel tevreden mee.
Alleen is het niet altijd evident om het onderwerp perfect scherp te krijgen, vooral op f/1.4. In vrij donkere omstandigheden moet je dan ook snel naar hogere ISO's gaan, wat dan weer meer ruis met zich meebrengt. Dit valt vooral op bij de donkere partijen in de foto's. Zelf ben ik niet zo tevreden over ISO waarden boven de 800 bij de D300. Daarom heb ik eergisteren testen gedaan met Noise Ninja in Aperture 2.0. Dit werkt vrij goed (heb zelf voor iedere ISO waarde een profiel aangemaakt).
Ik vraag mij af of de D3 hier betere prestaties neerzet, vooral in combinatie met een f/1.4
De beste resultaten met deze lens haal ik (voorlopig) op de S stand (met een minumum van 1/50).
Dirk
Goeie foto! Ik heb ondertussen ook wat meer geëxperimenteerd met de 1.4G en ben er wel tevreden mee.
Alleen is het niet altijd evident om het onderwerp perfect scherp te krijgen, vooral op f/1.4. In vrij donkere omstandigheden moet je dan ook snel naar hogere ISO's gaan, wat dan weer meer ruis met zich meebrengt. Dit valt vooral op bij de donkere partijen in de foto's. Zelf ben ik niet zo tevreden over ISO waarden boven de 800 bij de D300. Daarom heb ik eergisteren testen gedaan met Noise Ninja in Aperture 2.0. Dit werkt vrij goed (heb zelf voor iedere ISO waarde een profiel aangemaakt).
Ik vraag mij af of de D3 hier betere prestaties neerzet, vooral in combinatie met een f/1.4
De beste resultaten met deze lens haal ik (voorlopig) op de S stand (met een minumum van 1/50).
Dirk
".... moet je al snel naar hogere ISO's gaan."
Pardon? Dit is Nikon's meest lichsterke prime lens (naast de 85mm 1.4 en 50mm f1.2 ais), hoe kan je nu als negatief punt geven dat de lens niet lichtsterk genoeg is
Dat de D3 betere prestaties geeft op hoge ISO dan de D300 is toch niet iets dat je jezelf nog met afvragen?
Waarom op 1/50s S-stand? Zit je dan niet met AUTO-ISO en kleine diafragma's en onnodige bewegingsonscherpte als er voldoende licht is?
Goeie foto! Ik heb ondertussen ook wat meer geëxperimenteerd met de 1.4G en ben er wel tevreden mee.
Alleen is het niet altijd evident om het onderwerp perfect scherp te krijgen, vooral op f/1.4. In vrij donkere omstandigheden moet je dan ook snel naar hogere ISO's gaan, wat dan weer meer ruis met zich meebrengt. Dit valt vooral op bij de donkere partijen in de foto's. Zelf ben ik niet zo tevreden over ISO waarden boven de 800 bij de D300. Daarom heb ik eergisteren testen gedaan met Noise Ninja in Aperture 2.0. Dit werkt vrij goed (heb zelf voor iedere ISO waarde een profiel aangemaakt).
Ik vraag mij af of de D3 hier betere prestaties neerzet, vooral in combinatie met een f/1.4
De beste resultaten met deze lens haal ik (voorlopig) op de S stand (met een minumum van 1/50).
Dirk
1.Dit is nu juist een super-lichtsterke en dus (normaal gezien) eerder een ISO verlagende lens!
2. Op 1.4 is de scherpte(diepte) heel beperkt en dat is normaal!
3.D700/D3 gaat iets beter zijn, vermits het FF toestellen zijn!
Of je dit nu altijd in je prints of on-screen gaat opmerken is een héél ander verhaal!
Met zulk een lens moet je leren werken (ijken / personal calibration) en de grenzen bepalen of zelfs verleggen!
Is eigenlijk een beetje voor elke lens geldig!
Maar bon, the sky is the limit, hier!!
3.D700/D3 gaat iets beter zijn, vermits het FF toestellen zijn!
Of je dit nu altijd in je prints of on-screen gaat opmerken is een héél ander verhaal!
Beetje offtopic hoor, maar sinds wanneer zijn hoge ISO prestaties tussen de D300 & D3/D700 nauwelijks te onderscheiden?
De ISO 1600 van de D3 ziet er beter uit dan de ISO 400 van de D300... dat is niet alleen iets dat tezien is on-screen, maar ook een verschil van 1/50 met 1/200s in de praktijk.
On:
Niemand die een AF-S gekocht heeft en z'n AF-D nog liggen heeft en ze aan een vergelijkende test werpt? Is 300x meer interessanter dan individuele foto's.
Beetje offtopic hoor, maar sinds wanneer zijn hoge ISO prestaties tussen de D300 & D3/D700 nauwelijks te onderscheiden?
Naar mijn eigen low-light ervaring kan je met identieke instellingen ISO1600 van de D300 vergelijken met ongeveer ISO5000 op de D700.
On:
Niemand die een AF-S gekocht heeft en z'n AF-D nog liggen heeft en ze aan een vergelijkende test werpt? Is 300x meer interessanter dan individuele foto's.
Ik zou een AF 50mm f/1.4D van mijn fotomaat kunnen vragen, en ik heb zelf ook nog de AF 50mm f/1.8D, maar ik zie er tegenop om er veel tijd in te stoppen met het risico hoofdzakelijk negatieve reacties te oogsten Ik kan alleen maar zeggen dat ik volop van mijn nieuw objectief geniet, en dat scherpte op f/1.4 perfect betrouwbaar en bruikbaar is door de relatief trage maar zeer precieze AF
Last edited by frank207be; 28 december 2008, 16:05.
Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.
Dat is het nu juist, ik breek zeker deze nieuwe lens NIET af maar...neem nu bv. de volgende situatie:
woonkamer...een paar normale staanlampen met gloeilampen in elke hoek van de kamer...een tiental personen...2300H (dus het is donker buiten...geen zonlicht, geen maanlicht...), maar wel extra kerstboom verlichting
Ik probeer op de D300 de volgende lenzen (zonder flits):
50mm f/1.4G
24-85mm f/2.8-4
18-200mm f/3.5-5.6G
Beknopte samenvatting op stand S en ISO op automatisch (van 200 tot 3200), matrix lichtmeting, AF-S
de 50mm: 1/50 gaat naar f/1.4 en ISO 1600 soms 3200. (Op P kiest hij voor 1/25 f/2.8 en 3200 ISO)
de 24-85mm: 1/20 gaat naar f/2.8 en 2200 - 3200 ISO (1/20 zorgt al snel voor bewegingsonscherpte)
de 18-200mm; 1/8 gaat naar f/3.5 en ISO 1800
Als ik de ISO manueel moet kiezen voor al deze lenzen, dan zit ik minimaal op ISO800 (maar meestal te donker, dus moet ik hoger gaan)
Alle hulp welkom om met deze lenzen betere foto's te maken in de bovenvermelde omstandigheden
Beetje offtopic hoor, maar sinds wanneer zijn hoge ISO prestaties tussen de D300 & D3/D700 nauwelijks te onderscheiden?
De ISO 1600 van de D3 ziet er beter uit dan de ISO 400 van de D300... dat is niet alleen iets dat tezien is on-screen, maar ook een verschil van 1/50 met 1/200s in de praktijk.
Als u op dat formaat naar uw foto's kijkt, dan bent u niet met fotografie bezig, maar met iets totaal anders!
Alle hulp welkom om met deze lenzen betere foto's te maken in de bovenvermelde omstandigheden
tx,
Dirk
Kort en bondig:
Vanuit de hand D700
En met de D300: statief gebruiken en hopen dat je onderwerpen een moment kunnen stilzitten zodat je op ISO800 kan blijven. Ik heb zo toch scherpe foto's van personen aan 1/15s. Ook kan je je verdiepen in flitsfotografie. Met behulp van indirecte flits op witte muren kom je ook al heel ver
Dat is het nu juist, ik breek zeker deze nieuwe lens NIET af maar...neem nu bv. de volgende situatie:
woonkamer...een paar normale staanlampen met gloeilampen in elke hoek van de kamer...een tiental personen...2300H (dus het is donker buiten...geen zonlicht, geen maanlicht...), maar wel extra kerstboom verlichting
Ik probeer op de D300 de volgende lenzen (zonder flits):
50mm f/1.4G
24-85mm f/2.8-4
18-200mm f/3.5-5.6G
Beknopte samenvatting op stand S en ISO op automatisch (van 200 tot 3200), matrix lichtmeting, AF-S
de 50mm: 1/50 gaat naar f/1.4 en ISO 1600 soms 3200. (Op P kiest hij voor 1/25 f/2.8 en 3200 ISO)
de 24-85mm: 1/20 gaat naar f/2.8 en 2200 - 3200 ISO (1/20 zorgt al snel voor bewegingsonscherpte)
de 18-200mm; 1/8 gaat naar f/3.5 en ISO 1800
Als ik de ISO manueel moet kiezen voor al deze lenzen, dan zit ik minimaal op ISO800 (maar meestal te donker, dus moet ik hoger gaan)
Alle hulp welkom om met deze lenzen betere foto's te maken in de bovenvermelde omstandigheden
tx,
Dirk
Een héél licht invulflitsje, doet wonderen en gaat, in tegenstelling tot wat de meesten denken, veel meer sfeer creëren indien goed gedaan! (less is more)
Zo simpel kan het leven zijn, zie
Tot volgende week .... saluut en Happy ShootYear
Groetjes
veronique
Last edited by Veronique; 28 december 2008, 16:54.
Reden: Foutje verbeterd
Als u op dat formaat naar uw foto's kijkt, dan bent u niet met fotografie bezig, maar met iets totaal anders!
en idd. offtopic
Groetjes
veronique
Altijd dat zelfde argument...
Dus volgens uw redenering zijn fotografen al een halve eeuw niet bezig met fotografie omdat ze in de juiste omstandigheden doordacht kiezen voor ISO 50, ISO 800 of ISO 3200 filmrolletjes en nadenken over de lichtgevoeligheid en daaraan verbonden korrel van de film.
Denk je dat fotografen in 1975 een filmrol die 2-3 stops meer lichtgevoelig was en toch even veel of weinig korrel toonde, volledig links lieten liggen?
Denk je dat fotografen de voorbije halve eeuw nooit met vergrootglas hun foto's of negatieven van dichtbij bekeken en er de beste, scherpte, zuiverste uit kozen?
Comment