Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje macrolens + verschil 150 en 180mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: vraagje macrolens + verschil 150 en 180mm

    Ik twijfel ook tussen de 150mm & 180mm
    Heb een 40D, denk wel dat de 150 genoeg zal zijn rekening houdende met de cropfactor (=240mm). Had vroeger de Canon 100mm op het oog, maar zal ook waarschijnlijk de Sigma 150 worden...

    Comment


    • #32
      Re: vraagje macrolens + verschil 150 en 180mm

      Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
      - De 30mm minder is maar heel klein en zal je niet merken.
      Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
      Ah, ik meen gelezen te hebben hier op BD dat de werkingsafstand (voor 1:1 vergroting) maar enkele cm's scheelt tss 150/180.
      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Macro fotografie hoeft niet altijd 1:1 te zijn, meestal werk je op iets grotere afstand zodat je "vergroting" feitelijk maar 1:2 of 1:3 is (vb een vlinder, ik zeg maar iets).
      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hoe kan je nu met slechts 68mm tussenringen op een 150mm objectief een vergroting halen van 2:1

      Leg dat hier eens uit aub.
      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Ja, volgens mij heb je op een 150mm eerder 150mm tussenringen nodig om naar 2:1 te gaan.

      verificatie :

      De vereenvoudigde formule is = (Length of your lens + Length of extension) / Length of lens = Magnification factor, dus (150mm + 68mm)/150mm = 1.45x dus inderdaad om naar 2x te gaan heb je 150mm nodig. Deze formule houdt géén rekening met de werkelijke focale afstand van de lens bij 1:1. Deze kan korter zijn dan 150mm. Stel dat de Sigma bij 1:1 zich eerder gedraagt als een 100mm lens dan wordt de vergroting 1.65x ipv 1.45x. Om tot 2:1 te komen zou de 150mm een 75mm lens moeten worden op zijn kortste scherpstelafstand (en dat zou mij verbazen).
      en dat is inderdaad het geval met de sigma (het is een 78 mm lens bij 1:1, dacht ik, heb het deze week nog ergens gelezen maar vind de link niet meer teug) ... vandaar ook zijn korte werkafstand (38cm) , terwijl de sigma 180 mm een werkafstand heeft van 48 cm (en slecht 4 cm langer is), een wereld van verschil als je het mij vraagt...
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

      http://supermasj.zenfolio.com

      Comment

      Working...
      X