Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring mee telecompressie voorzetlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Iemand ervaring mee telecompressie voorzetlens

    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Waar het om ging is of je MEER licht je camera in krijgt.
    Het antwoord is JA, jij ontkent het en maakt een omtrekkende beweging....
    Een serieuze fabrikant zal een degelijke converter gewoon kunnen maken met een acceptabele beeldkwaliteit.
    Waarom is die er dan niet?
    Omdat een groothoekconverter op een telezoom een ezel achter de wagen is (als je aan z'n staart trekt wil hij vooruit), niemand die enigszins goed bij zijn hoofd is zal serieus aan een degelijk product denken, voor de prijs van een degelijke converter kan je ook een hele goede korte lichtsterke zoom kopen.
    Het is commercieel een onzinnig product, maar mogelijk is het absoluut.
    Het probleem met jou is, dat je niet zo goed bent in een rationeel houtsnijdend betoog (
    Nou, ik ben anders heel erg goed in het begrijpen van een rationeel houtsnijdend betoog - overigens in mijn werksituatie een absolute voorwaarde - maar ik heb wel een klein minpuntje in mijn karakter: als men woordenschat gebruikt die een doorsnee welopgevoede mens in conversaties niet meteen naar boven haalt, dan vind ik ineens mijn welwillendheid niet meer terug. Ook wanneer men zo maar ineens veronderstellingen naar voren schuift, zoals met dat rationeel betoog bijvoorbeeld, om maar iets te noemen, is dat iets waarmee ik niet goed om kan.
    Je uitleg vóór dat laatste zinnetje ziet er echter heel rationeel uit, en als ik dat laatste zinnetje even laat voor wat het uiteindelijk maar is, is dat eigenlijk wat we zochten als kort, bondig en compleet antwoord op al het gehakketak van de afgelopen week, en geef ik zomaar ineens toe dat ik dus wel erg fout zat.
    Ik heb vandaag weer bijgeleerd, waarvoor mijn dank.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #32
      Re: Iemand ervaring mee telecompressie voorzetlens

      Ik weet dat dit een oud topic is maar er werd terug naar gelinkt en toen dacht ik terug aan een discussie op een ander Engelstalig forum die me interessant leek, maar waar geen duidelijk antwoord op kwam.

      Stel dat het mogelijk is om een 1.6 x telecompressor te maken die tussen body en lens komt en die het volledige beeld van een fullframe lens verkleint naar de dekking van een aps-c sensor, dan hou je theoretisch een scherper beeld over dat terug de beeldhoek en werkelijke lichtsterkte van de lens op 35mm oplevert, of zie ik dat verkeerd?

      Lijkt me toch soms wel interessant, maar mss is een 'goedkope' fullframecamera goedkoper/handiger.

      Bij gebruik van oude manuele lenzen zou dit wel een leuke oplossing kunnen zijn voor de lenzen die de spiegel van bvb een 5D raken, ik zou dat wel zien zitten, mijn 58 1.2 volledig benutten
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #33
        Re: Iemand ervaring mee telecompressie voorzetlens

        Blijkbaar interesseert het hier niemand, maar ik heb ondertussen toch nog iets opmerkelijks gevonden, blijkbaar is dit ongeveer de manier waarop Olympus haar digitale lenzen heeft aangepast aan de 2x crop van haar 3/4 toestellen (ik kan niet direct ontdekken of er elementen worden toegevoegd voor de voorste of achter de achterste lensgroep):

        Olympus uses what are essentially permanently attached "wide converters" to make their 35-100mm f2.0 and 14-35mm f2.0 lenses work. They're basically very conventional 70-200mm f2.8 and 28-70mm f2.8 designs with the wide converter added to adapt them to the Oly crop factor. It appears they had intended to convert the lenses from f2.8 to f1.4, but didn't manage to get the optical paths wide enough. Pity, because this makes the new lenses about 50% heavier and bulkier than they should be for f2.0 lenses. (yes Virginia,
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #34
          Re: Iemand ervaring mee telecompressie voorzetlens

          Mij interesseert het wel en het illustreert mijn stelling in de draad uit 2008......
          Ik vermoed dat het dan voorzetconverters zijn, gezien de omvang en gewicht van de Oly lenzen.

          Ik wacht nog op commentaar van de betweters die meteen wisten dat zoiets onmogelijk was.....
          Last edited by Keeskanon; 31 mei 2010, 19:36.

          Comment


          • #35
            Re: Iemand ervaring mee telecompressie voorzetlens

            Ik eigenlijk ook

            Heb je ook een mening over het verschil tussen de plaatsing voor of achter de lens?

            Voor een fullframe sensor is er wsl enkel de optie om een breedhoek voorzetlens te gebruiken, maar op een cropcamera lijkt me de optie tussen lens en camera veel logischer, omdat je anders eerst de beeldhoek van de lens vergroot, wat wel lichtwinst maar ook kwaliteitsverlies zal meebrengen en daarna toch de randen er weer afknipt, maar het zal wellicht van lens tot lens afhangen of dit mogelijk/beter is. Anders zou een ander voordeel zijn dat je slechts één convertor nodig hebt, en niet voor elke lens met verschillende diameter een andere.
            Ik vind het vreemd dat dit nog niet bestaat, de meeste primes hebben nog steeds geen goede aps-c equivalenten..
            Zeker voor (micro) 4/3 toestellen zou dit ook erg praktisch kunnen zijn lijkt me, zeker als ze het zelf al (min of meer) toepassen in in hun lenzen.

            Edit: of als er iemand een reden zou weten waarom dit onmogelijk is ben ik ook benieuwd, ik kan me voorstellen dat het mss moeilijk/onmogelijk is om oneindig te behouden (de adapters om FD lenzen volledig op EF te kunnen gebruiken hebben bvb een 1.2x tele werking om dit te bekomen)
            Last edited by oermens; 31 mei 2010, 17:23.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #36
              Re: Iemand ervaring mee telecompressie voorzetlens

              Ik vermoed dat een groothoekconverter tussen lens en body optisch te moeilijk wordt om nog enigszins acceptabel te worden bij een redelijke prijs.
              Bij Olympus is men bepaald niet achterlijk.....

              Comment


              • #37
                Re: Iemand ervaring mee telecompressie voorzetlens

                Uiteindelijk hier nog wat leesvoer gevonden, maar nog steeds geen duidelijke conclusie
                Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


                Hier wordt geopperd dat de techniek wel mogelijk is, maar Kodak er een patent op heeft.

                Als ik die Olympus lenzen bekijk lijkt het mij eerder of er wel degelijk aan de achterzijde iets is toegevoegd, maar Olympus zelf heeft precies zelf nooit een 70-200 gehad, dus het is moeilijk te zeggen..
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment

                Working...
                X