Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Sorry meneer, ik probeer hier alleen mijn persoonlijke bevindingen neer te zetten, zijn deze positief, dan zal ik ze ook positief proberen te brengen, maar dat zonder de negatieve kanten weg te stoppen, die zal ik hier heus ook wel vermelden, het gaat hier voornamelijk over de nieuwe 50mm AF-S, en ik wil dat hier best terzake houden, en dat met de beste bedoelingen.

    Toen ik de oude 50mm AF-D f1.4 gebruikte op mijn D200 D2H en D2X vielen deze mij niet zo goed mee, en ik heb er heus wel meerdere gebruikt, over de prestaties op een FullFrame kan ik mij niet uitspreken, want daar heb ik ze niet gebruikt.
    Feit was dat de 1.8 het over het algemeen beter deed dan de veel duurdere 1.4 waar dat op mijn analoge Nikon F4 en F5 net het omgekeerde was, daar was de 50mm AF-D f1.4 echt een topper van een objectief, wat zoals reeds gezegd helaas niet kan gezegd worden bij gebruik op een digitaal croptoestel.

    Nu hoop ik alleen dat die nieuwe 50mm AF-S het net zo goed en wie weet mischien nog beter zal doen op een digitaal toestel.

    Mijn eerste bevindingen, (voor alle duidelijkheid puur gevoelsmatig)
    Voor een AF-S nogal een trage AF, maar daartegenover staat, dat ik de indruk heb, dat deze zeer correct en precies werkt.
    Het objectief ziet er nogal plastiekerig uit, zoals bv de kunststof filterdraad, maar bij de 105 mm macro AF-S is dat net dezelfde constructie, maar het voelt anders aan gewoon omdat deze zwaarder is.
    Persoonlijk had ik hem liever gezien met een 62mm filterdraad,en dat gewoon omwille van de uitwisselbaarheid van mijn polarisatiefilter nu heb ik een 62mm polarfilter en een 77mm wil ik hier dus polariseren, dan moet ik ofwel nog een polarfilter bijkopen, ofwel een adapterring, maar daar heb ik niet zo goede ervaringen mee.
    Verder een heel degelijke metalen bajonetkoppeling met dichtingsrubber, en een heel goed aanvoelende scherpstelring, zonder de minste speling en naar mijn gevoel heel goed afgedicht.
    Het glas oogd kristalhelder, en het diafragme over practisch de ganse lijn mooi rond.

    Vervorming, heel licht kussenvormige vertekening maar eigenlijk het spreken niet waard.

    Verder gebruik zal moeten uitwijzen in hoeverre dit objectief zal voldoen aan de noden van een digitale sensor zoals deze van de D3X, als dit objectief het scheidend vermogen kan waarmaken om deze sensor te voeden zijn ze bij Nikon geslaagd volgens mij.
    Dit verhaal zegt zoveel meer dan een kleine foto-tje! Dit geeft praktische info.
    - Filtermaat is jammer inderdaad.
    - niet zo heel snelle AF waarschijnlijk ook niet echt heel bezwaarlijk (denk ik), deze wordt toch over het algemeen niet gebruikt bij snelle onderwerpen (sport ofzo).
    - toch nog plastic aanzien?! had ik niet verwacht eerlijk gezegd.... bouw wel stevig aanvoelend hoop ik?
    - Ik ga er toch vanuit dat dit nieuwe objectief gaat voldoen op en de nieuwste sensor??!! Anders laat Nikon toch wel een stevig steekje vallen zeg! Zal best goed komen mag ik aannemen...

    We lezen de ervaringen wel!
    Last edited by edjeB; 17 december 2008, 11:44.
    ---------------- Ik doe niet meer mee

    Comment


    • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Ook de 45mm PC en een 50mm f1.4 zijn geen objectieven om te vergelijken, en als ik dan toch zou mogen kiezen, dan liever een 24mm PCe, deze lijkt mij meer geschikt voor architectuur, waar een schift en tilt dan volgens mij zijn grootste nut kan bewijzen, 45 en 85mm Pc's hebben dan meer hun specifieke toepassingen, die voor de gewone fotograaf minder van toepassing zijn, pas op, dat is mijn zicht op PC objectieven hé, ook heb je om een PC makkelijk te kunnen gebruiken een ander matglas nodig, want scherpte beoordelen op je gewone matglas is helemaal niet zo gemakkelijk.
      Een DSLR heeft zowiezo een te kleine zoeker om goed te kunnen oordelen over de selectieve scherpstelling bij het gebruikt van Tilt.
      Aangezien je zowiezo op statief dient te werken als je zo'n lens gebruikt, is het gebruik van de live-view functie veel meer aangewezen

      Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
      I think I'll be saving my coins, I don't see a reason to replace my 50mm 1.4 with that photo.

      Or am I missing something here?
      Neen, Rob. Ik heb op andere forums ook al een aantal foto's gezien die me niet direct enthousiast maken over de lens. Zelf vind ik de bookeh niet echt top, met erg veel storende dubbele lijnen in de out-of-focus gebieden.
      Persoonlijk ben ik veel meer gecharmeerd door de 50 mm EX van sigma, met een top bookeh. Maar die lens vind ik dan weer veel te groot voor een 50mm...
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

      http://supermasj.zenfolio.com

      Comment


      • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

        Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
        Dit verhaal zegt zoveel meer dan een kleine foto-tje! Dit geeft praktische info.
        - Filtermaat is jammer inderdaad.
        - niet zo heel snelle AF waarschijnlijk ook niet echt heel bezwaarlijk (denk ik), deze wordt toch over het algemeen niet gebruikt bij snelle onderwerpen (sport ofzo).
        - toch nog plastic aanzien?! had ik niet verwacht eerlijk gezegd.... bouw wel stevig aanvoelend hoop ik?
        - Ik ga er toch vanuit dat dit nieuwe objectief gaat voldoen op en de nieuwste sensor??!! Anders laat Nikon toch wel een stevig steekje vallen zeg! Zal best goed komen mag ik aannemen...

        We lezen de ervaringen wel!
        -Ja, mischien heb ik de foto wat te snel willen posten, zonder een beoordelingswaardige foto te hebben, maar je kon toch een zeker oordeel vellen over het scherpteverloop op f1.4.
        -Plastiek aanzien, ja, daar kunnen we tegenwoordig niet meer onderuit denk ik, maar het materiaal voelt aan en ziet er uit, en zal wel hetzelfde zijn als van de 105mm AF-S-VR macro, het objectief voelt eigenlijk wel stevig en de scherpstelring loopt lekker, niet te los en niet te vast, best een aangenaam aanvoelend objectief.

        Comment


        • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

          Discussie met belangstelling gevolgd (afgezien van het gehakketak )

          Deze review erbij gepakt waaruit blijkt dat de MTF waardes van de AFS toch net iets beter zijn dan die van de AFD. (komen wel van Nikon zelf )
          Opvallend is dat de AFD wint wat betreft focussnelheid. Deze schrijver vindt de 58 filtermaat juist een voordeel t.o.v 52 van de AFD.
          Enfin lees zelf maar, ik ben er nog niet uit.

          groet, Rik

          Comment


          • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

            Bij konijn is ie in voorraad, ben ook wel geinteresseerd in dit lensje op mijn nieuwe D700.
            Heb nog geen 50 mm, dus dan kan ik beter gaan voor deze nieuwe, of toch maar voor de oude 1.4D?

            Mvg
            "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

            Comment


            • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

              Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
              Bij konijn is ie in voorraad, ben ook wel geinteresseerd in dit lensje op mijn nieuwe D700.
              Heb nog geen 50 mm, dus dan kan ik beter gaan voor deze nieuwe, of toch maar voor de oude 1.4D?

              Mvg
              Need AF-S?
              Need the wetherproofing?
              Need the latest sniffs of development?
              Need the latest because it's the best?

              Have the cash?

              Go for the new one.

              Need good photos and still want cash in your pocket?

              Go for the old one.

              Neither are bad at all, this pipo has read all the links in this thread, and from what I can make out, the only difference in the final results of most of the images taken, will be in the EXIF data.
              I bet that in a blind test, nobody would spot the difference between 2 images anyway.

              Your money, your choice.
              My opinion, just as others are allowed to have them.

              Comment


              • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                Thanks, for your meaningful clarification.

                By the way, Pipo the clown was a very much-beloved and popular clown in the sixties & seventies in the Netherlands on television

                Comment


                • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                  Een oordeel waar ik me volledig in kan terugvinden: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=30431357

                  Dus vrij vertaald: een minder snelle maar zeer precieze AF-S en een scherpe en contrastrijke f/1.4 tot f/2.0
                  Last edited by frank207be; 22 december 2008, 16:49.

                  Comment


                  • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                    Ik ben de 50mm f/1.4G zaterdag gaan halen.

                    Mijn bevindingen:
                    • snelle focus (maar niet super snel, maar goed genoeg voor mij...)
                    • weegt echt niet veel
                    • prijs kwaliteit is OK


                    Ik ben vooral van plan om deze lens te gebruiken voor concertfotografie op een D300.

                    Deze foto is van onze kater (f/2 - 1/50 ISO200). Een van de eerste foto's (BTW, ik ben maar een amateur fotograaf, maar kan wel tegen kritiek )



                    Groeten,
                    Dirk
                    Website: https://www.dirkchristiaens.photography
                    Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

                    Comment


                    • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
                      Ik ben de 50mm f/1.4G zaterdag gaan halen.



                      Deze foto is van onze kater (f/2 - 1/50 ISO200). Een van de eerste foto's (BTW, ik ben maar een amateur fotograaf, maar kan wel tegen kritiek )
                      (...)

                      Groeten,
                      Dirk
                      Foto met bewegingsonscherpte is wel niet echt bruikbaar om de scherpte van een nieuwe lens te beoordelen...

                      Comment


                      • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                        Foto met bewegingsonscherpte is wel niet echt bruikbaar om de scherpte van een nieuwe lens te beoordelen...
                        Zo op het oog is er volgens mij geen sprake van bewegingsonscherpte; wel is goed het effect van een zeer beperkte DOF op F/2 te zien.

                        Comment


                        • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                          Zo op het oog is er volgens mij geen sprake van bewegingsonscherpte; wel is goed het effect van een zeer beperkte DOF op F/2 te zien.
                          Daarnet stond de foto er op volledige resolutie. Is ondertussen veranderd.
                          Op het resized exemplaar dat er nu staat is de bewegingsonscherpte natuurlijk niet meer op te merken, noch de prestaties van de lens zelf uiteraard..


                          Een link naar het origineel zou dus wel handig zijn. En misschien een andere foto op F1.4, omdat de lens naar het schijnt paar procentjes beter presteert op vol diafragma dan de AF-D versie.

                          Comment


                          • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                            Eentje van onze kleinzoon.
                            Gemaakt naast een neonverlichte etalage, vandaar de rode gloed op zijn muts, dat was niet de mooiste foto, maar geeft wel een indruk over de voorgrondonscherpte, crop van ongeveer de halve foto.

                            Nikon D3, 50mm AF-S
                            ISO 640, f2.0, 1/200 sec.

                            Comment


                            • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                              Nikon D3 50mm AF-S

                              ISO800, 1/80sec., f1.6

                              Comment


                              • Re: Nieuwe Nikon AF-S 50mm 1.4 G komt er zeker aan.

                                Eigenaardig, dat hier geen enkele reactie op komt. of

                                Op de laatse kan je goed zien hoe de hoge lichten (kerstverlichting) zich tekenen, zelf vind ik de scherpte op f1.6 nog heel goed meevallen.

                                Comment

                                Working...
                                X